Plastfat till Göteborg

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Plastfat till Göteborg

Inlägg av Morgan »

Greif i Falkenberg tillverkar livsmedelgodkända plastfat i storlekarna 60, 120, 150 & 230 liter. Plasten tål upp till 110 grader långvarigt och har ett lock med packning som försluter helt tätt. Jag har ett tag funderat på att köpa två 60-liters fat själv. Ett vill jag ha att mäska i så att jag har plats med nog malt för att kunna utnyttja mitt kokkärls kapacitet på 80 liter till max. Det andra fatet tänkte jag använda för jäsning av större satser. Det är nog ganska lätt att få i ett jäsrör i locket. Jag bifogar en länk till produktbladet:
http://www.greif.se/upload/131/131308ef ... 20(SE).pdf

Nu är det så att jag har varit i kontakt med Greif som säger att de säljer 120-litersfaten för 225 kr och andra sortering för 150 kr (typ med nån buckla eller så, men ändå nytt o tätt). 60-literfaten lär ju vara lite billigare. Eftersom Falkenberg är så långt bort drar jag mej för att åka från Gbg för bara två fat. Om vi är fler som vill ha såna här fat kanske vi kan gå ihop och göra en beställning tillsammans. Det här är ju perfekta alternativ till vanliga jäshinkar! Nån som är intresserad? Mejla mig via länken vid mitt namn i så fall. Jag sätter en deadline till 16/6 så beställer jag 17/6.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
MrP
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Plastfat till Göteborg

Inlägg av MrP »

Hej

Har du hunnit handla? Jag kan ev vara intresserad av ett 120 liters men absolut av två 60 liters.

Skickar mina uppgifter till dig i PM
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Morgan »

Jag är i Grekland på semester och kontaktar dig när jag är hemma igen. Jag har inte beställt än eftersom du är den första som svarat. Simma lugnt så hörs vi! "Yamas"
Lobo
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av Lobo »

Hej, har du beställt än?
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Morgan »

Nej det har jag inte. Vi är bara två och det är knappast nåt de kör ut extra för. Nu ska jag köra söderöver i helgen men då lär de ju ha stängt. Jag ska luska i det och återkomma. Eftersom jag eventuellt blir tvungen att lägga ut pengar för dig vill jag ha ditt telefonnummer så jag kan ringa dig och få bekräftat av dig när jag står i butiken. Vilken storlek ville du ha förresten?
Lobo
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av Lobo »

Hej igen,
sån tur för mig, då kan det bli äpplevin i höst med lite tur.
Två stycken 60 liters plastfat är det jag behöver.
Skickar mitt nr som Pm.
PontaH
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av PontaH »

Morgan skrev:Greif i Falkenberg tillverkar livsmedelgodkända plastfat i storlekarna 60, 120, 150 & 230 liter. Plasten tål upp till 110 grader långvarigt och har ett lock med packning som försluter helt tätt. Jag har ett tag funderat på att köpa två 60-liters fat själv. Ett vill jag ha att mäska i så att jag har plats med nog malt för att kunna utnyttja mitt kokkärls kapacitet på 80 liter till max. Det andra fatet tänkte jag använda för jäsning av större satser. Det är nog ganska lätt att få i ett jäsrör i locket. Jag bifogar en länk till produktbladet:
http://www.greif.se/upload/131/131308ef ... 20(SE).pdf

Nu är det så att jag har varit i kontakt med Greif som säger att de säljer 120-litersfaten för 225 kr och andra sortering för 150 kr (typ med nån buckla eller så, men ändå nytt o tätt). 60-literfaten lär ju vara lite billigare. Eftersom Falkenberg är så långt bort drar jag mej för att åka från Gbg för bara två fat. Om vi är fler som vill ha såna här fat kanske vi kan gå ihop och göra en beställning tillsammans. Det här är ju perfekta alternativ till vanliga jäshinkar! Nån som är intresserad? Mejla mig via länken vid mitt namn i så fall. Jag sätter en deadline till 16/6 så beställer jag 17/6.
Köpte du några plastfat i Fbg?
Är du isåfall nöjd med dom som mäsk och jäskärl?

Jag funderar även på att bygga en HLT med värmeelement av en sådan tunna. Tror du det skulle funka bra?
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Morgan »

sen dess har jag gått åt helt andra hållet. jag brygger nu mindre och mindre batcher, fast fler och oftare. förut ville jag brygga stora batcher för att minska på arbetet. tack vare att jag förenklat mina metoder behöver jag inte tänka så längre. mitt nuvarande bryggverk är dock helt i plast och jag ingen anledning att tro att greifs tunnor inte skulle fungera. jag har sett de användas på bild av amylase bryggförening i gbg, om du vill veta mer kanske du kan fråga dem. jag kommer inte att skaffa såna där tunnor längre.
Skriv svar