IPA recept

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
johanhag
Satsbryggare
Satsbryggare

IPA recept

Inlägg av johanhag »

Har knåpat ihop mitt första egna recept på vad jag hoppas är en hyffsat balanserad IPA. Svårt att säga exakt hur man vill att resultatet blir men gillar Ocean IPA, Brewdog punk och Sierra Nevada Torpedo IPA. Någon expert som har ändringsförslag? :)
Bilagor
HT IPA.pdf
(87.41 KiB) Nerladdad 311 gånger
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Re: Sv: IPA recept

Inlägg av ScrotzaN »

Vill du ha en någorlunda lika riv i beskan som de öl du nämner skulle jag öka humlen så du hamnar på ca 70 ibu minst iaf. Tänk på att 20-30% av ibu försvinner i jäsningen.
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
johanhag
Satsbryggare
Satsbryggare

Re: IPA recept

Inlägg av johanhag »

Tack för alla svar! Tror förlust av IBU är inräknat, ställt in standardinställningar för "köksbryggeriet", vilket antagligen är lite bättre än vad jag har det. Men öste på med lite mer humle ändå, får väl helt enkelt testa mig fram vad som blir bra. Bytte ut fugglen mot mer EKG, tror EKG och Cascade är mer kompatibla? Några andra kommentarer på det nya receptet?
HT IPA.pdf
(185.51 KiB) Nerladdad 234 gånger
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Vi börjar f.ö. bli rejält OT nu, och med tanke på att tråden ligger under "Nybryggarhjälp" vore det kanske läge med en avknoppning?
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Fredrik Almgren »

ekstedt skrev:Vi börjar f.ö. bli rejält OT nu, och med tanke på att tråden ligger under "Nybryggarhjälp" vore det kanske läge med en avknoppning?
Den finns nu här: http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=5&t=7887
My hope is hops
Skriv svar