ImperialStout med FG 1030 och primning

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
bjornabee
Satsbryggare
Satsbryggare

ImperialStout med FG 1030 och primning

Inlägg av bjornabee »

Hej! Har gjort en imperial stout med muscvadosocker och en hel del chokladmalt och vaniljstång som är tänkt som julöl. detta är oväsentligt.
Efter att ha haft den på sekundär i 6 veckor bestämde jag mig för att det var dags att flaska. OG var 1100 och fg var 1030. Efter att tidigare haft problem med lång sekundär som bidragit till att kolsyran uteblivit i flaskan, bestämde jag mig denna gång för att tillsätta ny jäst. Jag flaskade och ställde undan. Idag, 3 veckor senare provar jag en för att se utvecklingen. Jodå, vi har kolsyra! Men den är överprimad och hoppar ur flaskan direkt. Jag använde 55 gram dextrose till 15 liter öl. Nu är orosmomentet: Kan det gå så illa att jag får flaskbomber? En liten överpriming kan lätt hanteras med lättare kylning innan öppning, men vill ju inte gärna ha glassplitter i ansiktet. Stout har jag inget emot att ha i ansiktet dock.

http://www.hoerbo.blogspot.se
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Re: Sv: ImperialStout med FG 1030 och primning

Inlägg av ScrotzaN »

55 gram dextrose till 15 l låter rimligt tycker jag. Tillsatte du likadan jäst som du jäst med? Annars är risken att jästen du tillsatt vid flaskning jäser ut ölen mer än den första jästen o då händer det du beskriver.
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
Användarens profilbild
bjolu340
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: ImperialStout med FG 1030 och primning

Inlägg av bjolu340 »

Jovisst, men inte ska han få flaskbomber. Knappt 4g per liter borde väl hamna strax över 1.5 volymer.

Antingen har du inte rört om i ölet ordentligt efter tillsatsen av socker eller så har jästen fått fart igen.
bjornabee
Satsbryggare
Satsbryggare

Re: ImperialStout med FG 1030 och primning

Inlägg av bjornabee »

Jästen var den samma. Och visst var det rimligt, det var nämligen bara den flaskan som sprutade ut, testat tre andra och de var ok. Antagligen bara skit i en flaska eller som nämnts, slarvig omrörning.
Skriv svar