Hävertfråga

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Användarens profilbild
hejseb
Torrhumlare
Torrhumlare

Hävertfråga

Inlägg av hejseb »

Med risk för att få skämmas för dum fråga, men hur gör man med häverten om man har en jäshink på 30L? De första satserna var det inga problem med eftersom de jäste i en damejeanne, men senast så var det jäshink som gällde. Med damejeanne var det ju bara att stoppa i häverten så nådde den ända ner, men hinken är ju betydligt högre så det är ju inte riktigt lika uppenbart hur man ska göra då. Det slutade då med att jag körde det genom saftsil för att bli av med jästen, men det hjälpte inte särskilt mycket och nu är det ett betydligt större lager jäst i botten på flaskorna än vad det har varit tidigare.

Så, hur gör man? (En tappkran hade naturligtvis varit ännu bättre, men då det är öl i just nu är det inte riktigt ett alternativ.)
Hellre torrhumlare än torr humlare.
vetikatten
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Hävertfråga

Inlägg av vetikatten »

Jag brukar luta hinken lite försiktigt mot slutet för att få ut så mycket som möjligt av det goa.
Men är det mycket som fattas? Förlänga häverten med en bit slang kanske?
Användarens profilbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Brewsnail »

När du startat pumphäverten kan du dra ut den, så att den blir så lång som möjligt, den funkar ändå. Du kommer dock tappa det som finns i röret på slutet, när den börjar suga in luft rinner det tillbaka.
Användarens profilbild
Loj
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Loj »

Jag höll också på och krånglade med den förbaskade häverten. Jag lutade hinken och höll på.
Nu har jag köpt en auto-siphon och hej! vad toppen det var! Den skötte sig helt själv och var mycket enklare att bara stoppa i eftersom den var längre.
Finns på både maltmagnus och humlegården.
*Humble hops*
Skriv svar