lite maltigare/nötigare Amerikansk IPA

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

lite maltigare/nötigare Amerikansk IPA

Inlägg av Ceder »

Hej, har bryggt en del APA/IPA den senaste tiden och känner att jag börjar så smått hitta mina preferenser. Jag föredrar när den är lite maltigare/nötigare(/sötare?) än en "typisk" APA. Men jag gillar humlen i de Amerikanska varianterna, så jag väljer att klassa dom som Amerikanska i alla fall :D

Har kört lite olika varianter på malt nota, nästa gång funderar jag enligt nedan. Synpunkter? (veten kanske inte gör så stor skillnad, det var mest ett infall bara :wink: )

Estimated OG: 1,064 SG
Estimated Color: 17,7 EBC
Estimated IBU: 125,5 IBUs
Boil Time: 70 Minutes

Amt Name
4,70 kg Pale Ale (2-row) (6,0 EBC)
0,70 kg Munich Malt (17,7 EBC)
0,30 kg Wheat (6,0 EBC)
0,20 kg Caramel/Crystal Malt - 60L (118,2 EBC)
40,00 g Chinook [13,00 %] - Boil 70,0 min
20,00 g Amarillo Gold [8,50 %] - Boil 25,0 min
10,00 g Chinook [13,00 %] - Boil 25,0 min
30,00 g Citra [12,00 %] - Boil 15,0 min
0,30 g Irish Moss (Boil 10,0 mins)
30,00 g Citra [12,00 %] - Boil 10,0 min
30,00 g Amarillo Gold [8,50 %] - Boil 5,0 min
40,00 g Citra [12,00 %] - Boil 1,0 min
1,0 pkg Scottish Ale (Wyeast Labs #1728)

Mash Schedule: BIAB, Medium Body
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Re: lite maltigare/nötigare Amerikansk IPA

Inlägg av ekstedt »

Ingen torrhumling? Jag skulle satsa på betydligt lägre IBU samt mer sena humlegivor + torrhumling. Maltschemat ser bra ut, men det kommer nog inte bli påtagligt maltigt på något sätt.
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Jag regerar också på den höga IBUn. Vill du ha det lite nötigt så testa Maris Otter som basmalt eller lägg till lite biscuitmalt eller liknande. Jästen är ju helt rätt för en ren öl med rik maltprofil.

Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

Tack för svar.

Personligen gillar jag en IPA bäst med när IBU är hög. I det jag brygger själv ligger jag oftast runt 100 - 120 när jag det är IPA (eller liknade) Litar dock inte riktigt på BeerSmith här, upplever en egen IPA på 110 IBU är närmare 70-80 av köpevarianten. Någon annan som har samma känsla/upplevt samma sak?

Tanken med att ligga lite högre på IBU (även för mig) var främst att jag inbilar mig att en maltigare IPA kräver lite mer humle för att uppfattas som lika besk som sin mindre maltiga bror (om ni fattar vad jag menar) Men jag kan hålla med om att jag är lite "baktung" i humlegivorna, skall fundera lite mer på hur jag vill fördela dom. Har dock 50 gram Chinook som jag tänke bli av med (planerar inte att använda den igen på ett tag efter detta)

Gällande torrhumling så slarvade jag lite i min första post i tråden :oops: I de fall jag inte spikar torrhumling i receptet brukar jag smaka av den efter en vecka eller så och vid behov tillsätta torrhumle då. Men en ide är ju att kanske planera utifrån det redan nu.

Gällande maltigheten så bryggde jag en IPA med 65% Pilsner och 35% Munich för ett tag sedan (en variant på "drakens IPA") men jag tyckte den vart lite väl mörk och maltig, därav denna fördelning (80% Pale Ale, 12% Munich + lite karamell och vete)
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Du har helt rätt om IBU-formlerna. Generellt sett tenderar de att överskatta IBU av olika anledningar; fel parameterinställningar, tar inte hänsyn till OG, tar inte hänsyn till jäsningens reducerande effekt. För höga IBU-värden missar de dessutom den mättnadseffekt som uppstår (formlerna verkar vara kalibrerade för max 60 IBU). Men trots detta är skattad IBU på 120 väldigt högt för en IPA, men vill du ha mycket beska så är det bara att köra på.

Jag vet inte vilket utval av ipor du har provat, men med nuvarande maltschema kommer du få en ganska normal maltprofil. Inte renodlad amerikansk västkust, men inte särskilt malttung heller. Vill du få nötighet tycker jag du ska brassa på med med mer münchner och eventuellt en gnutta aromatic/melanoid. Biskvimalt ger en annan sorts lätt rostad ton som jag personligen inte uppskattar, men det kan också vara värt att pröva.
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

Filat vidare lite..

Senarelagt lite av humlen + ökat mängden något (+ 20 gram Amarillo)
Ändrade även förhållande något mellan Pale Ale (78%) och Munich Malt (13,6%) inte så stor skillnad kanske, men det känns bättre i magen :)

Gällande maltsorter så har jag dessvärre ingen Maris eller biscuitmalt att tillgå för närvarande.

Estimated OG: 1,064 SG
Estimated Color: 17,9 EBC
Estimated IBU: 115,5 IBUs
Boil Time: 70 Minutes

Ingredients:
------------
Amt Name
4,60 kg Pale Ale (2-row) (6,0 EBC)
0,80 kg Munich Malt (17,7 EBC)
0,30 kg Wheat (6,0 EBC)
0,20 kg Caramel/Crystal Malt - 60L (118,2 EBC)
30,00 g Chinook [13,00 %] - Boil 70,0 min
20,00 g Amarillo Gold [8,50 %] - Boil 25,0 min
20,00 g Chinook [13,00 %] - Boil 20,0 min
20,00 g Citra [12,00 %] - Boil 15,0 min
0,30 g Irish Moss (Boil 10,0 mins)
30,00 g Citra [12,00 %] - Boil 10,0 min
50,00 g Amarillo Gold [8,50 %] - Boil 5,0 min
50,00 g Citra [12,00 %] - Boil 1,0 min
1,0 pkg Scottish Ale (Wyeast Labs #1728)
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

Gällande sänkningen av IBU (fortfarande rätt hög dock :D ) missade jag att motivera den.. den variant på "Drakens IPA" (den med 65% pilser och 35% Munich) jag gjorde för ett tag sedan hade IBU (enligt BeerSmith då..) på 127,2 vilket jag tycker är lite (mycket lite) i överkant, sitter och sippar på en sån just nu nämligen :D
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

Kom att tänka på en annan sak.. Hur mycket humle kör ni per liter när vi pratar dessa öltyper? Själv ligger brukar jag på 10-15 gram liter*, men det kanske är i underkant? Har mest kört med kottar och då tar det rätt stor plats att skicka i mer än 100 gram i slutet (sista 5) Denna gång är dock Citran i pellets form, så det borde gå lite enklare..

* Naturligtvis beroende på syrahalten, men om vi räknar på något form av snitt för Amerikansk humle. Siffran är exkl. ev. torrhumling (brukar dock inte torrhumla våldsamt, oftast 3-5 gram per liter, i påse, kottar)
Getingen
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Getingen »

Ang. IBU så har jag också börjat ta i rejält eller iaf lägga mig över rekommenderad nivå för att få ett märkbart resultat. Antingen är det humlepåsar, eller beersmith eller mitt vatten som gör att jag tycker att beersmith överskattar IBUn, eller helt enkelt en kombination. Så du är inte ensam.
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

Getingen skrev:Ang. IBU så har jag också börjat ta i rejält eller iaf lägga mig över rekommenderad nivå för att få ett märkbart resultat. Antingen är det humlepåsar, eller beersmith eller mitt vatten som gör att jag tycker att beersmith överskattar IBUn, eller helt enkelt en kombination. Så du är inte ensam.
Känns skönt att inte vara ensam :) Gällande vattnet så behandlar jag mitt så för egen del tror jag inte det är orsaken.
Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Karl R »

Ceder! jag måste fråga en sak som jag inte fattar i ditt recept. Varför kokar du i 70 minuter? just 70 alltså. 60 hade jag förstått, 90 också, om man vill få bort mer DMS. Men 70, av vad jag förstått med DMS så är det 30-minutersintervall på halveringstiden i koket.

Nåja, det är inte någon big deal det här men jag blev nyfiken.

Mvh och lycka till med receptet
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

Hej Karl,

anledingen att jag valt 70 minuter för detta recept (i alla fall för stunden) har att göra med att jag ville få ut lite mer av Chinook humlen, men du har rätt i att skillnaden är försumbar (och skälet är än mer tveksamt nu när jag dragit ner första givan för att få ner IBU'n något)

Gällande DMS tå tror jag helveringstiden snarare är 40 minuter (men jag kan minnas fel) vilket torde innebära att 70 minuters koktid tar bort 71,5% av det (jämfört med 67% vid 60 minuter) men som sagt var, att minska DMS några procent extra var/är inte skälet.
Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Karl R »

ok, jag missade att du skulle ha i chinooken vid 70 min. hittade också länk till halveringstid på 40 min. Tack för infon.
Användarens profilbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Brewsnail »

Ceder skrev:Gällande DMS tå tror jag helveringstiden snarare är 40 minuter (men jag kan minnas fel) vilket torde innebära att 70 minuters koktid tar bort 71,5% av det (jämfört med 67% vid 60 minuter) men som sagt var, att minska DMS några procent extra var/är inte skälet.
Har också sett uppgifter på en halveringstid på 40 min, samt många som kör 90 min kok för att få bort 75%
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Reaktionen SMM->DMS har en halveringstid på 40 minuter vid 100 C och normalt atmosfärstryck enligt Fix, Principle of brewing science.
Skriv svar