Dags för en kolsvart IPA

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Användarens profilbild
wippan
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Dags för en kolsvart IPA

Inlägg av wippan »

Hej!

Imorgon är tanken att brygga en Black-IPA eller ska vi kalla det India Dark Ale... Tredje bryggningen för oss och vi har aldrig använt oss av chokladmalt eller svartmalt tidigare så jag skulle gärna vilja höra era tankar kring användandet av detta.

Vi hade tänkt köra en bas med pale ale malt, sen 6% Carahell (karamellmalt), 6% Carafa 1 (chokladmalt) och 6% Carafa 2 (svartmalt). Dock hade vi enbart tänkt ha carafa 1 med från början i mäsken och tillsätta carafa 2 när det är ca 15min kvar av mäsktiden. Vad tror ni, kommer vi får alltför mycket kaffe- och rostade toner ifrån chokladmalten om den är med från början? Kanske tillsätta carafa 1 när det är 20min kvar och carafa 2 när det är 10min kvar. Målet är att få ett väldigt mörkt/svart öl men vi vill ju inte att det ska bli en stout ;) Batch sizen är 25 liter och vi kommer att använda oss av sammanlagt 500g humle. Vi kör med US-05 den här gången med eftersom vi inte riktigt kommit igång med flytande jäst, förkultur osv.

Vore intressant att höra vad ni tror/tycker :)

/N
Vörtväktarna https://www.facebook.com/vortvaktarna "Gilla" gärna våran sida! :)
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Re: Dags för en kolsvart IPA

Inlägg av ekstedt »

wippan skrev:Hej!

Imorgon är tanken att brygga en Black-IPA eller ska vi kalla det India Dark Ale... Tredje bryggningen för oss och vi har aldrig använt oss av chokladmalt eller svartmalt tidigare så jag skulle gärna vilja höra era tankar kring användandet av detta.

Vi hade tänkt köra en bas med pale ale malt, sen 6% Carahell (karamellmalt), 6% Carafa 1 (chokladmalt) och 6% Carafa 2 (svartmalt). Dock hade vi enbart tänkt ha carafa 1 med från början i mäsken och tillsätta carafa 2 när det är ca 15min kvar av mäsktiden. Vad tror ni, kommer vi får alltför mycket kaffe- och rostade toner ifrån chokladmalten om den är med från början? Kanske tillsätta carafa 1 när det är 20min kvar och carafa 2 när det är 10min kvar. Målet är att få ett väldigt mörkt/svart öl men vi vill ju inte att det ska bli en stout ;) Batch sizen är 25 liter och vi kommer att använda oss av sammanlagt 500g humle. Vi kör med US-05 den här gången med eftersom vi inte riktigt kommit igång med flytande jäst, förkultur osv.

Vore intressant att höra vad ni tror/tycker :)

/N
Jag tror det blir lite för mycket rostade toner. Jag körde med knappa 10 % Carafa I här: http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2013 ... t-ipa.html. Jag tyckte det blev en perfekt balans mellan rostade aromer och humle. Så max 10 % rostad malt skulle jag säga, och gärna lite mindre om ni delvis använder svartmalt. Att börja dribbla med när man slänger i den rostade malten i mäsken tycker jag verkar onödigt komplicerat.
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av ScrotzaN »

Jag skulle rekommendera att använda ca 4% vardera av typ midnight wheat, carafa 3 special(måste vara special), black prinz lr annan rostad malt som är debittered(man har tagit bort skalen). Och tillsätt dessa först när du börjar laka. Så de inte är med under tiden du mäskar alls. Då borde du få maximal färg med minimal smak av malten. Anledningen att ja tycker du ska ha 2 olika är att det kan bli för mkt av en o samma malt o då börjar smaken slå igenom.

Bör nämnas att jag inte fullt ut testat alla dessa tekniker ännu. Men det verkar logiskt att det borde funka för mig.
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av ScrotzaN »

Med andra ord typ 4% midnight wheat + 4% carafa 3 special till exempel.
Användarens profilbild
hejseb
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av hejseb »

ekstedt skrev:Jag tror det blir lite för mycket rostade toner. Jag körde med knappa 10 % Carafa I här: http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2013 ... t-ipa.html. Jag tyckte det blev en perfekt balans mellan rostade aromer och humle. Så max 10 % rostad malt skulle jag säga, och gärna lite mindre om ni delvis använder svartmalt. Att börja dribbla med när man slänger i den rostade malten i mäsken tycker jag verkar onödigt komplicerat.
Vad hade du för EBC då? Jag får enligt Beersmith 88 EBC med följande:

1200g Pilsnermalt (67.4%)
200g Münchenermalt (11.2%)
200g Caramel 40L (11.2%)
180g Svartmalt (10.1%)

Drar jag ned svartmalten till exempelvis 150g (ca 8.6%) så får jag EBC under SHBFs definition. Är mina proportioner skumma i övrigt? Eller hur får man tillräckligt mörk med mindre andel?
Hellre torrhumlare än torr humlare.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

hejseb skrev:
Vad hade du för EBC då? Jag får enligt Beersmith 88 EBC med följande:

1200g Pilsnermalt (67.4%)
200g Münchenermalt (11.2%)
200g Caramel 40L (11.2%)
180g Svartmalt (10.1%)

Drar jag ned svartmalten till exempelvis 150g (ca 8.6%) så får jag EBC under SHBFs definition. Är mina proportioner skumma i övrigt? Eller hur får man tillräckligt mörk med mindre andel?
Jag hade SRM 27 d.v.s. c:a 54 EBC. En bit under SHBF:s gränser förvisso, men varför bry sig så mycket om dem? BJCP har lägre gränser vill jag minnas. Och många kommersiella exempel är knappast så mörka heller.

Men om det är viktigt att ha en mörkare färg utan att få för mycket rostade aromer kanske man ska öka på mängderna och köra med tillsättning senare i mäsken. Jag förmodar att man drar ut förhållandevis mer färg än arom under så kort tid eller?
Användarens profilbild
hejseb
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av hejseb »

ekstedt skrev:Jag hade SRM 27 d.v.s. c:a 54 EBC. En bit under SHBF:s gränser förvisso, men varför bry sig så mycket om dem? BJCP har lägre gränser vill jag minnas. Och många kommersiella exempel är knappast så mörka heller.

Men om det är viktigt att ha en mörkare färg utan att få för mycket rostade aromer kanske man ska öka på mängderna och köra med tillsättning senare i mäsken. Jag förmodar att man drar ut förhållandevis mer färg än arom under så kort tid eller?

Aha, jag förstår. Nej, det är naturligtvis inte helt nödvändigt att ligga inom SHBFs definitioner, men tänkte att jag skulle satsa på det om det var någon slags standard. Det låter intressant också med att tillsätta malt i slutet, om man har i svartmalten först vid utmäskningen så borde man ändå få mörkret på vörten. Förvisso lite anekdotisk bevisföring det här, men om man får tro den här tråden så verkar det ju inte ha några negativa effekter i alla fall.
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av ScrotzaN »

Varför envisas med att använda svartmalt? Det är förmodligen det sämsta alternativet om du vill ha så lite rostade toner som möjligt. Det finns som sagt flera sorter som är framtagna enbart för detta ändamål.
Användarens profilbild
hejseb
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av hejseb »

ScrotzaN skrev:Varför envisas med att använda svartmalt? Det är förmodligen det sämsta alternativet om du vill ha så lite rostade toner som möjligt. Det finns som sagt flera sorter som är framtagna enbart för detta ändamål.
Jag har svartmalt (och chokladmalt) hemma, så det är därför. Nästa gång kan det nog bli med malten du tipsade om, men behöver göra mig av med lite av det jag har hemma först.
Olsvamlarn
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Olsvamlarn »

Just EBC-värdet i SHBF:s stilguide är väll rätt off på Svart IPA. Vet att det lyfts fram kritik mot det på forumet tidigare. Vet dock inte om domarteamet tittar på det eller inte.
Ölsvammel - www.beerdrivel.se
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Kallmäskning kan vara ett intressant alternativ om du tänker använda vanlig choklad- och svartmalt.
Användarens profilbild
hejseb
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av hejseb »

Ok, tror det blir till att släppa lite på att matcha SHBF:s definition. Kallmäskning låter intressant! Ska läsa på lite mer med det. Med cirka 6 % svartmalt istället så blir det enligt beersmith ett EBC på 63, och det är ju fortfarande ganska mörkt :)
beardedrabbitbrewery
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av beardedrabbitbrewery »

BJCP (från 2008) saknar väl en stil för black IPA/cascadian dark ale/american style black ale. Finns däremot med brewers associations style guide (under american style black ale) och ligger på 70+ (i EBC) jämfört med 80+ i SHBF. Buteljerade vårt första försök igår och vi körde på midnight wheat för att ge färg och hade med det under hela mäskning. Personligen vill jag ha lite rostade toner så länge de inte blir brända/bittra utan mer mjuka. Hoppas på att midnight wheat kan ge det bidraget. Tittar man på ex. Sublimely self-righteous ale (som jag personligen är ett stort fan av) så använder de ~4,9% av carafa special III och 4,5% av Caramel 60L utöver pale ale malt. Som andra har påpekat så ska ju den inte ge så bittra rosttoner (avsaknad av skal).
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

BJCP har skrivit ett utkast till definition för svart-ipa som ska komma med i nästa uppdatering 2014 och som tills vidare är ledstjärna för inlämnade öl i slaskklassen. Den har SRM 25 som undre gräns.

http://byo.com/stories/item/2013-birth- ... n-dark-ale
beardedrabbitbrewery
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av beardedrabbitbrewery »

ekstedt skrev:BJCP har skrivit ett utkast till definition för svart-ipa som ska komma med i nästa uppdatering 2014 och som tills vidare är ledstjärna för inlämnade öl i slaskklassen. Den har SRM 25 som undre gräns.

http://byo.com/stories/item/2013-birth- ... n-dark-ale
Vad roligt, har missat att det skulle komma en uppdatering nästa år. Tack för infon.
Skriv svar