jag är mest ute efter det av ren nyfikenhet för att se hur sammansättningen är... ja om någon vet dvs. för det som står på systembolagets hemsida säger ju inte allt
http://www.systembolaget.se/1410
(Kanske redan finns i receptdatabasen?)
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
Så troligtvis mest Pale Ale-malt och sedan en gnutta crystal och vetemalt eller så. Det är bara att köpa hem en flaska eller två och smaka och se om du kan komma fram till vilken härad du ska hamna i gällande maltproportioner och humlingDetta är en överjäst bitter ale, bryggt på Pale Ale, Crystal- och vetemalt från det anrika engelska mälteriet Thomas Fawcett samt kryddat med amerikansk humle, Chinook och Cascade. Ölet är jäst på koniska tankar och lagrat i fyra veckor.
Jag har hört en del förklaringar genom åren; att det är en gammaldags engelsk jäst (Ringwood?), att de jäser varmt, att de återanvänder jästen många gånger. Men aldrig direkt från hästens mun så det är svårt att veta hur mycket av det som stämmer. Att det är en belgisk jäststam har jag dock aldrig hört.martinb skrev:Japp, det håller jag helt med om. Är ju primärt belgiska jäststammar som producerar sådana... har de månne kört belgojäst eller så är det en husblandning då.
*hmm* Intressant.ekstedt skrev:Man använder dock en väldigt speciell jäst till detta öl (och några till, exempelvis Indianviken) som ger en hel del fenoler, vilket jag inte tror är helt lätt att återskapa.

ekstedt skrev: Jag har hört en del förklaringar genom åren; att det är en gammaldags engelsk jäst (Ringwood?), att de jäser varmt, att de återanvänder jästen många gånger. Men aldrig direkt från hästens mun så det är svårt att veta hur mycket av det som stämmer. Att det är en belgisk jäststam har jag dock aldrig hört.