Jöstmängden i recept på imperial ipa (brygg öl)
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
-
johansjogren
- Helmaltsbryggare

Jöstmängden i recept på imperial ipa (brygg öl)
Har boken brygg öl och tänkte ge mig på deras imperial ipa nu i veckan. Blir dock osäker på jöstmängden. På tio liter öl har dom 2 paket safale us-05. Jästen ska ju enligt förpackningen räcka till 20-30 liter men här har man alltså ett paket per 5 liter.
Är det för alkoholstyrkan? Eller något försök att snabba på jäsningen? Vad kommer hända om jag bara använder 1 påse? Eller en halv?
Har bakat mycket bröd och även om recepten ofta säger 50g så kan brödet bli minst lika bra om man tar 5g. Bara det att det måste jäsa 10 timmar istället för 1 timme. Är det samma med öl? Går det snabbare med mer jäst men resultatet samma med mindre jäst?
Tacksam för alla tankar. Är lite förvirrad.
Tilltänkt OG: 1,080, FG: 1,010-1,015, alkoholstyrka 8,5%
Är det för alkoholstyrkan? Eller något försök att snabba på jäsningen? Vad kommer hända om jag bara använder 1 påse? Eller en halv?
Har bakat mycket bröd och även om recepten ofta säger 50g så kan brödet bli minst lika bra om man tar 5g. Bara det att det måste jäsa 10 timmar istället för 1 timme. Är det samma med öl? Går det snabbare med mer jäst men resultatet samma med mindre jäst?
Tacksam för alla tankar. Är lite förvirrad.
Tilltänkt OG: 1,080, FG: 1,010-1,015, alkoholstyrka 8,5%
Re: Jöstmängden i recept på imperial ipa (brygg öl)
Enkel förklaring: Hög vört styrka => mer fräsch jäst behövs.
Brödbaknings liknelsen fungerar inte på öl. I bröd väntar du bara längre på jäsningen, och brödet utvecklas annorlunda, (oftast positivt), under den tiden. I ölet är det tvärtom, pga för lite jäst kommer det ges tillfälle för bakterier och vildjäst att lättare etablera sig i vörten, vilket leder till oönskade smaker. Dessutom blir jästen stressad och kan producera oönskade smaker.
Högt OG gör, om jag minns rätt, att det osmotiska trycket på cellerna blir högt, vilket då gör dessa mer ineffektiva. Senare när alkoholhalten blivit hög blir cellerna istället "förgiftade" och får det svårt att klara av jäsningen.
Ett paket jäst räcker till 20 liter normalt öl med OG runt 50.
Jag rekommenderar att du läser mer på wikin som shbf har och söker efter äldre trådar om jäst på forumet. För framtiden så kan du lägga mrmalty.com på minnet. Där finns en "pitching rate" räknare som hjälp för att räkna ut rätt mängd jäst till öl, beroende på styrka och annat.
Brödbaknings liknelsen fungerar inte på öl. I bröd väntar du bara längre på jäsningen, och brödet utvecklas annorlunda, (oftast positivt), under den tiden. I ölet är det tvärtom, pga för lite jäst kommer det ges tillfälle för bakterier och vildjäst att lättare etablera sig i vörten, vilket leder till oönskade smaker. Dessutom blir jästen stressad och kan producera oönskade smaker.
Högt OG gör, om jag minns rätt, att det osmotiska trycket på cellerna blir högt, vilket då gör dessa mer ineffektiva. Senare när alkoholhalten blivit hög blir cellerna istället "förgiftade" och får det svårt att klara av jäsningen.
Ett paket jäst räcker till 20 liter normalt öl med OG runt 50.
Jag rekommenderar att du läser mer på wikin som shbf har och söker efter äldre trådar om jäst på forumet. För framtiden så kan du lägga mrmalty.com på minnet. Där finns en "pitching rate" räknare som hjälp för att räkna ut rätt mängd jäst till öl, beroende på styrka och annat.
-
johansjogren
- Helmaltsbryggare

Jag tycker att jäst-mängden i Henoks bok är tilltagna i överkant. 2 paket US-05 på 10 liter 1.080 är betydligt mer än Jamil "Mr Malty" rekommenderar. Å andra sidan så skadar det ju inte eftersom det inte är orimligt mycket jäst, dock ganska oekonomiskt i längden. Men, boken är skriven för nybryggaren och det går ju inte använda ett halvt paket direkt... Jästens färskhet spelar in mer än man tror (även på torrjäst) så gå in på mrmalty.com som sagt och räkna ut vad som behövs i antal celler/paket...
Jag har läst på många ställen att rehydrering av torrjäst (låta jästen svälla i 1dl kokt avsvalnat vatten en kvart innan pitch i öl) ökar antalet överlevande celler upp till 50%. Det har med att cellmembranet kan spricka om det utsätts för hög sockerkoncentration direkt.

Jag har läst på många ställen att rehydrering av torrjäst (låta jästen svälla i 1dl kokt avsvalnat vatten en kvart innan pitch i öl) ökar antalet överlevande celler upp till 50%. Det har med att cellmembranet kan spricka om det utsätts för hög sockerkoncentration direkt.

Precis som Lindh skriver så räknar man oftast med att 50% av all torrjäst dör om man bara har det direkt i vörten o Henok tar med detta i beräkningen. Men det är fortfarande lite i överkant.
För en "optimal" pitchrate på 10l 1.080 vört behöver du ca 150 miljarder celler. Ett paket innehåller 200 men om 50% dör har du bara 100 per paket.
Rehydrerar du så överlever betydligt fler så då skulle det räcka med ett paket.
Sen är det alltid bättre att använda lite för mkt än lite för lite.
För en "optimal" pitchrate på 10l 1.080 vört behöver du ca 150 miljarder celler. Ett paket innehåller 200 men om 50% dör har du bara 100 per paket.
Rehydrerar du så överlever betydligt fler så då skulle det räcka med ett paket.
Sen är det alltid bättre att använda lite för mkt än lite för lite.
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
Passar åter på att rekommendera den här artikeln (finns tyvärr inte on-line):
http://byo.com/component/k2/item/2434-s ... ried-yeast
Med förbehåll för att någon detalj nedan inte stämmer så kommer här en sammanfattning:
Man lät ett antal bryggare göra en pale ale på 5 gallon (19 liter) med normal vörtstyrka och testa med en påse US-05 med eller utan rehydrering. Utfallet var "non-conclusive".
Eftersom den rehydrerade varianten hade jästceller i överkant kan man inte dra slutasten att rehydrering aldrig skulle spela någon roll. Snarare illustrerar resultatet att man utan märkbar skillnad kan nöja sig med säg 60-70 % av den rekommenderade jästmängden. (Det är som sagt väl bevisat att hälften av jästcellerna dör direkt utan rehydrering)
I försöket testades även i något fall två påsar utan rehydrering, och detta resulterade enligt testpanelen i en tydligt jästig smak. Så det här med "hellre för mycket än för lite jäst" ska man nog vara lite skeptisk till.
http://byo.com/component/k2/item/2434-s ... ried-yeast
Med förbehåll för att någon detalj nedan inte stämmer så kommer här en sammanfattning:
Man lät ett antal bryggare göra en pale ale på 5 gallon (19 liter) med normal vörtstyrka och testa med en påse US-05 med eller utan rehydrering. Utfallet var "non-conclusive".
Eftersom den rehydrerade varianten hade jästceller i överkant kan man inte dra slutasten att rehydrering aldrig skulle spela någon roll. Snarare illustrerar resultatet att man utan märkbar skillnad kan nöja sig med säg 60-70 % av den rekommenderade jästmängden. (Det är som sagt väl bevisat att hälften av jästcellerna dör direkt utan rehydrering)
I försöket testades även i något fall två påsar utan rehydrering, och detta resulterade enligt testpanelen i en tydligt jästig smak. Så det här med "hellre för mycket än för lite jäst" ska man nog vara lite skeptisk till.
-
Olsvamlarn
- Vattenbehandlare

Intressant test Ekstedt, jag tänkte som sagt experimentera lite med en barley wine under vintern. Får se vad det ger, men ska leta reda på artikeln du länkar till, har den säkert i någon tidningssamlare hemma.
Som jag nämnt tidigare så tycker jag det här med jästmängdens betydelse ofta överdrivs. En påse med rekomendation på 20-30 liter borde vara mer än tillräckligt för 10 liter öl med OG 1085.
Som jag nämnt tidigare så tycker jag det här med jästmängdens betydelse ofta överdrivs. En påse med rekomendation på 20-30 liter borde vara mer än tillräckligt för 10 liter öl med OG 1085.
Ölsvammel - www.beerdrivel.se
Kan tipsa om ett litet torrjäst test som finns att beskåda på: http://youtu.be/vOrfmzpDmPk
Jag ställer mig extremt skeptisk till att ölen fick en "jästig" smak. Det låter mer som inkompetens från bryggaren ifråga. Jamenar man låter ju ölen klarna lr kallkraschar vid behov så det borde inte bli någon skillnad i det slutgiltiga ölet. Jag gjorde en dundertabbe o överpitchade ett öl extremt mkt mer än dom diskuterar där och det fick ingen "jästig" smak. Jag fick andra problem såklart men inga konstiga smaker från jästen.
Det har väl inte med ölets klarhet att göra kantänka. Finns ju gott om grumliga öl som inte har någon speciell jästig smak och tvärtom. Man kan nog lugnt utgå ifrån att BYO inte anlitade inkompetenta bryggare för detta experiment.ScrotzaN skrev:Jag ställer mig extremt skeptisk till att ölen fick en "jästig" smak. Det låter mer som inkompetens från bryggaren ifråga. Jamenar man låter ju ölen klarna lr kallkraschar vid behov så det borde inte bli någon skillnad i det slutgiltiga ölet. Jag gjorde en dundertabbe o överpitchade ett öl extremt mkt mer än dom diskuterar där och det fick ingen "jästig" smak. Jag fick andra problem såklart men inga konstiga smaker från jästen.
Hursom så var detta inte huvudresultatet; det var i stället att för normalstark pale ale-vört på 19 liter så hittades ingen signifikant skillnad mellan att rehydrera eller inte göra det. Och som en följd av detta att det åtminstone finns ett spann på en faktor två i jästmängd där ingen signifikant skillnad verkar uppstå.
Nej, klarhet har inte med saken att göra men hur man tar hand om sin öl har. I vilket fall så står jag fast vid min åsikt.
Sålänge man brygger normalstark öl så gör det nog föga men det var ändå inte det tråden handlade om.
Sålänge man brygger normalstark öl så gör det nog föga men det var ändå inte det tråden handlade om.
Om du hävdar att en välmeriterad bryggare är inkompetent bör du nog presentera några trovärdiga argument.ScrotzaN skrev:Nej, klarhet har inte med saken att göra men hur man tar hand om sin öl har. I vilket fall så står jag fast vid min åsikt.
Nej, men den kom att handla om rehydrering. Även om experimentet ovan handlade om normalstark vört så är det inte orimligt att extrapolera resultatet till att en påse räcker till 10 l vört med OG 1080. Utan rehydrering.ScrotzaN skrev: Sålänge man brygger normalstark öl så gör det nog föga men det var ändå inte det tråden handlade om.
Bee skrev:Kan tipsa om ett litet torrjäst test som finns att beskåda på: http://youtu.be/vOrfmzpDmPk
Väldigt intressant film. HAde varit ännu mer intressant med OG 1.080. Jag kommer fortsätta rehydrera torrjäst efter att ha sett detta klipp...
Jag har redan skrivit mitt argument för den tesen. Läs föregående inlägg.
En påse innehåller 200 miljarder celler. Utan rehydrering får du 100. Optimal pitchrate kräver 145. Öl blir det men det blir inte den bästa ölen man kan göra. Personligen är jag sjukt trött på folk som underpitchar o säger att det är rätt. Som sagt, visst det blir öl. Men det blir inte den bästa ölen. Vill man göra sitt yttersta för att göra fantastisk öl så är det INTE rätt att underpitcha.
En påse innehåller 200 miljarder celler. Utan rehydrering får du 100. Optimal pitchrate kräver 145. Öl blir det men det blir inte den bästa ölen man kan göra. Personligen är jag sjukt trött på folk som underpitchar o säger att det är rätt. Som sagt, visst det blir öl. Men det blir inte den bästa ölen. Vill man göra sitt yttersta för att göra fantastisk öl så är det INTE rätt att underpitcha.
Jag gillar normal inte att titta igenom långa youtube-klipp, men här hade han ju en föredömlig sammanfattning på slutet. Intressant nog så var den generella trenden i BYO:s experiment precis det motsatta. De icke rehydrerade satserna kom igång fortare, även om slutresultatet (precis som i klippet) blev väsentligen samma.Bee skrev:Kan tipsa om ett litet torrjäst test som finns att beskåda på: http://youtu.be/vOrfmzpDmPk