Refraktometer

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Refraktometer

Inlägg av Grindcrusher »

Precis köpt en refraktometer från Humlegården.

Gjorde ett test idag med en sockerlösning och blir inte klok. Hydrometern mäter 1.040 - refraktometern (kalibrerad med destvatten) mäter 1.038. Provet är 21grader.

Har jag missat något eller är den defekt från fabrik? Jag ska försöka låna in en extra hydrometer för att utesluta felmätning där.
mankan
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Refraktometer

Inlägg av mankan »

Om man kollar på specen på denna http://www.ebay.com/itm/0-32-ATC-Beer-B ... 35cafe75bd så är ju noggrannheten 0,002 Ö
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

mankan skrev:Om man kollar på specen på denna http://www.ebay.com/itm/0-32-ATC-Beer-B ... 35cafe75bd så är ju noggrannheten 0,002 Ö
Så jag har ev lagt 450kr på en helt värdelös pryl?
mankan
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av mankan »

Den är inte värdelös. Fördelen med refraktometer är ju att man kan få ett snabbt svar, tyvärr kanske inte så exakt eftersom tex hur grumlig vörten är kan ju påverka mätningen. En del säger att man ska filtrera vörten innan man mäter. Vill du ha en som mäter noggrannare så finns det modeller som går till 17 brix. Jag rekommenderar ebay så kommer du undan med 40% av priset.

Själv har jag inte slutat med hydrometer trots jag har 2 refraktometrar.
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

Jag har svårt att tro att jag någonsin kommer använda den om den visar 1.002 fel.
Användarens profilbild
pbodenhem
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av pbodenhem »

Tillämpa öppet köp?

Jag har själv gått i refraktometertankarna men känner inte att jag vinner något i jämförelse med en hydrometer.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Den borde ju konsekvent visa samma fel, då är det ju bara att lägga till 0.002 eller vad det uppmätta felet nu är. Om det inte är konsekvent så kanske man ska fundera på annat.
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av ScrotzaN »

Är både hydrometern och refraktometern kalibrerad under samma förhållanden? Annars som någon skrev se till o ha klar vört. Jag litar inte på mätningar med något annat än kristallklar vört.

http://otterbo.wordpress.com <-- Öl & Hembryggning!
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av fredrik.stahl »

Om du har en riktigt bra våg så kan du kalibrera med sockerlösning. Tex 12 g socker + vatten till 100 g för 12 Plato/Balling. Men det viktigaste är inte hur det stämmer utan att du kan se skillnader från gång till gång i din bryggrutin.

/Fredrik Ståhl, Frösön
Användarens profilbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av svensson.lu »

Det fins aldrig några mätinstrument som mäter helt rätt, bara inom en viss felmarginal. Du kan inte ens jämföra den med din hydrometer för du vet ju inte om den heller visar rätt. Jag har t.ex en sprittermometer inköpt på humle som i vissa delar av intervallet visar 0,8 grader för mycket jämfört med en kalibrerar referenstermometer. Men skillnaden är att så länge jag vet vad felet är så kan jag alltid räkna ut det rätta värdet. Om du vill ha det exakt, gör som Fredrik föreslog, gör en kalibreringslösning av socker och testa både din refraktometer och din hydrometer, ladda ner Beersmith till din telefon och använd funktionen för refraktometern

Skickat från min SK17i med Tapatalk 4
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

svensson.lu skrev:Det fins aldrig några mätinstrument som mäter helt rätt, bara inom en viss felmarginal. Du kan inte ens jämföra den med din hydrometer för du vet ju inte om den heller visar rätt. Jag har t.ex en sprittermometer inköpt på humle som i vissa delar av intervallet visar 0,8 grader för mycket jämfört med en kalibrerar referenstermometer. Men skillnaden är att så länge jag vet vad felet är så kan jag alltid räkna ut det rätta värdet. Om du vill ha det exakt, gör som Fredrik föreslog, gör en kalibreringslösning av socker och testa både din refraktometer och din hydrometer, ladda ner Beersmith till din telefon och använd funktionen för refraktometern

Skickat från min SK17i med Tapatalk 4
Självklart har alla mätningar felmarginal. Hydrometern avrundar man ju till närmaste 0.001. Men med en felmarginal på +/- 0.002SG så kan 1.040 vara allt mellan 1.038 och 1.042. Ett sådant instrument är enligt mig inte speciellt intressant.

Jag skall låna in en extra hydrometer och göra lite seriösa tester A/B-tester samt se om jag kan justera felmarginalen. Igår kväll verkade den inte visa konsekvent.
horrorhead
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av horrorhead »

Fast jag undrar om du får större noggrannhet med en hydrometer med tanke på ytspänning, vätsketemperatur och beroende på vem som läser av en hydrometer så får du säkert olika svar allt som oftast. Jag vet att det finns omräkning beroende på temperatur men det jag är ute efter är att även med en hydrometer så finns det flera felkällor så +/- ,002 är väl inte så himla allvarligt? Jag skulle personligen inte hänga upp mig så mycket på det. Det är helheten som räknas.
AndersG
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av AndersG »

Vad är det egentligen för noggranhet på en hydrometer? Bortsett från avläsningsfelet alltså. Är det någon som vet?
/Anders
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

Nu har jag gjort en del tester med min hydrometer, min refraktometer och min kompis Cooper's hydrometer. Alla visar naturligtvis olika. Mest exakt på hela skalan verkar coopers hydrometer vara, även om den också visade lite off.

Jag undrar om någon här gjort något liknande och fått bra resultat? Jag behöver uppenbart byta ut min hydrometer och ev skicka tillbaka refraktometern. Sett att humle har en "professionell" version för några hundralappar. Någon som testat den och kan ge ett utlåtande?
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av ScrotzaN »

Jag har en refraktometer från humlegården. Den med störst omfång tror ja. Kan du inte kalibrera refraktometern bara?

http://otterbo.wordpress.com <-- Öl & Hembryggning!
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
Skriv svar