Lite funderingar efter första bryggningen

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Engan
Torrhumlare
Torrhumlare

Lite funderingar efter första bryggningen

Inlägg av Engan »

Hej
Då jäser min första öl :-)
Har dock lite funderingar.
Det här med lakning fick jag inte riktigt kläm på. Körde på hink-i-hink metoden men vet inte riktigt om jag gjorde rätt.
Läste att det skulle ta ganska lång tid. Jag mäskade ut 15.5 liter och det tog väl typ 15 min. Hällde på 78 gradigt vatten över malten tills jag fått ut mina 15.5 liter. Hur gör man med det som samlas under utloppet på under hinken? Ska man ta med det?

Istället för att hälla på nytt vatten hela tiden kan man istället tappa ut det första, Läsa av mängden man fått ut och sen hälla på nytt vatten över maltbädden röra om och tappa ur igen. Såg att dom gjorde som på youtube.

Ska brygga igen om tre veckor, Måste jag frysa in humlen eller håller den tre veckor om den är öppnad?
Användarens profilbild
blueninja
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Re: Lite funderingar efter första bryggningen

Inlägg av blueninja »

På första frågan brukar man mäta densiteten på det man tar ut lite då och då. När den börjar gå ner mot 1,020 eller så brukar jag sluta. Kanske aningen lägre men inte så värst mycket.

De två andra frågorna har jag inga bra svar på så det kanske nån annan kan komma med. Jag brukar alltid ha vatten ovanför maltbädden, om inte annat än för att undvika att den sätter igen silen. Fryser humlen gör jag också men jag vet inte hur mycket ett par veckor ställer till det.
AndersG
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av AndersG »

Det finns inte direkt något att förlora på att frysa in humlen. Jag brukar sedan ta den direkt från frysen utan att tina alltså, det
brukar inte vara något problem att ta ut så många gram man behöver oavsett om jag har pellets eller hel humle.

Anders
Olsvamlarn
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Olsvamlarn »

Jag brukar mäta OG i kokkärlet istället och kan då (iallafall i BeerTools) ändra så att jag ser vart jag ligger för tillfället och vart jag kommer hamna. Jag gör detta genom att ändra till rätt mängd vört i programmet och sen korrigera effektiviteten tills allt stämmer. När jag uppnått rätt nivå slutar jag helt enkelt laka.

Edit: Med denna metod kan jag också få ett hum om hur mycket mer vi måste laka eftersom utbytet är hyfsat linjärt mot mängden vört. Eller man får en känsla för det efter ett par bryggningar iallafall. När vi är klara med lakningen tar vi ett sista vörtprov innan kok och kan sen korrigera genom att antingen koka längre eller tillföra mer vatten. Oftast brukar jag dock inte knussla med någon 0,X% hit eller dit.
Ölsvammel - www.beerdrivel.se
Skriv svar