Hävertproblem

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Radhusgrillen
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Hävertproblem

Inlägg av Radhusgrillen »

Hej!
Är en glad nybörjare med hävertproblem.

Köpte på mig allehanda utrustning för ett par veckor sedan och har hunnit brygga tre batcher, buteljerat en men inte hunnit smaka den färdiga produkten än...

Nu till mitt problem..
Jag köpte en autosiphon och flaskfyllare och kompletterade med lite slang.
Hur jag än beter mig kan jag inte få det att funka bra. När jag försökte använda häverten för att föra över den kylda vörten till ett kärl utan att få med för mycket varmdruv vägrade hävertpumpen att fungera. Det spelade ingen roll hur långt ner kärlet stod i förhållande till kokkastrullen utan det enda som hjälpte var ett konstant pumpande. Det slutade med att jag lade sakerna åt sidan och hällde vörten direkt från kastrullen genom silen...

problemet blev ännu mer påtagligt när jag skulle buteljera första batchen och det hela slutade med att jag stressat och smågrinigt tvingade lillgrabben, 7 år, stå med flaskfyllaren i buteljerna medan jag hela tiden pumpade på hävertpumpen som stod i damejeannen med resultatet att jag rörde upp bottengeggan mer än önskat och dessutom fick med luft titt som tätt.

Nya tester med bara vatten i övningssyfte har gjort att jag med lite tur kan få fason på det hela hjälpligt om jag använder flaskfyllaren men bara varannan gång. övriga gånger backar vätskan tillbaka ner i häverten och flödet avtar.
Kan det ha att göra med att jag har för grov slang? Hövertröret är 9mm och jag har PVC-slang med samma innerdiameter. (Har även tätat upptill med tejp och om det hjälpt marginellt eller om skillnaden berott på tur är svårt att säga)
Retsticka men ingen taskvört
Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Re: Hävertproblem

Inlägg av Karl R »

Kan bara hålla med om att hävert är jobbigt. vi får också in luft ständigt. något man retar sig på

Siktar nog på tappkran för resten. Verkar vara det smidiga.
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Här är en som löst det bra
http://otterbo.wordpress.com/utrustning ... ringshink/

Hans sida och han finns på forumet och förklarar nog gärna själv om det är så....
http://otterbo.wordpress.com/
// Jonas
Radhusgrillen
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Karl R skrev:Kan bara hålla med om att hävert är jobbigt. vi får också in luft ständigt. något man retar sig på

Siktar nog på tappkran för resten. Verkar vara det smidiga.
Någon som testat den hävertmodell som bl.a MaltMagnus och PGW säljer? Är de bättre än autosiphonerna? Hur gör man för att starta dem när de saknar pumpfunktion? Är det "startvatten" och slabba med ett uppsamlingskärl för det som gäller då?

Tycker alla verkar vara så lyriska över de däringa autosiphonerna. Det kanske bara har blivit en sådan vedertagen sanning att de funkar så bra så vi klåpare som inte får dem att funka felfritt inte vågar säga något pga risken att bli idotförklarade... :?
Kör småbatcher med glasdamejeanne så kran är tyvär inget alternativ i dagsläget.
Skall se om jag kan få tag på en lite mer elastisk silikonslang med mindre innerdiameter och se om det funkar bättre. Oavsett så behöver jag byta ut den värdelösa pvc-slangen så den beter sig som en bångstyrig trädgårdsslang så snart man släpper den för en sekund. Alldeless för oföljsamt material så den vill återgå till den rullade form som slangen hade när jag köpte den.
AndersG
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av AndersG »

Låter märkligt att du inte får häverten att fungera, den fungerar ju på fysikaliska
principer utan rörliga delar (dock inte i detta fall eftersom det är en pumphävert)
och borde inte kunna klicka när man väl fått igång den (bortsett från att man behöver
tre händer för att komma igång med pumphäverten och flaskfyllaren). Jag kan bara komma på
två saker som kan ställa till det och det är luft i systemet eller ett stopp (skräp) i röret. I pumphäverten
sitter det ett membran (backventil) nederst i ”ytterröret”, kan det vara det som inte fungerar som det ska?
Det rörliga innerröret som man pumpar med måste också sluta tätt mot ytterröret det kan också vara en felkälla.

Anders
Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Karl R »

I vårt fall är det nog att innerröret inte sluter tätt. Får väl skaffa en ny men det är som sagt, retligt. Gissar jag. Tack för hjälp

Sen också att det tenderar bli för snabbt flöde i kröken uppe, så kaviteringar och därmed luft frigörs och sen återgår, men det går ju att åtgärda med att ställa den ena hinken lite närmre den andra i höjdled.
Radhusgrillen
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

AndersG skrev:Låter märkligt att du inte får häverten att fungera, den fungerar ju på fysikaliska
principer utan rörliga delar (dock inte i detta fall eftersom det är en pumphävert)
och borde inte kunna klicka när man väl fått igång den (bortsett från att man behöver
tre händer för att komma igång med pumphäverten och flaskfyllaren). Jag kan bara komma på
två saker som kan ställa till det och det är luft i systemet eller ett stopp (skräp) i röret. I pumphäverten
sitter det ett membran (backventil) nederst i ”ytterröret”, kan det vara det som inte fungerar som det ska?
Det rörliga innerröret som man pumpar med måste också sluta tätt mot ytterröret det kan också vara en felkälla.

Anders
Jag åkte förbi Kuntze och köpte silikonslang(till överpris men jag orkade inte vänta på frakt frun Humle) med 8mm innerdiameter och nu skvalar det på som det skall. Jag tror den vridstyva och grövre pvc-slangen var problemet. Det smög nog långsamt upp bubblor nertill när jag inte hade flaskfyllaren på och även med den på var det nog lite mekigt att få till tillräckligt med flöde för att få den att komma igång på riktigt.
Radhusgrillen
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Karl R skrev:I vårt fall är det nog att innerröret inte sluter tätt. Får väl skaffa en ny men det är som sagt, retligt. Gissar jag. Tack för hjälp

Sen också att det tenderar bli för snabbt flöde i kröken uppe, så kaviteringar och därmed luft frigörs och sen återgår, men det går ju att åtgärda med att ställa den ena hinken lite närmre den andra i höjdled.
Silikonslang, vilken fröjd! ALDRIG att jag slabbar och bråkar med PVC-slang igen. Undantaget är den hemsnickrade vörtkylaren som får hålla till godo med PVC-slang men där är den inte i vägen på samma sätt.
Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Karl R »

silikonslang är det som vi kör med också. Det funkar som du säger, bra. Vi körde för varmt vatten i vår förra. Bra å kunna koka för å decinficera också.

Min grej är nog innerröret längst ner, den delen som man hävertar med så att säga.
Kollade på länken från Otterbo om buteljeringsgrejen. Känns som det blir en på det temat. Kanske tillochmed en kopia. Smart grej.
Och en tappkran på jäskaret också, det första. Eller det vet jag inte.

Det är för övrigt en autosifån vi kör med. Oklart vad som är speciellt auto med den. Levereras alltid i bil?
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Jag har satt tappkran på allt för att slippa hävert. Häverten känns svår att hålla ren i längden, älskar silikonslang 12x16.
Kapow
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Kapow »

Karl R skrev:silikonslang är det som vi kör med också. Det funkar som du säger, bra. Vi körde för varmt vatten i vår förra. Bra å kunna koka för å decinficera också.

Min grej är nog innerröret längst ner, den delen som man hävertar med så att säga.
Kollade på länken från Otterbo om buteljeringsgrejen. Känns som det blir en på det temat. Kanske tillochmed en kopia. Smart grej.
Och en tappkran på jäskaret också, det första. Eller det vet jag inte.

Det är för övrigt en autosifån vi kör med. Oklart vad som är speciellt auto med den. Levereras alltid i bil?
Den vita tappkran som maltmagnus säljer passar direkt på maltmagnus vita flaskfyllare. Så slipper man slangadapter mellan kran och flaskfyllare.

Artikelnr 40101 + 40415.

Jag har kran på alla mina tunnor. Once you go tappkran, your never go back :D
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Sv: Hävertproblem

Inlägg av Bee »

Karl R skrev:I vårt fall är det nog att innerröret inte sluter tätt. Får väl skaffa en ny men det är som sagt, retligt. Gissar jag. Tack för hjälp

Det är inte kavitering, då har du väldigt högt flöde isåfall. Du drabbas av ejektorprincipen, dvs att den suger in luft pga för dålig passning mellan rör och slang.
Använd en slangklämma eller tightare slang (silikonslang funkar bra) , så slipper du luften. :-)
TwofoldBrewing
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Sv: Hävertproblem

Inlägg av TwofoldBrewing »

Bee skrev:

Det är inte kavitering, då har du väldigt högt flöde isåfall. Du drabbas av ejektorprincipen, dvs att den suger in luft pga för dålig passning mellan rör och slang.
Använd en slangklämma eller tightare slang (silikonslang funkar bra) , så slipper du luften. :-)
Behöver inte vara luft utan det kan vara koldioxid från vörten också. Vi har extremt tight passning men upplever ändå att det blir fickor med "luft"(koldioxid) vid övergången hävert-silikonslang efter en stunds flöde.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Då skulle jag vilja att du prövade att spänna åt runt slangen. Jag kan nästan slå vad om att du inte har så tight passning som du tror... Jag har nämligen haft samma problem/fenomen.
Luft/koldioxid i slangen har ALDRIG förekommit för mig på en hävert som haft slang med rätt passning och slangklämma. Därför vågar jag påstå just detta.
Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Karl R »

jaha. Det kanske är så att det inte är kavitering.

Men det är slangklämma på silikonslang uppe i kröken, ibland har vi två klämmor. Kanske klämmer inte klämmorna tillräckligt, alltså vi har skruvat fast dem dåligt.

Turbulent flöde uppstår i vatten med vad är det ? högre hastighet än 1m/s? i kröken borde det gå som snabbast tänker jag.

Jag får återkomma med bild och bättre funderingar när jag inte lagar mat... :/

//karl
Skriv svar