För hög jästemperatur?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
joh-ande
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

För hög jästemperatur?

Inlägg av joh-ande »

Jag hade en trevlig sval plats under trappan. Perfekt för ölbryggning trodde jag men idag blev det riktigt varmt där. 25,8 grader är det nu.
Igår kväll och tidigare idag bubblade så det såg ut som det kokade men nu har det avtagit rejält.

Jag använder SafAle S-04.
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Re: Sv: För hög jästemperatur?

Inlägg av ScrotzaN »

Hur löd frågan? :-)

http://otterbo.wordpress.com/ <-- Öl och hembryggeri!
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
longjohn
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: För hög jästemperatur?

Inlägg av longjohn »

Frågan gömde sig i rubriken. :-) Jag tror nog att det var lite väl hög temperatur, ja. Du kan räkna med fler spännande estrar än normalt. Jag jäste lite väl högt med S-04 en gång och hittade gott om julkrydda i den färdiga ölen. Kanske kan du få något liknande. (Beroende på vad du gjort är plan B kanske att ställa undan flaskorna till jul och hävda att det var meningen.)

Kan du sänka temperaturen på något sätt (blöta handdukar, ställa jäshinken i vattenbad eller helt enkelt flytta den) så är det fint, men skadan är redan skedd. Dvs, skada, det kommer inte bli som det var tänkt. Men det kan ju fortfarande bli både spännande och drickbart! :-)

(Förresten, 25,8 grader, var det vörten eller utrymmet där vörten stod och puttrade iväg mot ännu högre temperaturer?)
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Är det inte under primärjäsningen 4-5 första dagarna som det är viktigt att hålla lagom temp, jästen har väl gjort 80% av jobbet och eventuell ökad esterbildning borde inte vara så stor?

Själv har jag tre hinkar på sekundär som jäst 1,5 vecka i bra temp (20c) innan hettan kom igår. I morse åkte två av hinkarna ut i jäskylen så jag hoppas kunna rädda ölen. Anledningen till att de inte fick vara i kylen direkt är att det var för svalt i boden där kylen stod så jäsningen kom inte igång ordentligt. Jag borde kanske inte sålt min stc1000 så jag kunde ha en värmekälla i kylen men nu har jag bara ut200an att tillgå. Någon som har liknande bekymmer eller tips på lösning? Jag har ingen möjlighet att ha kylen inomhus utan den isolerade boden är dess framtida hemvist.
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Re: Sv: För hög jästemperatur?

Inlägg av ScrotzaN »

Det är ganska lugnt bara du lyckas hålla bra temp de första 48 timmarna. Då har de flesta smakämnen från jästen redan producerats. :-)
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
joh-ande
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av joh-ande »

Det hann inte bli några 48 timmar. Inte ens 24 :(
Jag får väl vänta och se hur det blir. Hoppas det blir drickbart i alla fall.

Tyvärr har jag ingen svalare plats i huset. Jag får väl leta efter något trevligt recept som funkar att jäsa vid högre temperaturer.
Eller börja övertala frugan så jag kan skaffa ett kylskåp :)
longjohn
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av longjohn »

Uppdatera gärna här när du har smakat på din skapelse.

Nästa öl kanske blir något belgiskt? http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=5&t=7955

Men ett kylskåp är förstås den mest flexibla lösningen! :-)
joh-ande
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av joh-ande »

Det har slutat jäsa så det blir tappning på flaska på lördag.
När jag mätte fg så passade jag på att smaka och be en erfaren bryggare på besök att provsmaka.
Det är riktigt bra! Jag är väldigt nöjd. Ölen blev precis vad jag hoppats på.
longjohn
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av longjohn »

Härligt! Ibland är det bra att ha fel.
Skriv svar