Tips på mätsticka

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
pbodenhem
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Tips på mätsticka

Inlägg av pbodenhem »

Idagsläget kan jag välja att fylla min brewster via en slang direkt ifrån vattenkranen, ett mycket smidigt sätt jämfört med att springa med litermått fram och tillbaka.
Nackdelen är att när jag fyller via slangen har jag liten vetskap om den faktiska mängden jag fyller.
Därav går jag i tankarna om att jag borde sno ihop en typ av mätsticka som jag kan sänka ner i kärlet för att därefter läsa ut mängden vätska i behållaren, tänk likt en oljesticka.

Det hade självklart varit enklare om kärlet redan var markerat men så är inte fallet.

Hur skulle ni göra en sådan sticka? Eller ha ni något annat tips för att lösa problemet?
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Re: Tips på mätsticka

Inlägg av Grindcrusher »

Jag valde medvetet en paddel av trä, som jag har mätt ut själv med en lödkolv. Bränt in långa sträck vid 10, 15, 20 och 25 liter och små prickar på litrarna där emellan.

För att göra felmarginalen så liten som möjligt hällde jag upp 26liter i en jästunna, tappade ut liter för liter från den till min kok-gryta. På så vis kanske inte varje liter var 100% exakt, men jag ackumulerade åtminstone inte felmarkeringarna ju fler litrar jag hällde i, så att säga.

Gjorde ett litet jack med en kniv i sleven vid vattenytan, brände in med lödkolven. Liter för liter. =)
Användarens profilbild
pbodenhem
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av pbodenhem »

Det låter betydligt mer lämpligt än någon rostfri sticka som jag först tänkte på. Alternativ till lödkolv, permanent marker kanske?
Användarens profilbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Brewsnail »

pbodenhem skrev:Det låter betydligt mer lämpligt än någon rostfri sticka som jag först tänkte på. Alternativ till lödkolv, permanent marker kanske?
En liten spik och ett ljus?
Antagligen en tång att hålla med också
Användarens profilbild
Foodhead 1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Foodhead 1 »

Vi brukar mäta från yta till kastrullkant och räkna baklänges, så slipper vi doppa saker i vörten. Vi har på förhand räknat ut att 1 cm motsvarar 1,25 liter i vår kastrull.
Användarens profilbild
pbodenhem
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av pbodenhem »

Jag tog igår en rundstav och markerade ut olika volymer räknat från botten. Jag markerade med en permanent penna.
När jag därefter sänkte ner den i kokande vatten kunde jag se att markeringarna(färgen) släppte något i vattnet.
Därav kommer jag absolut inte använda denna utan åker till biltema och köper en rostfri linjal och får göra som Foodhead skriver, göra en matris mellan cm och liter. http://biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg ... 1-m-20706/
Användarens profilbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Brewsnail »

Ja, det låter som en bra idé att ha en färdig tabell
Grayscale
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Grayscale »

Jag har gjort en sådan. Tog en 4liters kastrull och fyllde till markeringen "4L" och hällde på, mätte djup och hällde på mer... Vid slutet tog jag två liter och hällde långsamt så det inte skulle rinna över. Nu är ju detta ungefärligt mått med tumstock och sned avläsningsvinkel, men det är en början...

Liter - cm till kant - cm djup
0 - 29 - 0
4 - 24,5 - 4,5
8 - 20,2 - 8,8
12 - 16,2 - 12,8
16 - 12 - 17
20 - 8 - 21
24 - 3,5 - 25,5
26 - 1,7 - 27,3
27,7 - 0 - 29

Vid 27,7 liter var det precis att min Brewster blev full utan att ytspänningen började jobba. Den stod dessutom lite snett, men det skiljde bara någon mm mellan de olika sidorna.
Användarens profilbild
pbodenhem
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av pbodenhem »

Humma, då diffar vi aningen, jag använde mig av en 10L dunk som jag fyllde på med och fick följande resultat(mätt från botten).
cm Liter
10,5 10
15,4 15
20 20
25 25
Användarens profilbild
pbodenhem
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av pbodenhem »

Jag jämför gärna våra eq-profiler senare grayscale, vore säkert uppskattat om vi delade med oss den till resten av brewsterfolket.
Grayscale
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Grayscale »

Jag har egentligen ingen riktigt profil. Ställer in hur stor volym jag vill ha i jästunnan, räknar ett recept på det, och kör så mycket vatten i maskinen jag kan. Blir det inte tillräckligt i jästunnan så spär jag tills jag har rätt volym. Skiljer max någon pinne på OG med det förinställda värdet på effektivitet (72%?). Vet att jag borde koncentrera mig mer på hur jag gör, men än så länge funkar det...
Användarens profilbild
Foodhead 1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Foodhead 1 »

π*r^2*h :)

Fast det kanske är prylar inuti brewstern som tar plats, förstås. Vi har ju bara vanlig kastrull.
Grayscale
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Grayscale »

Rundad botten med ojämn höjd, inte helt plana väggar, bazooka-screen, mm. Snittet är väl 1cm/liter, men inte riktigt...
Användarens profilbild
PiteMalt
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av PiteMalt »

Kom ihåg att temperaturen påverkar volymen ifall att ni ska mäta och jämföra kokande och rumstempererad vätska. Beersmith använder default 4% som differens som motsvarar ca en liter på en normal sats 25l ("Pct Cooling loss" eller "Cooling loss" heter parametrarna under tabben "Vol")
/Jörgen
PiteMalt - Helmaltsbryggare från Piteå.
http://www.pitemalt.se/
hallbeck
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av hallbeck »

Man måste ju inte nödvändigtvis mäta från botten. Det går att vända på steken och gradera pinnen, linjalen eller sleven omvänt. Det jag menar är: fyll önskad mängd och mät från övre kanten på kärlet ner till ytan istället för från botten till ytan. På så vis behöver redskapet knappt komma i kontakt med vätskan alls.
Skriv svar