Hej. Har bryggt mitt första öl, en pale ale. Den blev ganska ok, men en aning för besk för min smak.
Jag har försökt att hitta andra recept på lite mindre beska öl och kanske lite ljusare. Är det någon som har bra tips på något sådant?
Jag gillar pilsner men det verkar lite krångligare att göra med tanke på jästemperatur.
Tacksam för hjälp. / Eric.
Fråga om recept
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
-
Janne gnoff Berglund
- Jästodlare

- Kontakt:
Re: Fråga om recept
Enklaste sättet att hitta vad man tycker om är att starta med ett enkelt grundrecept och därefter ändra en parameter, samtidigt som man noterar allt och håller koll på sin process.
Blev ölen med detta receptet för beskt?
Börja inte med ett helt annat recept, dra istället ner på humlegivan för beska och kanske lite på smak och aromgivorna med.
Var det bara en humlebeska, du hade inte fått med sträva tanniner?
Blev den för mörk?
Har du koll på vilka maltsorter du använde och vilka EBC-värden dessa hade?
Dra ner på de med högt värde alternativt byt ut någon av dem som hade högt värde mot en som har lägre värde.
Du kanske kan öka restsötman för att balansera beskan genom att mäska i högre temperatur (upp mot 68-70C) och/eller använda lite mer karamellmalt, främst ett med lägre EBC-värde då om du inte vill ha mer färg.
Lite funderar jag dock på vad du menar med att du vill ha den ljusare, är det bara för det rent estetiska eller uppfattar du smak och arom som du knyter an till vilken färg ölen har?
Testa att göra en Kölsch om du gillar ljus öl med rena smaker men inte kan jäsa i kallare temperaturer.
Eller experimentera med en steam beer?
Blev ölen med detta receptet för beskt?
Börja inte med ett helt annat recept, dra istället ner på humlegivan för beska och kanske lite på smak och aromgivorna med.
Var det bara en humlebeska, du hade inte fått med sträva tanniner?
Blev den för mörk?
Har du koll på vilka maltsorter du använde och vilka EBC-värden dessa hade?
Dra ner på de med högt värde alternativt byt ut någon av dem som hade högt värde mot en som har lägre värde.
Du kanske kan öka restsötman för att balansera beskan genom att mäska i högre temperatur (upp mot 68-70C) och/eller använda lite mer karamellmalt, främst ett med lägre EBC-värde då om du inte vill ha mer färg.
Lite funderar jag dock på vad du menar med att du vill ha den ljusare, är det bara för det rent estetiska eller uppfattar du smak och arom som du knyter an till vilken färg ölen har?
Testa att göra en Kölsch om du gillar ljus öl med rena smaker men inte kan jäsa i kallare temperaturer.
Eller experimentera med en steam beer?
hej.
Det låter ju logiskt att inte byta recept helt och hållet.
Jag har kvar både malt och humle så att det räcker till en omgång till.
Jag har faktiskt fört protokoll på mängder och tider så då blir det ju lättare att göra ändringar utan att komma bort sig.
Du nämner något om sträva tanniner, vad är det?
ang. mörkheten så blev den bärnstensfärgad, det är inte huvudsaken med färgen utan som sagt beskan.
Vet inte heller vad restsötma betyder riktigt, du får gärna förklara.
Ett litet problem till var att alkoholhalten blev lite låg, OG låg på 1.038 och FG på 1.01.
Lakade jag för snabbt? det tog ca 40 min för 15 liter och hur gör jag det långsammare i så fall, är det bara att hälla på vatten i långsammare takt?
eller kan man tillsätta maltsocker för att få upp OG?
/Eric.
Det låter ju logiskt att inte byta recept helt och hållet.
Jag har kvar både malt och humle så att det räcker till en omgång till.
Jag har faktiskt fört protokoll på mängder och tider så då blir det ju lättare att göra ändringar utan att komma bort sig.
Du nämner något om sträva tanniner, vad är det?
ang. mörkheten så blev den bärnstensfärgad, det är inte huvudsaken med färgen utan som sagt beskan.
Vet inte heller vad restsötma betyder riktigt, du får gärna förklara.
Ett litet problem till var att alkoholhalten blev lite låg, OG låg på 1.038 och FG på 1.01.
Lakade jag för snabbt? det tog ca 40 min för 15 liter och hur gör jag det långsammare i så fall, är det bara att hälla på vatten i långsammare takt?
eller kan man tillsätta maltsocker för att få upp OG?
/Eric.
-
Janne gnoff Berglund
- Jästodlare

- Kontakt:
Tanniner har du nog om beskan smakat strävt, som om du bitit i fruktskal, typ vindruvor, eller druckit rödvin.
Restsötma har du om ölen smakar sött på slutet, samt kännetecknas ofta genom att kroppen är rund och fyllig, inte åt det tunna hållet.
Ifall ditt FG är 1.010 lär du inte ha direkt mycket restsötma.
Vill du att ölen skall smaka sötare än den gjorde?
OG 1.038 är relativt lågt, framförallt om du inte siktat på detta.
Hur mycket vatten mäskar du med till hur mycket malt?
Du bör inte ligga över 3 liter vatten per kilo malt, många förespråkar omkring 2,1-2,6 liter vatten per kg malt.
Hur mycket lakvatten använder du och hur mycket sötvört har du samlat upp till kok (15 liter?)?
Har du räknat på vad ditt OG borde vara?
Det är enklare att kommentera och ge förslag på förbättringar/förändringar om du skriver in hela receptet samt bryggförfarande/process.
Om det är OK med läsning på engelska ger denna bok en bra översikt:
http://www.howtobrew.com/intro.html
Bara att börja på den sidan och trycka "next page" nere till höger och läsa vidare.
Mycket info, men ger en bra grundkurs till bryggandet.
Restsötma har du om ölen smakar sött på slutet, samt kännetecknas ofta genom att kroppen är rund och fyllig, inte åt det tunna hållet.
Ifall ditt FG är 1.010 lär du inte ha direkt mycket restsötma.
Vill du att ölen skall smaka sötare än den gjorde?
OG 1.038 är relativt lågt, framförallt om du inte siktat på detta.
Hur mycket vatten mäskar du med till hur mycket malt?
Du bör inte ligga över 3 liter vatten per kilo malt, många förespråkar omkring 2,1-2,6 liter vatten per kg malt.
Hur mycket lakvatten använder du och hur mycket sötvört har du samlat upp till kok (15 liter?)?
Har du räknat på vad ditt OG borde vara?
Det är enklare att kommentera och ge förslag på förbättringar/förändringar om du skriver in hela receptet samt bryggförfarande/process.
Om det är OK med läsning på engelska ger denna bok en bra översikt:
http://www.howtobrew.com/intro.html
Bara att börja på den sidan och trycka "next page" nere till höger och läsa vidare.
Mycket info, men ger en bra grundkurs till bryggandet.
Hej.
Tack för tipsen.
Jag har bryggt nästa sats och hittade ett stort fel jag gjorde.. Vid kokningen så hade jag lock på kastrullen vilket gjorde att det inte reducerades något och det blev för mycket vatten = utspätt.
Den nya satsen fick önskat OG och smakade mycket bättre dessutom.
mvh. Eric.
Tack för tipsen.
Jag har bryggt nästa sats och hittade ett stort fel jag gjorde.. Vid kokningen så hade jag lock på kastrullen vilket gjorde att det inte reducerades något och det blev för mycket vatten = utspätt.
Den nya satsen fick önskat OG och smakade mycket bättre dessutom.
mvh. Eric.