Både extrakt och krossad malt, varför?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
manlan
Torrhumlare
Torrhumlare

Både extrakt och krossad malt, varför?

Inlägg av manlan »

Hej,

jag har gjort ett par satser extraktbryggning (IPA från lilla köksbryggeriet) och har en fundering på att göra en dubbel-IPA med utgångspunkt från IPA-receptet. Jag ska då öka mängden malt något och eftersom receptet bygger på både extrakt och krossad malt, måste jag öka bägge dessa eller räcker det med att tex öka mängden krossad malt? (har för övrigt inte riktigt förstått varför det är både extrakt och krossad malt i receptet, har man inte extrakt för att slippa mäska/laka?)

/Måns
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Kontakt:

Re: Både extrakt och krossad malt, varför?

Inlägg av eric »

Vilken typ av malt är det du har? Min gissning är att extraktet är basmalten, dvs något pale ale extrakt, det är den som kommer bidra med förjäsbart socker i vörten. Den andra malten är säkert bara smakgivare, kanske karamellmalt. Malten har alltså lite skilda funktioner. Med det sagt, du behöver säkerligen öka båda sorter. Det är lättare om du postar receptet här så kan vi kika på det.
manlan
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av manlan »

Okej detta är receptet jag utgår ifrån (liten sats på 3l färdig öl):

500 g spraymalt (Muntons light)
250 g krossad pale ale malt
30 g simcoe
1 dl havregryn
Safale US-05 torrjäst

Denna blev en bra nybörjar-IPA och det jag nu vill göra är att skruva receptet mot att bli en dubbel-IPA.
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Kontakt:

Inlägg av eric »

I det här fallet är båda basmalt så jag ser inte heller riktigt anledningen till att ha både krossad och extrakt. Du kan öka vilken som egentligen.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

För att öka förjäsbarheten. Om man stöper pale ale malten i DME vörten @62°C så kommer beta-amylasen ge sig på de längre sockerkedjorna.
Skriv svar