Sida 1 av 1

Snabbfråga BIAB

Postat: onsdag 2014-03-05 10:48
av Flackovic
Känns som jag bombarderar detta forum,,,ska snart lugna mig :)

Två frågor:
1. När jag kör BIAB kör jag ju med hela vattenmängden från start. Men vad menas med "hela vattenmängden"?
Är det mängden vatten som normalt sker vid koket av vörten, eller den totala mängden vatten, mäskvatten, lakvatten och kokvatten sammantaget?
Tex kikar jag på lättare recept ur Hughes bok "Brygg ditt eget öl" där en batch som ger 23 L öl består av 33L vatten totalt men vid koket används 27L.
När jag använder motsvarande recept men tänker köra BIAB, är det då 33L eller 27L som ska vara i min gryta??

2. För att kolla om mäskningen är klar kan jag använda olika ämnen för att säkerställa detta. Vad är enklast och bäst att använda sig av som kontrollmetod? (behövs det?)

Tacksam för svar! :)

Re: Snabbfråga BIAB

Postat: onsdag 2014-03-05 11:00
av Kapow
1. Totalt mängden vatten är den totala mängden vatten :D
33 liter i ditt fall. Detta förutsätter såklart att din gryta har utrymme för 33 liter vatten + malten.

2. Med ett jodtest kan du kontrollera så att all stärkelse har konverterats. Men nej, det "behövs" inte.

Re: Snabbfråga BIAB

Postat: onsdag 2014-03-05 16:14
av Flackovic
Kapow skrev:1. Totalt mängden vatten är den totala mängden vatten :D
33 liter i ditt fall. Detta förutsätter såklart att din gryta har utrymme för 33 liter vatten + malten.

2. Med ett jodtest kan du kontrollera så att all stärkelse har konverterats. Men nej, det "behövs" inte.
Tack för svar!

Ok! Men innebär inte detta att min bryggning blir mer utspädd eftersom jag kokar vört och humlegivor i 33L istället för receptets 27?
Beräkningen är ju på 23 l färdig öl vilket i detta fall skulle innebära att hela 10 l ska kokas bort eller försvinna med malten.
Detta är förmodligen en urbota dum fråga och en självklarhet för de flesta, men inte för en nybörjare som mig! :)

Re: Snabbfråga BIAB

Postat: onsdag 2014-03-05 16:18
av Kapow
Flackovic skrev: Tack för svar!

Ok! Men innebär inte detta att min bryggning blir mer utspädd eftersom jag kokar vört och humlegivor i 33L istället för receptets 27?
Beräkningen är ju på 23 l färdig öl vilket i detta fall skulle innebära att hela 10 l ska kokas bort eller försvinna med malten.
Detta är förmodligen en urbota dum fråga och en självklarhet för de flesta, men inte för en nybörjare som mig! :)
Malten kommer suga åt sig en del av vattnet så du kommer inte ha 33 liter kvar när du ska börja koka. Jag vet inte hur mycket malt du kommer att använda så jag vet inte hur mycket vatten malten kommer absorbera. Men för att räkna ut hur mycket vatten du ska börja med så ta 27 liter + mängden vatten som kommer fastna i malten.

Re: Snabbfråga BIAB

Postat: onsdag 2014-03-05 16:26
av Flackovic
Kapow skrev:
Malten kommer suga åt sig en del av vattnet så du kommer inte ha 33 liter kvar när du ska börja koka. Jag vet inte hur mycket malt du kommer att använda så jag vet inte hur mycket vatten malten kommer absorbera. Men för att räkna ut hur mycket vatten du ska börja med så ta 27 liter + mängden vatten som kommer fastna i malten.
Ok kanon! Finns det någon tumregel för hur mycket vatten tex 1 kg malt drar?

Re: Snabbfråga BIAB

Postat: onsdag 2014-03-05 16:31
av benghan
Ca en liter vatten per kilo malt.

EDIT: Tog en kik bland mina egna bryggprotokoll och jag själv hamnar ner mot 0,5-0,6 L per kg malt, men då klämmer jag ut vörten ordentligt från påsen.

Re: Snabbfråga BIAB

Postat: onsdag 2014-03-05 18:00
av Flackovic
benghan skrev:Ca en liter vatten per kilo malt.

EDIT: Tog en kik bland mina egna bryggprotokoll och jag själv hamnar ner mot 0,5-0,6 L per kg malt, men då klämmer jag ut vörten ordentligt från påsen.
Tack benghan, ska brygga i helgen, är riktigt taggad. Blir säkert en massa mankemang men det ska bli kul att komma igång och lära sig! :)