Jag är ganska ny som hembryggare och försöker öva mig på ölstilen engelsk bitter. Jag har gjort några försök och börjar nu närma mig något som passar min smak. Färg och beskan tycker jag blir bra, men jag saknar fylligheten. Jag tänkte därför justera mitt senaste recept och dels lägga till en procent vetemalt och dels mäska in lite varmare (typ 69 grader i stället för 66/67).
Min första fråga är vad ni tror om de åtgärderna?
Mitt recept är:
2.5 kg Pale Ale (80%)
120 gr karamell (20%)
23 gr EKG 6,9% 60 min
12 gr EKG 6,9% 15 min
OG 1049 FG 1016 IBU 39,8 EBC 24,7
Sen upptäckte jag att jag har slut på den torrjäst jag har brukat använda (S-04). Det enda jag har hemma är US-05. Tror ni att valet av jäst påverkar mycket i mitt fall?
Val av jäst till bitter
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
-
Ale Bundy
- Vattenbehandlare

- Kontakt:
Re: Val av jäst till bitter
Hej, jag skulle nog lägga mig på 67-68C.
Dom flesta bitters brukar ha väldigt enkla maltnotor, och ingen skummförhöjande malt pga att denna också gör ölet mindre blankt
Jästen gör väldigt mycket, jag tror inte det går att framställa en bitter med 05'an.
Testa med en flytande (ESB) jäst och ta det stora steget från bra till svinbra!
Läs på lite om ringwood,esb och scottisch ale jästarna som jag alla tre kan rekommendera.
Dom flesta bitters brukar ha väldigt enkla maltnotor, och ingen skummförhöjande malt pga att denna också gör ölet mindre blankt
Jästen gör väldigt mycket, jag tror inte det går att framställa en bitter med 05'an.
Testa med en flytande (ESB) jäst och ta det stora steget från bra till svinbra!
Läs på lite om ringwood,esb och scottisch ale jästarna som jag alla tre kan rekommendera.
Re: Val av jäst till bitter
Tack för tipsen! Jag ska nog fortsätta med S-04 ett tag till tills jag känner mig nöjd med receptet och sen testa någon av de jäster du tipsade om för att få en bättre uppfattning om vilken skillnad jästen gör.