Bygget av mitt HERMS bryggverk

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Bryggsmurfen
Delmäskare
Delmäskare
Kontakt:

Bygget av mitt HERMS bryggverk

Inlägg av Bryggsmurfen »

Tjenare alla bryggare!

Tänkte att nu när jag läst om några som funderar på att bygga ett RIMS eller HERMS bryggverk
visa hur jag gjorde när jag byggde mitt i Snickaregårdens bryggeri. Mitt lilla bryggeri :D
Har också försökt att ge lite tips och idéer längs vägen.
Kan tillägga också att mitt bryggverk endast använder en pump, billigare så :D

För att inte fylla hela tråden med bilder så länkar jag istället till min blogg.

http://bryggsmurf.blogg.se/2013/august/ ... gverk.html

/Bryggsmurfen, Snickaregårdens bryggeri
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Kontakt:

Re: Bygget av mitt HERMS bryggverk

Inlägg av eric »

Riktigt snyggt med magnetventiler! Har du upptäckt något med systemet som du skulle vilja ändra/förbättra/lägga till i framtiden?
Bryggsmurfen
Delmäskare
Delmäskare
Kontakt:

Inlägg av Bryggsmurfen »

Jodå, finns alltid mer förbättringar man vill göra hela tiden :D.
1. Isolera mäsknings- och vörtkokkärlet med stenull och klä en träpanel runtom så det ser snyggt ut.
2. Kopparspiralen i HLT:n skall bytas ut. Idag har jag 15mm kopparrör i systemet förutom i spiralen som är 12mm. Detta är flaskhalsen just nu.
3. Byta ut HLT kärlet till ett större, 25 - 50 liters kanske. Hittar jag ett större så tar jag så klart det ;)
4. Fortsätta förbättra Java programmet. Vill bland annat kunna läsa in recept taget ifrån Beersmith för enkelhetens skull.

I övrigt så har allt fungerat precis som planerat. Hade inga större buggar i mjukvaran heller så det var skönt.
Har iof bara bryggt två gånger hittills, men inga problem än. Ölen har blivit riktigt klara och fin med detta systemet samt så klart smakat ljuvligt gott :P
Användarens profilbild
Dompan
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Dompan »

Imponerande och inspirerande bygge må jag säga! :)

Längtar till den dagen vi skaffar hus så jag också kan släppa loss kreativitet på allvar. Tills dess får mitt lill-rims system duga.

Vart bort du? Skulle vara kul att komma och titta på skapelsen.. :mrgreen:

/Dompan
Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!
Bryggsmurfen
Delmäskare
Delmäskare
Kontakt:

Inlägg av Bryggsmurfen »

Tackar så mycket!
Kul att man inspirera andra. Forumet här har gett mig så mycket genom åren så jag kände att nu är det dags att ge tillbaka.
I och med att bryggeriet står lite obevakat så vill jag just nu inte säga exakt var det står.
Det är för stor stöldrisk i krokarna. Har själv lägenhet i Borås så jag har lånat plats i en lokal hos en kompis som bor åt smålandshållet.

Jag skall uppdatera bloggen med fler bilder och en komplett inhandlingslista vad jag köpt och var jag köpte det för den som är intresserad.
Användarens profilbild
Ceder
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ceder »

Riktigt coolt! Ser fram mot fler bilder och en "inköpslista"!
Användarens profilbild
Dompan
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Dompan »

Bryggsmurfen skrev:Tackar så mycket!
Kul att man inspirera andra. Forumet här har gett mig så mycket genom åren så jag kände att nu är det dags att ge tillbaka.
I och med att bryggeriet står lite obevakat så vill jag just nu inte säga exakt var det står.
Det är för stor stöldrisk i krokarna. Har själv lägenhet i Borås så jag har lånat plats i en lokal hos en kompis som bor åt smålandshållet.
Jag förstår dig, absolut! Jag bor dessutom i Stockholm.. så det är ju en bra bit bort..
Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!
Användarens profilbild
jästkultur
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av jästkultur »

Ser riktigt bra ut det där. En av de bästa sakerna med bryggning är att man får vara kreativ på så många olika fronter - det syns att du gillar byggandet!
Bryggsmurfen
Delmäskare
Delmäskare
Kontakt:

Inlägg av Bryggsmurfen »

Hej igen!
För er som undrar så håller jag på att sammanställa en lista på material jag införskaffat. Och så fort den är klar så slänger jag upp den här.
När det gäller bryggeriet så håller jag på med att isolera mitt lilla bryggeri inför nästa bryggning som kommer att bli en Tjeckisk pilsner men med lite mer humle än normalt. Kanske också gör den lite mörkare och maltigare :P
När det gäller isoleringen tänkte jag använda mig utav liggunderlag för att sedan klä det med betsad träpanel. Kokkärlet kommer isoleras med stenull längre fram i och med det tål högre temperatur.
Gissar att om jag använder liggunderlag på kokkärlet så kommer detta att smälta, eller åtminstone finns risken. Eller vad tror ni?
Bryggsmurfen
Delmäskare
Delmäskare
Kontakt:

Inlägg av Bryggsmurfen »

Detta är vad jag sammanställt hittills. Jag har också försökt att hitta länkar på nätet till varje komponent.
Ni får gärna komma med förbättringsförslag, åsikter och alternativ till det jag skaffade. Finns säkert hundra alternativ :D .
Jag har inte heller någon ritning hur jag har satt ihop alltsammans... :P Men jag får återkomma med detta längre fram.

10 st koppar böj 90 grader 5 st koppar t-rör 6 meter kopparrör 5 meter lättglödjatkoppar 2 st 98 liter kärl, MLT och Vörtkok 2 st laserslitsad silplåt 1 st 25 liter kärl, HLT 3 st vattenkokarelement till HLT:n
  • Var som hellst
    2kW
3 st spisplattor för vörtkoket 5 st magnetventiler 1 st pump 2 meter cilikonslang, för att kunna ta isär hela bryggeriet smidigt. Andra alternativ mottages. 1 st silverlod, för att löda ihop all koppar. 1 st Flussmedel 4 st kulkopplingskranar, för reglering av flödet och provning av vörten.
  • Clas Ohlson, Humlegården etc
    15 m 3-ledare elkabel, till vattenkokarelementen och kokplattorna.
    Elbutik
10 m två ledar elkabel, till ventilerna.
  • Elbutik
7 m telefonkabel, till temperatursensorer och dylikt.
  • Elbutik
1 st Elskåpet
7 st reläer 220v/10A 1 st 12 v transformator
  • Laddare av något slag, 4A
1 st Säkerhetsbrytare 1 st Microkontroller 4 st Temperatursensorer, dessa klarar av att ligga i mäsken. 1 st router
  • Vilken som helst
1 m Ethernet kablel
1 st usb kabel för omprogrammering av Arudino

Det är några komponenter också för själva elektronikkortet för att styra magnetventiler och plattor. Men det är mest vanliga transistorer, motstånd och diodrar. Hur man får ihop detta finns överallt på internet. Finns det intresse kan jag också slänga ihop ett kretsschema för detta också.
Användarens profilbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Brewsnail »

Riktigt tufft

Känner att jag skulle gå vilse i elektroniken om jag försökte mig på nåt sånt där.
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Kontakt:

Inlägg av eric »

Har du någon uppfattning av vad det har kostat att bygga ditt system?
Bryggsmurfen
Delmäskare
Delmäskare
Kontakt:

Inlägg av Bryggsmurfen »

Det har blivit lite dyrare än vad jag tänkte mig. Men jag tror att det är mellan 22 - 25 000:- efter alla verktyg, byggmaterial etc.
Visst, man kan köpa ett färdigt system för ungefär samma summa. Men då har man inte gjort det själv, lite fusk enligt mig ;)
jonvox
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av jonvox »

Roligt och snyggt bygge!

En sak som jag inte kan se i listan över komponenter är några tempsensorer?
Hur och var mäter du temperaturen? I HLT? I mäsken? Både och? I rören?

Det hade också varit intressant att få se ett schema för rörkopplimgarna. D.v.s hur vörten och vattnet transporteras i systemet.
Bryggsmurfen
Delmäskare
Delmäskare
Kontakt:

Inlägg av Bryggsmurfen »

Tack så mycket!
Jag använder DS18B20 vattentäta temperatur sensorer som är kopplade till io portarna på Arduinon. En ligger i HLT kärlet och tre i mäskningskärlet.
Jag har lagt dessa direkt i mäsken och tycker det har fungerat bra. Varför jag har tre i mäskningskärlet är för att få en bättre medeltemperatur.

Har precis kommit tillbaka efter en härlig öl resa i belgien där jag besökt julölsfestivalen i Essen så jag får återkomma med ritning över hur det är dragit med rören.

/Bryggsmurfen
Skriv svar