Kylväska
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Re: Kylväska
Rör om med en grilltändare men akta kanterna =), har jag fått göra några gånger när jag hamnat lite lågt i inmäskningen. Rekommenderas inte!
Annars sköts temperaturförändringar i regel med infusion (dvs häll i 5 liter kokande vatten) för att nå utmäsknings-temp.
Ska du stegmäska 40-50-64-78 till te.x. en veteöl så blir det snabbt väldigt mycket vatten för att öka temperaturen. Räkna med att börja med grötmäsk och max 40-50% fullt mäsk-kärl annars kommer det svämma över och bli sjukt kletigt på golvet...
Annars sköts temperaturförändringar i regel med infusion (dvs häll i 5 liter kokande vatten) för att nå utmäsknings-temp.
Ska du stegmäska 40-50-64-78 till te.x. en veteöl så blir det snabbt väldigt mycket vatten för att öka temperaturen. Räkna med att börja med grötmäsk och max 40-50% fullt mäsk-kärl annars kommer det svämma över och bli sjukt kletigt på golvet...
Inte riktigt den detaljerade instruktion jag hade hoppats på.
Jag får leta vidare på youtube.
Jag får leta vidare på youtube.
Ledsen att det inte var den info du var ute efter. Ett bra ställe att börja läsa är http://www.howtobrew.com/section3/chapter14-1.html
- assistredo
- Maltrostare