Är jäsrör ett måste efter omtappning?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Vicia_Faba
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Vicia_Faba »

Bryggning nummer två, en imperial stout, har tappats över från jäskärlet till tre andra kärl. Halva batchen ska få vara som den är, resten ska få gotta sig med habanero respektive vanilj. Stötte på lite patrull när jag inte lyckades hitta jäsrör till alla kärl. Behöver man jäsrör efter omtappningen? Har möjligheten att sätta ett skruvlock på ett av kärlen. SG har legat på 1.030 i en vecka. Jag kan såklart köpa ett jäsrör på måndag men är det så att det inte är ett måste så är det bra att veta för framtiden.

Gissar på att habanerovarianten är den som på kortast tid kommer ta åt sig smak och om jäsrör inte behövs så är det det kärlet som får vara utan.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Är jäsrör ett måste efter omtappning?

Inlägg av Bee »

Problemet är att du får in luft i kärlet. Om du kan göra något liknande en back ventil t ex en "blowoff tube" så går det bra.
Vicia_Faba
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Vicia_Faba »

Tack för snabbt svar. Då jag svänger ihop en "blofwoff tube", finns väl risk för allt för mycket tryck i kärlet om man bara sätter på ett skruvlock.
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Om SG legat still i en vecka och du inte tillför något jäsbart så har jag svårt att tro att du behöver något annat än ett lock. I värsta fall kan du ju pysa ut lite koldioxid om det mot förmodan fortsätter att jäsa lite lite grann.
Wessfeldt
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Wessfeldt »

Gör ett hål för en slang i locket, täta runt slangen och sätt ner slangen i ett glas med vatten. Fungerar som vattenlås.

Jaja jag vet sent svar :)

Sent from my iPhone using Tapatalk
Skriv svar