Bygga om varmvattenberedare?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

ViPER
Nybryggare
Nybryggare

Bygga om varmvattenberedare?

Inlägg av ViPER »

Hej!

Är ny på detta med att brygga öl men har tillsammans med ett par kompisar beslutat att ge oss på att testa lite och har av någon outgrundlig anledning en sprillans ny VV-Beredare som jag fick av en kompis för att den läcker i toppen någonstans och ej får användas. Den är på 300L och i rostfritt samt innehåller en 3kw el-patron samt även en rostfri slinga för användning med solpaneler. Mer info finns här http://www.aquasol.se/docs/produktblad/ ... slinga.pdf

Tror ni det är möjligt att kapa upp den i toppen iom att den ändå läcker samt flytta ner elpatronen i botten och sedan kunna använda den som ett enklare bryggverk? Eller ja helt enkelt bygga om grejerna någorlunda simpelt för att kunna brygga lite öl?

Har ni några förslag och synpunkter på mina tankar?

Mvh,
ViPER
Användarens profilbild
bjolu340
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Bygga om varmvattenberedare?

Inlägg av bjolu340 »

Absolut. Antingen som komponent i ett bryggverk eller som någon slags BIAB-gryta - kan nog bli problem att få ett bra kok i större volymer med bara 3 kW så en extra patron behövs nog då..

Men: om man är nybörjare kanske man vill göra lite mindre än 200 liter öl första gångerna? (Det är egentligen inte en fråga).
Användarens profilbild
jästkultur
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av jästkultur »

Ser ingen orsak till att det inte skulle gå att bygga om detta till ett kokkärl om man vill och det skulle nog kunna vara intressant, men knappast sådär tvärenkelt (kombinationen av hundratals liter och rostfritt stål). Elpatronen behöver flyttas (som du själv påpekade), och du kommer inte att kunna koka så stora volymer med 3kW (det räcker nog till 20-30 l ungefär) så ytterligare en patron är nog ett måste. Jag skulle kapa beredaren på mitten (precis ovanför den rostfria spiralen) - kan du fixa läckan i överdelen så kan det ju bli ett mäskkärl.

Den rostfria spiralen är intressant - om ytan på den är tillräcklig så kan du kanske kyla vörten med den efter kokning (i samband med "whirlpooling"). Alternativt så använder man den för värmning av vört under mäskning.

Billigaste sättet att använda delarna är med säkerhet att skaffa ett nytt kärl (30l gryta kanske) och montera patron (samt ev. kylspiral) i denna. Har du tid, verktyg och pengar så kan du dock göra något mycket roligare av detta.
ViPER
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av ViPER »

Mja tanken är ju som sagt att den kommer kapas någonstans i toppen kanske längre ner så att man får ner volymen, 300 L är lite väl till att börja med som sagt finns ett antal gängade anslutningar på den så att ansluta ytterligare elpatroner är inget större bekymmer mer än att jag skall ha tag på patronerna då. Lutar åt att som någon föreslog att jag kommer dela den ungefär på mitten och på så sätt få två kärl.

Pengar, tid och verktyg finns inom rimliga gränser då jag har ett antal andra projekt på g som äter av främst pengar och tid. Men vi är som sagt ett par stycken som skall dra igång så finns nog möjlighet att komma på lösningar. :)

Får gå ut och titta lite på den och se vad man kan komma fram till. :)

Mvh,
ViPER
Patrik
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Patrik »

Vi kör med en varmvattenberedare Focus VLM 220l som vi kapat av toppen på +10 cm till, den rymmer 180l nu.
3kw patron i den men vi köpte också till Humles doppvärmare på 3,2kw för att skynda på uppvärmningen. Vår första bryggning på 110 liter körde vi utan doppvärmare. Koket fungerar väldigt bra utan doppvärmaren.

Idag har vi bryggt 150l + en mindre batch på 50l och det funkar utmärkt.

Lycka till :)
Brygger vad vi vill !!!
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Morgan »

I vintras byggde jag ihop ett bryggverk av en begagnad varmvattenberedare på 100l och delar gärna med mig av mina erfarenheter. Mitt bryggverk består egentligen bara av ett kärl (beredaren med avkapad topp) + 2 jäshinkar som jag mäskar i, de står i varandra varav den ena har en massa hål i botten. Förutom varmvattenberedaren så har jag tagit elpatronerna och pumpen från en gammal tvättmaskin jag hade stående. De extra elpatronerna satte jag in i beredaren där jag nu har en värmeeffekt på 1,8 + 1,75 + 1,25 kW, fullt tillräckligt! Jag hade ett underskåp som blev över då jag skaffade diskmaskin, det förstärkte jag och monterade beredaren ovanpå. I skåpet monterade jag pumpen och där kommer även röranslutningarna från beredaren ner. På båda anslutningarna har jag monterat kulventiler så att jag lätt kan skifta plats på mina slangar. För de som inte är bekanta med varmvattenberedare så finns det ett inlopp i botten och ett utlopp i toppen. Utloppet består av ett rör som går från toppen av beredaren, ner igenom den och ut genom botten.

Jag värmer mitt strike water i beredaren och pumpar sen över det i mäskningshinken när det nått rätt temp. Vattnet pumpas över genom ett kopparrör som går ända ner i botten på yttre hinken som en hävert. När jag stoppar flödet är det ännu vatten i häverten så att jag kan få flöde andra vägen med hävertverkan. Jag mäskar in och påbörjar cirkulationen: mäsken filtrerar ner genom maltbädden, genom den perforerade hinkbottnen, hävertas ur hinken o in i pumpen, pumpas upp i toppen av beredaren (genom beredarens utloppsrör som är anslutet till min kylspiral/värmeväxlare), passerar genom värmeväxlaren som är nedsänkt i vattnet i beredaren (det är detta som reglerar mäskens temp), från värmeväxlaren flödar mäsken via en slang ut precis under ytan över maltbädden igen. Jag recirkulerar mäsken hela tiden eftersom jag har en termostat som känner av temperaturen i pumphuset och reglerar en av elpatronerna i beredaren. Utan flöde brassar patronen bara men mäsken svalnar sakta i mäskhinken. När jag lakar flyttar jag bara slangen från toppen av maltbädden ner i en tom hink och tappar vatten från botten av beredaren till toppen av maltbädden via en annan slang. Vattnet i beredaren håller knappt tio grader högre temp än mäsken vilket innebär att det blir en perfekt temp för mashout när jag lakar. När malten runnit av tömmer jag ur vattnet ur beredaren och pumpar in mäsken/vörten.
Koket är ju ganska enkelt. Jag kör inte längre på full kokeffekt eftersom jag kokar bort för mycket då (7,5 liter per timme), men full effekt är lagom om jag skulle köra full kapacitet någon gång, 80-90 liter. Då måste jag dock skaffa ett större mäskkärl, vilket jag redan har planer för...

Det har kostat mig ca 2000 kr totalt, men då råkade jag ju ha ett underskåp o en gammal tvättmaskin. Jag delar gärna med mig av mina erfarenheter och vill gärna i min tur få förslag på förbättringar. Om någon vill diskutera med mig eller komma o titta så är jag morgan ingemarsson på facebook. Ska se om jag kan få med lite bilder med.. nej de var för stora. Jag mejlar dem om nån är intresserad.

Ha det gôtt!
En bryggare i centrala Göteborg
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Morgan »

Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarens profilbild
jästkultur
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av jästkultur »

Morgan skrev:Här är bilderna!

https://www.dropbox.com/l/C9iqcWkzFgKyYAQyg8nk3b

/ Morgan
Den dagen det inte längre är värt att bygga egna grejer för ölbryggning så har hobbyn förlorat något - kul att se!
Racerkorven
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Racerkorven »

Patrik skrev:Vi kör med en varmvattenberedare Focus VLM 220l som vi kapat av toppen på +10 cm till, den rymmer 180l nu.
3kw patron i den men vi köpte också till Humles doppvärmare på 3,2kw för att skynda på uppvärmningen. Vår första bryggning på 110 liter körde vi utan doppvärmare. Koket fungerar väldigt bra utan doppvärmaren.

Idag har vi bryggt 150l + en mindre batch på 50l och det funkar utmärkt.

Lycka till :)
Här kommer några bilder på detta bygge :D
https://www.dropbox.com/sh/wdgqtha4bhpeell/H2nmdS1aH8
Skriv svar