Jäsnings problem?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
-
claeseliasson
- Torrhumlare

Jäsnings problem?
Hej alla bryggare!
Jag bryggde i söndags, jag delade upp mina cirka 22l på fyra olika små jäskärl.
Jag hällde upp ett rör med flytande jäst i en Star san behandlad tillbringare och pyttsade ut det lite godtyckligt i de olika kärlen. Ett dygn efter hade alla börjat jäsa och det bubblade på fint.
Idag, torsdag har en av hinkarna helt stannat av i bubblandet... Är det för att den redan jäst ut? Fick den alltså för lite jäst i sig? Känns inte som att det borde ha stannat upp helt vid det här laget.
Och jag hade ett OG på 1.055. Vad tror ni? Finns det något jag kan göra?
Jag bryggde i söndags, jag delade upp mina cirka 22l på fyra olika små jäskärl.
Jag hällde upp ett rör med flytande jäst i en Star san behandlad tillbringare och pyttsade ut det lite godtyckligt i de olika kärlen. Ett dygn efter hade alla börjat jäsa och det bubblade på fint.
Idag, torsdag har en av hinkarna helt stannat av i bubblandet... Är det för att den redan jäst ut? Fick den alltså för lite jäst i sig? Känns inte som att det borde ha stannat upp helt vid det här laget.
Och jag hade ett OG på 1.055. Vad tror ni? Finns det något jag kan göra?
- Foodhead 1
- Vattenbehandlare

Re: Jäsnings problem?
Var det samma vört och jäst i alla kärlen? I så fall skulle jag gissa att den som avstannat helt enkelt har jäst ut snabbare, antagligen för att den fick mer pigg jäst än de andra. Men det är förstås bara en gissning. Mätt SG?
-
claeseliasson
- Torrhumlare

Nej, jag har inte vågat röra den. Tänkte slänga i lite humle också. Vågar jag det när det helt avstannat? Hur länge kan jag våga låta det stå som det är nu?
Re: Sv: Jäsnings problem?
Med tanke på att skulle ha behövt mer än 2 hela rör för att få "rätt" mängd jäst till den mängden öl så kan det gå precis hur som helst.
http://otterbo.wordpress.com/ <-- Öl och hembryggeri!
http://otterbo.wordpress.com/ <-- Öl och hembryggeri!
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
-
claeseliasson
- Torrhumlare

I vanliga fall när jag får ut 18-19 liter och jäser i en hink brukar det räcka med ett rör. Så jag tänkte att 2-3 liter till inte borde göra så stor skillnad. Aja, vi får se.
Re: Sv: Jäsnings problem?
Det räcker o jäsa ölen såklart. Men det blir inte en optimal jäsning o jästen kommer inte må så bra som den borde.
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
-
claeseliasson
- Torrhumlare

Ja, det jäste inte ut så mycket som jag skulle velat. 3,9 ABV blev det. Men smakade iaf fint.
-
claeseliasson
- Torrhumlare

Nu har jag mätt FG igen, samtidigt som jag flaskade de olika ölen. Jag måste ha mätt som en kratta första gången. De fyra olika varianterna landade alla mellan 5-6 abv. Jästen räckte och gjorde sitt jobb väl.
Det är inte en fråga om jästen "räcker till", den förökar många gånger om. Det handlar om att pitcha rätt mängd och frisk jäst för att inte få oönskade bismaker.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
https://github.com/matsstaff/stc1000p
-
claeseliasson
- Torrhumlare

Jag smakade av efter att jag mätte och definitivt inga oönskade bismaker. Smakar riktigt bra.
-
justanotherjoke
- Delmäskare

Säger du nu ja... Vi får väl se vad den trollat fram efter två veckor i flaska 
Röd Död all over again....
Röd Död all over again....
-
claeseliasson
- Torrhumlare

Näru! Jag har ju redan torrhumlat och flaskat! Röd död smakade skit direkt vid flaskningen!