Jag börjar så smått förstå processen efter de två kok jag gjort hittills - med som det verkar bra resultat. Jag önskar dock skala ner mitt system till ca 5 liter per "batch", detta för att kunna använda köksspisen och en 5 liters Damejeanne. Har precis börjat använda mig av BeerSmith på iPaden, vad jag förstår går det inte att använda appen till att skala ner recepten till mindre volymer? Finns det något man skall tänka på när man skalar ner recpt, antar att det är mer till ekvationen än att räkna simpel procent? Önskar alla tips för att skala ner recept, allt ifrån "tänk på det här" till utrustning.
Min tanke är även att hålla mig till single infusionsatser, enligt alla instruktioner skall vattnet tilsättas i malten - blir det helt tok om man skulle vända på steken, att värma vattnet till "targettemperatur" och sedan tillsätt malten?
Jag vill bygga mig ett enkelt men dock ett system som jag brygger bra öl med, kikat en del på kylväskesystem och det är väl åt det hållet jag kommer att gå - finns det tips på kylväskesystem för smärre satser (5 liter) så är jag mycket tacksam.
Jag har ingen erfarenhet att småsatser, men Beersmith i datorn är åtminstone bra på att skala ner recept. (Har inte utforskat den mobila varianten tillräckligt för att veta vad den kan än.)
Med så små mängder borde du kunna göra rubbet med kastrull och durkslag, typ.
Min tanke är även att hålla mig till single infusionsatser, enligt alla instruktioner skall vattnet tilsättas i malten - blir det helt tok om man skulle vända på steken, att värma vattnet till "targettemperatur" och sedan tillsätt malten?
Kör själv mest BIAB och då gör jag så utan problem. Dock brukar jag mäska in ca 5 grader under och värma under omrörning tills jag når rätt temperatur. Risken är att man chockar enzymerna och att de då gör jobbet sämre (stärkelse->socker) men effekten verkar vara försumbar.
Jag vill bygga mig ett enkelt men dock ett system som jag brygger bra öl med, kikat en del på kylväskesystem och det är väl åt det hållet jag kommer att gå - finns det tips på kylväskesystem för smärre satser (5 liter) så är jag mycket tacksam.
Jag tänker mig en saftmaja till detta istället, det borde fungera vid lakningen. Själva mäskningen kan du ju utföra i en mindre värmetålig hink. Men enklast av allt är nog en IKEA-kastrul på 9L med tillhörande Saritatyg till en BIAB-påse.
Angående nedskalning är det linjärt med viss brasklapp för humlen, utbytet blir ofta lägre så lägg till ca 5 IBU till receptets och prova dig fram om ännu mer behövs.
Skulle jag köra 5-liters-satser skulle jag nog mäska i kastrull som isolerats (BIAB) eller sätts in i ugnen för temperaturhållning alternativt mäska i den här lilla godingen: http://www.chilli.se/sv/artiklar/kivik- ... t-8-l.html.
BIAB eller satslakning är metoden vid så här små batcher skulle jag säga, det är svårt att få maltbädden att fungera som filter för flödeslakning när inte mäskkärlets höjd/bredd-förhållanden är optimala.
Lindh skrev:Skulle jag köra 5-liters-satser skulle jag nog mäska i kastrull som isolerats (BIAB) eller sätts in i ugnen för temperaturhållning alternativt mäska i den här lilla godingen: http://www.chilli.se/sv/artiklar/kivik- ... t-8-l.html.
BIAB eller satslakning är metoden vid så här små batcher skulle jag säga, det är svårt att få maltbädden att fungera som filter för flödeslakning när inte mäskkärlets höjd/bredd-förhållanden är optimala.
Ytterligare tankar och uppkommit, har bestämt mig för en 5 gallons cylinderkylare från Igloo. Den tänkte utrusta med kopparkran, falsk botten och eventuellt även bazookafilter. Jag har även en fundering att ansluta en pump http://www.eheim.com/en_GB/products/tec ... universal# för att recirkulera under en längre tid, detta genom att sätta en genomföring i locket på kylaren och föra tillbaka över maltbädden via ett lakningsmunstycke monterat på undersidan av locket. Min tanke är att det skall hjälpa mig att få en mycket fin filtrering - frågan är om detta är "overkill", önskar lite synpunkter.
Pumpen är inte kraftfull och skall därför inte trycka ihop maltbädden för hårt mot falsk bottnen.
Har en Igloo själv (den större storleken) och i den är väggtjockleken just vid kranen relativt tunn (vet ej om ex Rubbermaid är lika tunna där men jag antar det). Med en "lång" Bazooka och kulventil vill det bli en ganska stor svängning på insidan (typ omvänd hävstång) som i viss mån vill sabotera filtreringen i maltbädden vid öppning/stängning. Skulle kanske gå bättre om man recirkulerade med mer än ett kärl (och inte behöver vrida av emellan eller hade en annan kran som ev skulle bända mindre. ). Inget jag testat dock. Genomföringshålet - och därmed bazookan - sitter dessutom ganska högt över botten.
Det fungerar, absolut, men jag blir mer och mer sugen på att antingen skaffa falskbotten eller alternativt bygga ihop ett manifold. (Ja vad heter det på svenska nu då?)