Ny på forumet

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Norrbin
Satsbryggare
Satsbryggare

Ny på forumet

Inlägg av Norrbin »

Hej alla glada homebrewers!

Är ny på det här forumet så det här får bli mitt första inlägg. Är färsk på det här med ölbryggning men som med allt annat jag tar mig för så går jag alltid all-in direkt! Har precis bryggt min första öl ( en amerikansk amber ale) som för att vara första försöket vart helt acceptabel. Jobbar till vardags inom vatten och avloppsprocess som tekniker och CAD-slav. Eftersom jag är en finurlig rackare som gillar att göra saker från grunden så kör jag helmaltsbryggning och är just nu i färd med att skaffa lite vettig utrustning som jag designar och tillverkar själv. Ett exempel här är på en 50 l konisk jästank utan genomföringarna som jag inte satt dit på ritningen än. Det blir dock en vanlig avtappning nedtill med kulventil och slang tillsammans med en vridbar avtappning av ölen en bit upp på konan. Upptill i locket kommer jag även fixa anlsutning för gas (cornelius) samt öppnings och stängningsbar ventil för jäsningen med tillhörande slang och vattenlås. Kommer nog också att sätta dit någon ventil där jag kan ansluta med slang för överpumpning av vörten. Kärlet skall vara trycksättningsbart upp till 3 bar. Kommer att provtillverka en sån här först och om det faller väl ut så går det säkert att fixa fram några fler om det finns någon intresserad.

Parallellt med detta skall jag även tillverka ett RIMS-verk liknande Braumeister 50l. Är dock inte säker på om ja skall helautomatisera det utan jag kanske nöjer mig med en vanlig PID reglering av värmespiralerna. Något skall man väll göra annat än att sitta och titta in i väggen?! Tänkte trycka upp lite ritningar för det under nästa vecka så får ni kika på det också. Om ni har några ideér runt RIMS verket så får ni gärna komma med input på det så kan jag ha det med mig när jag konstruerar den, förslag på PID och spiraler kanske?

Cheers och trevlig helg
/Andreas
Bilagor
Jästank 50 l.png
Användarens profilbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Re: Ny på forumet

Inlägg av Brewsnail »

Kul =)

Ser ut som att du gjort 60° vinkel på konen också =)
axelg89
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Ny på forumet

Inlägg av axelg89 »

Snyggt!
Skriv svar