Glasdamejeanne på magnetomrörare

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

davgus
Torrhumlare
Torrhumlare

Glasdamejeanne på magnetomrörare

Inlägg av davgus »

Har snickrat ihop en magnetomrörare under helgen men saknar lämpligt kärl att göra förkulturerna i. Funderar dock på om det fungerar med en 5 liters glasdamejeanne. Är det någon som provat och vet om det fungerar?
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Re: Glasdamejeanne på magnetomrörare

Inlägg av ScrotzaN »

Jag använder en 5 L glasdamejeanne o det fungerar utmärkt. Jag har ingen magnetomrörare dock utan jag kör utan.

Så länge magnetomröraren inte är för liten borde det inte vara något problem.
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
davgus
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av davgus »

ScrotzaN skrev:Jag använder en 5 L glasdamejeanne o det fungerar utmärkt. Jag har ingen magnetomrörare dock utan jag kör utan.

Så länge magnetomröraren inte är för liten borde det inte vara något problem.
Tänkte mer att glasdamejeannen är väl lite kupad i botten och att det blir svårt att hålla kvar loppan i centrum.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Jag har gjort många försök och tester med glasdamejeannen innan jag gav upp. Det är för tjockt gods och välvd botten för att det ska fungera bra.
Jag fick till det någon gång när mängden förkultur var idealisk (runt 2.5l) och jag fick bra hastighet på magnetloppan men jag blev tokig till slut när den så ofta kastades ut i sidan så jag gav upp och köpte en E-kolv. Jag har testat olika burkar, glasflaskor, vinkaraffer osv men ingen har tillräckligt tunn och rak botten. E-kolvar är dyra men de fungerar mycket bra.
Användarens profilbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Brewsnail »

Det finns magneter gjorda för olika bottnar, har precis fått tag på "Rare Earth"-loppor (mycket starkare än vanliga magneter), som jag ska testa.

Ska försöka komma ihåg att göra det ikväll.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Finns väl ingen som är gjord för en konvex botten? Neodymloppor vore ju något, visste jag inte att det fanns. Jag har en 21mm och en 45mm loppa. 21an låter en del första 12 timmarna men funkar mycket bra, 45an ger mer fart och är tyst men slungas ibland iväg i min setup.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Jag kör med en 3l glasburk från Ikea. Här finns en länk till min post om den http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?p=32462#p32462
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Ash då, too late för min del. Men E-kolven är snygg iallafall :-)
Användarens profilbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Brewsnail »

Lindh skrev:Finns väl ingen som är gjord för en konvex botten? Neodymloppor vore ju något, visste jag inte att det fanns. Jag har en 21mm och en 45mm loppa. 21an låter en del första 12 timmarna men funkar mycket bra, 45an ger mer fart och är tyst men slungas ibland iväg i min setup.
Jo, det finns, rund platta med fenor på (konkav botten), men det har jag ingen.

De neodymloppor jag fått tag på verkar funka riktigt bra, 51 mm långa. Mycket snabbare på att få igång rörelse på vatten än min vanliga 45 mm. Ska bli spännande att se hur det går med vört och en massa jäst istället
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Ja de är stor skillnad på att köra vatten mot att köra vört. Det är det som gör det så svårt att labba fram bra hastigheter/loppstorlekar. Vörtens viskositet förändrar förhållandena mycket. Även mängden förkultur spelar roll.
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

E-kolven (av rätt sorts glas) har ju den fördelen att man också kan blanda och koka vörten i den. Då är man så gott som säker att man därefter har steril vört tillhanda. Jag lyckades hitta min 5-liters på ett loppis för 15 kronor för en del år sedan. Någon hade haft den som blomvas (!).
Björn Petersson
Användarens profilbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Brewsnail »

15 kr var ju ett ganska bra pris, kollade hos en av jobbets leverantörer, över 1500 kr =)
davgus
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av davgus »

Bee skrev:Jag kör med en 3l glasburk från Ikea. Här finns en länk till min post om den http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?p=32462#p32462
Testade med min vinkaraff igår och det funkade när jag hade tre magneter på fläkten men det verkar som det får bli ett besök på Ikea ändå. Tack för tipset.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Vinkaraff är det ända som fungerat bra i mina tester, men de är för små för mina behov... Eller vem har en 3-liters vinkaraff, utan att bjuda in mig på festen? Jag tar reda på var ni bor!
davgus
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av davgus »

Lindh skrev:Vinkaraff är det ända som fungerat bra i mina tester, men de är för små för mina behov... Eller vem har en 3-liters vinkaraff, utan att bjuda in mig på festen? Jag tar reda på var ni bor!
Min rymmer drygt två liter, funkar nog tills vidare.
Skriv svar