Hoj
Tänkte höra. Blir att göra en AIPA på fredag.
Har lite halvdålig koll på det här med jästmängd tyvärr. Tror det är 4:e gången jag kör helmaltsbryggning.
Har räknat med att landa på 1.066 OG ungefär. Den envise MrMalty vill att jag skall hiva i 16g jäst och mitt pack Nottingham Ale Yeast ligger på 11.5g.
Spelar denna skillnad någon roll?
Har aldrig odlat någon förkultur förut utan bara tippat i det som varit i röret/paketet.
Hur viktigt är det? Jäser den inte ut fullständigt annars? Jästen förökar sig ju?
mvh
Oskar
Frågor om jäst
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
- martinb
- Utbildningsansvarig
- Kontakt:
Re: Frågor om jäst
Nu vet jag inte din volym men jag skulle säga att det bör räcka med ett jästpaket, se bara till att re-hydrera jästen först.
-
Olsvamlarn
- Vattenbehandlare

Ett tips Glade Bryggaren är att fortsätta i den tråd du redan skapat kring denna öl (ligger här: http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=5&t=8467) Så blir det lättare för andra att hjälpa till. Det är 20 liter i receptet som svar till Martin.
Åsikterna går isär kring hur mycket jäst som behövs. Lallemand brukar väll rekomendera 1g till 1 liter vört? Medans Fermentis säger att 11g räcker till 20-30 liter vört. Jag tror nog du klarar dig på ett paket då det inte är en särskilt stark öl, speciellt om du rehydrerar. Tycker inte du behöver göra en förkultur, det har jag själv aldrig gjort med torrjäst.
Åsikterna går isär kring hur mycket jäst som behövs. Lallemand brukar väll rekomendera 1g till 1 liter vört? Medans Fermentis säger att 11g räcker till 20-30 liter vört. Jag tror nog du klarar dig på ett paket då det inte är en särskilt stark öl, speciellt om du rehydrerar. Tycker inte du behöver göra en förkultur, det har jag själv aldrig gjort med torrjäst.
Ölsvammel - www.beerdrivel.se
-
letsdrinkbeer
- Helmaltsbryggare

Hi Oskar,
Read 'How To Brew' by John Palmer. It explains a lot about yeast and how important it is that the yeast has a good start on your wort.
Of course you won't have ruined your beer or anything by pitching 1 packet but to get the best results and best beer in future it may be better to use a bit more as your OG is quite high. Packet recommendations are usually for 19l at 1.050.
It is also important to make sure you get enough oxygen in there to make sure the yeast can multiply well so give your bucket a real good shake before you put in the yeast.
Read 'How To Brew' by John Palmer. It explains a lot about yeast and how important it is that the yeast has a good start on your wort.
Of course you won't have ruined your beer or anything by pitching 1 packet but to get the best results and best beer in future it may be better to use a bit more as your OG is quite high. Packet recommendations are usually for 19l at 1.050.
It is also important to make sure you get enough oxygen in there to make sure the yeast can multiply well so give your bucket a real good shake before you put in the yeast.