Jag gjorde mitt första försök att brygga öl i lördags( 6 dagar sen) och undrar lite om jästiden på US-05. Är som sagt total nybörjare och denna första bryggning går ut på att försöka undvika dom största fallgroparna. Receptet är en APA och metoden är BIAB. Planen är att bara primärjäsa, inte torrhumla och flaskjäsa med tillsatt socker.
Har letat info om hur länge man brukar låta US-05 jäsa. Jag har inget direkt målvärde jag ska komma ner till. Startade iaf på 1.055. Det bubblade redan efter några timmar, som mest dag två ( ca var femte sek). Nu bubblar det 1-2 ggr/min. Jästemp är ca 17,5 C och mängden 17 liter.
Så nu till frågan: hur tidigt kan man flasktappa? Eller egentligen...hur länge bör jag vänta med det upplägget som jag kör? Öppna jäshinken för att mäta är väl en infektionsrisk?(har ingen tappkran).
Jästid US-05? Första bryggningen
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
-
Ale Bundy
- Vattenbehandlare

- Kontakt:
Re: Jästid US-05? Första bryggningen
Jag skulle oavsett väntat minst 2 veckor i den jästemperaturen. Höj temperaturen gärna nu till 20-21 när jäsningen börjat avta om du har möjlighet.
Vill man inte joxa i hinken, kan man nog bara ge jäsningen mer tid än vad som kanske är optimalt.
Ett tvetydigt sätt är att titta på hinken. Man ser faktiskt när jästen börjat lägga sig och ölet klarnar ( läs ej grummligt ).
/Fredrik
Vill man inte joxa i hinken, kan man nog bara ge jäsningen mer tid än vad som kanske är optimalt.
Ett tvetydigt sätt är att titta på hinken. Man ser faktiskt när jästen börjat lägga sig och ölet klarnar ( läs ej grummligt ).
/Fredrik
Tyvärr har jag inte möjlighet att höja temperaturen som det är nu.
Nästa lediga dag då jag har tid att tappa på flaska är på dag 17. Det är inte för länge att vänta så länge? Den ser f.ö. klar ut redan nu när jag lyser med en kraftig lampa.
Nästa lediga dag då jag har tid att tappa på flaska är på dag 17. Det är inte för länge att vänta så länge? Den ser f.ö. klar ut redan nu när jag lyser med en kraftig lampa.
- Goblintroll
- Torrhumlare

Beer, so much more than just a breakfast drink.
Då kommer jag att köra på dag 17 eller möjligtvis dag 15.
En fråga till: Har letat formeln efter att räkna ut alkoholhalten mha OG och FG men hittar den inte.
Edit: Googlade en sekund...
En fråga till: Har letat formeln efter att räkna ut alkoholhalten mha OG och FG men hittar den inte.
Edit: Googlade en sekund...