Bryggde denna kölsch som mitt andra försök i ölbryggning. Följde receptet jag hittade på nätet men blev osäker på hur mycket vatten jag skulle börja med. Tänkte att boil size(24 l) + vatten som malten drar blir ca 28 liter. Hursomhelt så hamnade OG på 1.057 (liite drygt 1.055) efter kylning. Vad jag förstår så kan den hamna på över 6% och det är kanske lite häftigt i en kölsch?
Möjlig felkälla kan vara vattendunken som jag hämtade vattnet med innan kok, med egenhändigt ritade mått på utsidan så att volymen blev helt tokig. Eller vad tror ni erfarna?
Style: Kölsch
TYPE: All Grain
Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 24,00 l
Batch Size (fermenter): 20,00 l
Estimated OG: 1,050 SG
Estimated Color: 7,9 EBC
Estimated IBU: 27,3 IBUs
Brewhouse Efficiency: 75,00 %
Boil Time: 90 Minutes (60 min för humlen)
Ingredients:
------------
Amt Name Type # %/IBU
4,00 kg Viking Pilsner Malt (3,7 EBC) Grain 1 94,1 %
0,25 kg Viking Münchermalt (20,0 EBC) Grain 2 5,9 %
50,00 g Saaz [4,00 %] - Boil 60,0 min Hop 3 27,3 IBUs
1,0 pkg German Ale/Kolsch (White Labs #WLP029) [ Yeast 4 -
Mash Schedule: BIAB, Medium Body
Total Grain Weight: 4,25 kg
----------------------------
Name Description Step Temperat Step Time
Saccharification 65,0 C 90min
Mash Out 76,0 C over 10 min
Jäs i 15 grader, eller så nära du kan komma.
Kolsyra 2,5.
Oväntat högt OG
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
-
letsdrinkbeer
- Helmaltsbryggare

Re: Oväntat högt OG
Du hade kanske fel vatten mängd eller din effektivitet är bättre än vad du trodde.
Det går att spä ut med mer vatten innan du flaskor.
Det går att spä ut med mer vatten innan du flaskor.
Funderar på att tappa om till sekundär och då kanske det är ett lämpligt tillfälle att späda!
3 kg av pilsnermalten var dubbelkrossad och jag kör med BIAB-påsen med lite grövre nät i botten. Så tillsammans med lite felmätning av vattnet så kanske det inte är så konstigt.
3 kg av pilsnermalten var dubbelkrossad och jag kör med BIAB-påsen med lite grövre nät i botten. Så tillsammans med lite felmätning av vattnet så kanske det inte är så konstigt.
-
letsdrinkbeer
- Helmaltsbryggare

Ett bra tillfälle att spä ut är när du göra din sockerlag vid flaskning. Då kan du koka upp vattnet först för att får ut kolsyran.
-
letsdrinkbeer
- Helmaltsbryggare

Ett bra tillfälle att spä ut är när du göra din sockerlag vid flaskning. Då kan du koka upp vattnet först för att får ut kolsyran.