Cirkulera mäsken

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Mathia5
Torrhumlare
Torrhumlare

Cirkulera mäsken

Inlägg av Mathia5 »

Hej!

Inför nästa bryggning så funderar jag på vilka steg jag kan optimera och jag funderar just nu över själva mäskningen. I min isolerade mäsk/laktunna så har jag hittills tillsatt 100-gradigt vatten i volymer om någon liter en 2-3 gånger i början av processen för att temperaturen sjunkit i början av mäskprocessen. Efter 20-30 minuter har jag nått en konstant temperatur på 68C. Ur effektivetetssynpunkt så riskerar jag att stoppa försockringen med skållhett vatten och det är lite bökigt att hålla på att mäta hur mycket man häller i och subtrahera från lakvattnet senare. Hur som helst så tänkte jag förenkla det hela genom en doppvärmare. Men då får jag en ojämn värmefördelning resonerar jag. Så då funderar jag på om man kan cirkulera mäsken i tunnan med någon form av nedsänkt pump eller liknande. Att konstant cirkulera mäsken borde också öka utbytet inbillar jag mig. Så, är det någon som har förslag på cirkulationsmekanism som inte kostar skjortan eller ska jag lösa det på något annat sätt?

Edit: Plötsligt efter det att jag skrev det här så kommer jag ihåg att jag fick ett tips här om att hälla i 100C vatten för att fylla upp dead space mellan tunnorna och sedan hälla i malten+vattnet när temperaturen i dead-space är 68C, så försvinner värmeförlusten av att värma upp tunnorna. Så då kanske jag klarar mig egentligen med min isolerade tunna. Men för sakens skull, om man verkligen vill ha högt utbyte i sin mäskning och kanske köra flerstegsmäskning med en doppvärmare + temperaturkontroller. Finns det då något bra sätt att cirkulera mäsken automatiskt så att jag kan göra annat under tiden än att stå och röra? :)
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Sv: Cirkulera mäsken

Inlägg av Bee »

Du kan söka efter RIMS och HERMS på forumet och i Google. Du kommer säkert få fantastiska uppslag på vört recirkulation.
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av ScrotzaN »

Jag häller bara i vatten med en viss temperatur beroende på vilken temperatur jag vill mäska vid. Alltid i förhållande 2.5 l vatten per kilo malt. Så vill jag mäska vid 64 grader har vattnet en temperatur på 71 grader. Sen tappar jag kanske 1 grad på 75 minuter.

Varför krångla så mkt? Har du problem med att du tappar värme så är det enklare att isolera bättre lr något isåfall.

Tycker jag.

http://otterbo.wordpress.com/ <-- Öl och hembryggeri!
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
Mathia5
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Cirkulera mäsken

Inlägg av Mathia5 »

Hej!

Som jag skrev så tappade jag flera grader över en timma trots bra isolering men jag ska testa med att förvärma tunnan genom att fylla upp dead-space med hett vatten och låta det svalna till 71C t.ex.

Sen var det bara för att få bättre och mer exakt koll på temperaturen som jag funderade på om man kunde använda en doppvärmare och ett temperaturvakt (som jag redan har till kylen) för att helt slippa bry mig. Men då uppstod problemet med att jag inte vill bränna vörten runt doppvärmaren... Men RIMS/HERMS är intressant. Det kanske får bli ett långtidsprojekt.
AndersR
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av AndersR »

Alltsedan jag började brygga för 2 år sedan har jag mäskat på följande sätt: 5 kg malt i en 14 l gryta, och till detta adderas cirka 10 l vatten som är 12 grader över önskad mäsktemperatur. När blandningen rörts om placeras grytan i ugnen som sätts på svag underhållsvärme--och detta håller en förbluffande och jämn temperatur så länge man önskar.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Mathia5 skrev:Hej!

Som jag skrev så tappade jag flera grader över en timma trots bra isolering men jag ska testa med att förvärma tunnan genom att fylla upp dead-space med hett vatten och låta det svalna till 71C t.ex.
Vad står allt på och har du isolerat locket också?
Om man råkar ställa hela klabbet direkt på betonggolvet utan isolering så tappar det lätt ett par grader. (lyckades själv med detta)
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Grindcrusher »

Jag har också haft problem att hålla temperaturen vid mäsk. Mäskar i en 30L patina med bazooka-filter. Den är isolerad med 2,5 lager liggunderlag, även locket. Sist körde jag kastrullen på spisen med plattan på 1:an men den började ändå sjunka, så jag försökte värma på mer med spisen. Resultatet blev ett pendlade mellan 60 och 70grader.

Vilka faktorer har jag missat som påverkar värmehållningen? Har mängden malt/vatten i tunnan någon betydelse?
gedman
Hembryggarens redaktion

Inlägg av gedman »

Jag hade också stora problem i början med att få min BIAB att hålla temperaturen. Efter ett tag insåg jag två saker, som kan förklara lite av temperatursvängningarna.

1. Temperaturen varierar ganska mycket i mäsken beroende på hur högt/lågt givaren sitter och även till viss del hur nära kanterna. Det är därför värt att röra om hyfsat ofta om man vill ha en jämn temperatur.
2. Det tar 3-4 minuter innan temperaturen stabiliserats i tunnan, eftersom maltkornen måste värmas från rumstemperatur.

Dessa två i kombination gör att man ibland upplever att temperaturen sjunker flera grader när man rör om första gången, vilket i själva verket kan bero på att givaren satt på ett varmt ställe där maltkornen värmts upp väl - typ mitt i mäsken.

DÄREMOT tycker jag ändå att jag får ganska stora värmeförluster när jag mäskar i ett välisolerat kokkärl. Att köra i ombyggd kylväska har gett väldigt mycket bättre resultat för mig.
gedman
Hembryggarens redaktion

Inlägg av gedman »

Grindcrusher skrev:Har mängden malt/vatten i tunnan någon betydelse?
Malt håller värmen avsevärt bättre än vatten, vilket gör att en tunn mäsk svalnar snabbare.
Användarens profilbild
jästkultur
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av jästkultur »

Grindcrusher skrev: Vilka faktorer har jag missat som påverkar värmehållningen? Har mängden malt/vatten i tunnan någon betydelse?
Tomrummet i mäskkärlet har betydelse - det kommer att fyllas med ånga som försvinner så fort du lyfter på locket. Den varma ångan kan bli en betydande energiförlust, speciellt om man lyfter på locket ofta. Annars är det mäskkärlets massa och material som har störst betydelse för din mäskning om det är välisolerat.
Skriv svar