30 l Koniskt jäskärl för 350 kr ?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Bagman
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

30 l Koniskt jäskärl för 350 kr ?

Inlägg av Bagman »

Jag hittade detta "Dricktorn" hos Harald Nyborg, det verkar ju kunna funka som koniskt jäskärl.
Priset 349:- och volymen 30 l är ju rätt för en hembryggare.
Bottenvinkeln är kanske inte riktigt optimal men mycket bättre än ingenting, en annan nackdel jag kan komma på är att det är ett litet lock så det blir trixigt att komma åt att montera tappkranar och tvätta.
Nu undrar jag om det är någon som provat detta ?
dricktorn.jpg
dricktorn.jpg (13.76 KiB) Visad 3461 gånger
tobiasv
Satsbryggare
Satsbryggare

Re: 30 l Koniskt jäskärl för 350 kr ?

Inlägg av tobiasv »

Vad är fördelen med ett koniskt jäskärl om det inte är tillräckligt koniskt (kring 70 grader om jag minns rätt) för att jästen faktiskt skall falla mot öppningen i botten?
Användarens profilbild
peps
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av peps »

Hmm, det är ju svårt att tro att den där skulle vara tänkt till någonting annat än att jäsa saker i. Någon som vet mer får gärna upplysa oss andra om hur den är tänkt att fungera. Men om man kommer åt att montera tappkran så borde det ju funka, precis som du skriver så är det bättre än ingenting, och priset är ju inget att pruta på. Köp en och testa! Och rapportera resultatet här, förstås...
Think globally. Drink locally.
Olsvamlarn
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Olsvamlarn »

peps skrev:Hmm, det är ju svårt att tro att den där skulle vara tänkt till någonting annat än att jäsa saker i. Någon som vet mer får gärna upplysa oss andra om hur den är tänkt att fungera. Men om man kommer åt att montera tappkran så borde det ju funka, precis som du skriver så är det bättre än ingenting, och priset är ju inget att pruta på. Köp en och testa! Och rapportera resultatet här, förstås...
Tycker det ser ut som en vattenbehållare för något form av djur. Vilket djur det är vet jag dock inte.
Ölsvammel - www.beerdrivel.se
Användarens profilbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Brewsnail »

Ser ut att ha potential =)
Skriv svar