Vår-pale ale

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

MrAnders
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Vår-pale ale

Inlägg av MrAnders »

Hej,

Jag kommer snart brygga min femte öl. Resultaten av min korta bryggarkarriär så här långt är förmodligen av varierande kvalitet. Den första brygden smakar alldeles för syrligt, bittert och lite äckligt unket, men den senaste, nr 4, en brown ale, smakar (utan kolsyra än så länge) kanonbra. Förhoppningsvis har jag hunnit lära mig något lite om hur man brygger öl.

Nu är det hur som helst dags att försöka mig på en lättdrucken,våraaktig pale ale att dricka i solen på altanen framåt maj. Vad jag vill ha är en ljus, fruktig, lättdrucken ale - utan krussiduller med mycket humlesmak och doft men bara lite bitterhet. Jag vill också ha ett fint skum (vilket jag har hört kan fixas med lite vetemalt?). En förutsättning är dessutom att jag vill göra av med alla öppnade humleförpackningar innan jag köper nytt. Ett "man tager vad man haver" ölrecept alltså, vilket innebär bl.a. sparsam användning av Amarillo- och Cascadehumle som jag bara har 20 resp. 12 g kvar av. Goldings och Columbus har jag mer av (dessutom har jag Hallertauer Tradition men det passar väl inte?). Vad gäller malt har jag förutom vad som ingår i receptet bl.a. Munchener och Cara Pale.

Så här ser receptet ut:

12,5 liter kok och knappt 8 liter färdigt öl

2,2 kg Pale Ale-malt (87%)
200 g vetemalt (8 %)
130 g Crystal Malt (5%)

5g Columbus (kottar) 60 min
20 g Amarillo 15 min
12 g Cascade o min
12 g Goldings 0 min
15 g Columbus torrhumling (Vill helst använda kottar till torrhumling, enl. min korta erfarenhet är det lättare att sila bort. Columbus är de enda kottar jag har)

60 min 67 grader

Jäst Safeale 05

OG 1,056
FG1 1,014
ABV 5,5

Tar tacksamt emot synpunkter och tankar och vad som helst ni mer erfarna bryggare kan bidra med

Anders i Vaxholm