Jäsa för länge

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
joh-ande
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Jäsa för länge

Inlägg av joh-ande »

Hej,

Jag har äntligen lyckats få ihop ett gäng att brygga öl med och vi började med en färdig sats för att få in handlaget lite innan vi går vidare.
Vi satte en satsen i fredags och det står att den skall jäsa 7-10 dagar. Jag undrar vad som händer som den står längre innan vi tappar på flaska.
Vad händer om vi låter den stå 14 dagar?
Det har dykt upp en resa som ställer till schemat lite för oss.
Jim [skutte]
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Jäsa för länge

Inlägg av Jim [skutte] »

14 är det som de flesta skulle kalla minimum. upp till 6veckor är inga problem.

e: Kul grattis! och välkommen :DD
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"
joh-ande
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av joh-ande »

Tack för svaret!
Skönt att höra att det kan stå ett tag så jag hinner hem och kan vara med och fylla flaskorna.
horrorhead
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av horrorhead »

Ja, det är bara att hålla med, låt det stå. 2-3 veckor bör vara minimum på jäskärl och det skadar inte att låta det stå lite till. Våra står oftast längre.
CalleT
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av CalleT »

14 dagar är inga problem, och vanligen inte 3 veckor heller.
Men.... ni får ursäkta, men jag vill dock sticka ut hakan mot tidigare svar och påstå att allt bortom 3 veckor för (1) varmjäst öl (d.v.s över 15 grader) och (2) i plastkärl (t.ex jäshink), kraftigt riskerar ölets kvalitet i form av orena smaker, sämre skum och endimensionell gräsig trött humlearom.

/CalleT
horrorhead
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av horrorhead »

Det är inget vi upplevt som problem men det kan mycket väl vara så.
Användarens profilbild
Folk
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av Folk »

Skall nog nämnas att jästval och ölstil spelar stor roll också. Tappade just en Saison som stått 2 månader på jästkakan. Gjord på Farmhouse Blend WLP670. Smakar jättebra.
horrorhead
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av horrorhead »

Verkligen, vi gjorde en triple som stod 6-8 veckor tror jag och den smakade fint. Fick bra poäng på SM på den med (40+).
Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Karl R »

Jag skulle vilja skicka in en ny vinkling på den här frågan.
Dör inte jästcellerna när hinken står länge? Det finns ju inte nån socker kvar, väl!? Och detta borde göra att kolsyresättning (om man nu tappar på flaska) borde misslyckas om man låter batchen stå länge. Dock har jag märkt när jag läst runt, ingen diskuterar det här problemet, så jag antar att jag har fel, men jag fattar det inte.

mvh
Karl
Jim [skutte]
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Jim [skutte] »

Jo men det tar längre tid än ett par veckor. Hur annars skulle jästen klara sig i ett rör ett par veckor helt utan socker?
När jästen är färdig så går den in i ett vilande läge och visst dör jästen men det tar som sagt tid. Den kan återaktiveras om mer socker tillsätts (primning) så länge det inte är för hög alkoholhalt i ölet för den jästen.
För kolsyrejäsning behövs väldigt lite jäst som är aktiv. lätt disigt när den är i suspention kan man höra flera bryggare säga på BN utan att prata celler/liter.
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"
horrorhead
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av horrorhead »

Precis. Jag har upplevt att kolsyresättningen tar längre tid när ölet stått länge på hink men det kan man ju lätt åtgärda genom att tillsätta lite torrjäst vid buteljering om man är orolig för detta.
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Re: Sv: Jäsa för länge

Inlägg av ScrotzaN »

Under hembryggningsförhållanden så är autolys mer eller mindre ett icke existerande problem. Du kan låta ölen ligga på jäst kakan i flera månader utan at behöva vara oroli. I ett kommersiellt bryggeri är det enormt mkt större tryck på jästen eftersom det är mkt större tankar o då är det viktigare att få bort ölet från jästen snabbt.

http://otterbo.wordpress.com/ <-- Öl och hembryggeri!
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Karl R »

Tack för de svaren!
joh-ande
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av joh-ande »

Vi lät det stå i 12 dagar och tappade på flaska igår.
Det såg i alla fall ut som öl och luktade öl.
Jag provsmakade lite och det smakade avslagen öl som det väl borde men jag kände lite jästsmak också tror jag. Är det som det skall eller är det så att det inte jäst klart?
Användarens profilbild
Folk
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av Folk »

Det kan säkert vara klart. Kan ni ta ett hydrometertest? Mäta FG (Final gravity). Hamnar ett sånt test kring 1.012-1.010 och det var en vanlig ale-jäst ni använde så är säkert jäsningen okej. Ja, det brukar smaka avslagen öl och hur mycket jäst det smakar beror ju på jästemperatur, jästsort samt övrigt ni hade i vörten.

Som det står i kit-beskrivningar brukar det ju vara så att man ska ta SG-test med ett par dagars mellanrum i slutet av jäsningen. Har inte SG rört sig närmvärt är det ok att buteljera.
Skriv svar