Hej,
Jag är ny i gemet och bryggde min andra all grain öl nu i helgen. Vid första tillfället fick jag hjälp och tog mig smärtfritt igenom processen men nu när jag beslutade att göra det själv glömde jag helt att göra en decoct (hur det nu skrivs). Första gången gjorde vi en decoct för att komma upp i 78 grader (efter de inledande 67 grader á 60 min), lät det sedan ligga 10 min och lakade därefter. Vi gjorde alltså ingen sparge (i brist på svenskt ord?).
Fick tipset att använda mig av Beersmith för att ta fram mitt öl. Väldigt bra hjälp generellt... om man gör som det står. Min öl skulle bli en Witbier med estimerat OG 1.050. Vid en första pre-boil SG fick jag fram 1.041, därefter tyckte jag mig endast få 1.037 från den kylda vörten. Vilket i och för sig kan vara ett mätfel.
Ett svagt öl är inte hela världen, men eftersom jag glömde göra min decoct och inte gör någon sparge så har jag alltså bara värmt mäsken till 67 grader i 60 minuter, därefter direkt på koket. Är det någon vänlig själ som kan berätta för mig vad detta får för konsekvenser? och kan jag fortfarande rädda den? (jäst i 3 dygn)
Ni får förlåta om jag är dålig på att beskriva mitt problem och process, men jag hoppas ni förstår och att någon kanske kan komma med lite kloka råd. Det känns känslokallt att slänga hela brygden så jag vill göra vad jag kan för att hyfsa till den.
Tack på förhand!
Hjälp! Går ölet att rädda? Decoct bortglömd
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
-
Janne gnoff Berglund
- Jästodlare

- Kontakt:
Re: Hjälp! Går ölet att rädda? Decoct bortglömd
Dekoktion är det nog som är ordet du letar efter.
Sparge för mig är samma som att laka med hett vatten, menar du något annat?
Hade du 1041 före kok och 1037 efter är det antingen mätfel eller så har du mätt på vört som inte varit väl blandad?
Om du inte hettat upp mäsken till 75 grader (78) så har du inte dödat av enzymerna, finns alltså möjlighet att de fortsatt och jobba fram tills koket kommit upp i temp.
Det värsta som händer är väl att du får väligt få dextriner, så ett väl utjäst öl med liten kropp och ingen restsötma.
Jäs på du och prova ölen då den är klar, på vad du beskriver låter den inte förstörd.
Sparge för mig är samma som att laka med hett vatten, menar du något annat?
Hade du 1041 före kok och 1037 efter är det antingen mätfel eller så har du mätt på vört som inte varit väl blandad?
Om du inte hettat upp mäsken till 75 grader (78) så har du inte dödat av enzymerna, finns alltså möjlighet att de fortsatt och jobba fram tills koket kommit upp i temp.
Det värsta som händer är väl att du får väligt få dextriner, så ett väl utjäst öl med liten kropp och ingen restsötma.
Jäs på du och prova ölen då den är klar, på vad du beskriver låter den inte förstörd.
Tack Janne!
Dekoktion är precis det ord jag sökte
Sparge är för mig också att laka med hett vatten, men jag har fått höra att de ger liknande effekt som vid en dekoktion - även om de kanske egentligen har helt olika syften. Rätt eller fel, det vet du helt säkert bättre! Utveckla gärna om du har tid eller lust.
Poängen med vår dekoktion vid första bryggtillfället var i alla fall att ersätta en sparge och hetta upp vattnet för att döda enzymerna. Samt att förhoppningsvis få ut en högre sockerhalt för smak och den tänkta alkoholhalten i vår APA.
Det låter i alla fall betryggande att den kanske inte är helt förstörd. Jag får helt enkelt pröva den och sedan kanske göra en liknande på "rätt sätt" nästa gång och se vad jag känner för skillnad.
Edit: Vörten var förmodligen dåligt blandad, känns totalt orimligt att få ut lägre sockerhalt.. Men man lär så länge man lever.
Stort tack än en gång!!
Dekoktion är precis det ord jag sökte
Sparge är för mig också att laka med hett vatten, men jag har fått höra att de ger liknande effekt som vid en dekoktion - även om de kanske egentligen har helt olika syften. Rätt eller fel, det vet du helt säkert bättre! Utveckla gärna om du har tid eller lust.
Poängen med vår dekoktion vid första bryggtillfället var i alla fall att ersätta en sparge och hetta upp vattnet för att döda enzymerna. Samt att förhoppningsvis få ut en högre sockerhalt för smak och den tänkta alkoholhalten i vår APA.
Det låter i alla fall betryggande att den kanske inte är helt förstörd. Jag får helt enkelt pröva den och sedan kanske göra en liknande på "rätt sätt" nästa gång och se vad jag känner för skillnad.
Edit: Vörten var förmodligen dåligt blandad, känns totalt orimligt att få ut lägre sockerhalt.. Men man lär så länge man lever.
Stort tack än en gång!!
-
Janne gnoff Berglund
- Jästodlare

- Kontakt:
Jag hettar upp mäsken till 75 grader för att döda enzymerna.
Lakning gör jag sedan för att få ut mer socker och inte bara det som kommer i vätskan från mäsken.
Lakning gör jag sedan för att få ut mer socker och inte bara det som kommer i vätskan från mäsken.