SM 2013 - Folkets val

Allt om Svenska Mästerskapen i Hembryggd Öl 2013 i Eskilstuna

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

SM 2013 - Folkets val

Inlägg av Fredrik Almgren »

SHBFs webbplats skrev:Så totalt tävlar 103 öl i folkets val.
My hope is hops
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Re: SM 2013 - Folkets val

Listan på de 122 anmälda ölen i Folkets val är nu skickad till SM-arrangörerna.
My hope is hops
TheSultan
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av TheSultan »

Vackert! Hur många tävlade i folkets val i fjol?
Användarens profilbild
angr
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av angr »

TheSultan skrev:Vackert! Hur många tävlade i folkets val i fjol?
132 st enligt programmet som jag sparat från förra året. 32 st underjästa, 45 st överjästa och 55 st specialöl.
Vem sa att bakterier i kroppen inte var kul? Drack en brettad Saison i helgen och hade jättekul sen.
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Arrangörerna har meddelat att tack vare att de fått listan på de 122 ölen som hittills var anmälda
imorse så kan systemet vara öppet till 2013-04-20. Detta tack vare att de kan göra layouten på den
lista som finns nu och uppdatera nästa helg.

Systemet är nu öppet igen och jag ser att det redan ramlat in 2 öl till - innan det ens meddelats att systemet
är öppet igen. :-)
My hope is hops
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

SM 2013 Folkets val mm - några frågor

Inlägg av assistredo »

"Utställare får ett gratis inträde per föranmäld öl i Folkets val."

Några ytterligare uppgifter än vad som sägs i ovanstående klipp från SM-informationen i frågan finns inte. Det tolkar jag som att jag själv kan välja ytterligare en samt vem som helst att gå in gratis tillsammans med mig om jag exempelvis anmält två öl till Folkets Val. Detta dessutom utan någon särskild föranmälan av den tillkommande personen ifråga.

Någon däremot?
Björn Petersson
Användarens profilbild
Jonas
SHBF - Bryggkursledare

Re: SM 2013 Folkets val mm - några frågor

Inlägg av Jonas »

Hej Björn och ni andra.

Det här är en mycket olycklig formulering som skulle kunna stjälpa hela SHBF:s verksamhet. Är man med och tävlar betalar man inget inträde för en tävlande bryggare/tävlingsbrygd, förutsatt att tävlande bryggare är medlem i SHBF. Björns tolkning skulle innebära att FHI och andra skulle kunna tolka det som om bryggaren får betalt för sin brygd och då blir hela SM olagligt.
Alltså: Samma regler som alltid gäller, och skrivningen ska ändras så snabbt som möjligt.
"Jag smakade ett gott öl i England. Jag tror det hette "pint"!"
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Re: SM 2013 Folkets val mm - några frågor

assistredo skrev:Några ytterligare uppgifter än vad som sägs i ovanstående klipp från SM-informationen i frågan finns inte.
Det finns ytterligare info än den. Kolla reglerna för folkets val, punkt 11. Jag vet dock inte om alla är nöjda med dem heller.
http://shbf.se/index.php/evenemang/sm-i ... egler.html
My hope is hops
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Janne gnoff Berglund »

Rimligen bör ju en person som går in gratis (och är medlem i shbf) för en öl som ställer upp också bryggare av ölen, alltså åtminstone varit med och bryggt den.

Jag ställde upp med tre öl i FV ett år, hade lätt kunnat säga att två kamrater varit med och bryggt, men vill de gå på SM och har inte varit med och bryggt känns det mer rätt från min sida att de betalar för sig, så mycket pengar handlar det inte om. Dessutom är det så som Jonas skriver inte tänkt att man får ersättning för sina öl på något vis, mer än att om man bryggt en öl och tar den med sig och är med och ställer ut så behöver man inte betala inträde.
Det är alltså inte tänkt att en random skall slippa betala inträde för att en polare är med och tvälar med fler än en öl i FV.

Förhoppningsvis ställer man upp med sina öl i FV för att det är roligt, för att få kommentarer, för att tävla. En eller många av de alternativen, inte för att någon ska slippa betala inträde.
Olsvamlarn
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Olsvamlarn »

Å andra sidan är det billigare att betala inträde än att brygga en öl för att slippa inträde. En av våra öl i FV kostar 1800 kr enbart i kostnad för ingredienserna. Nu är den rätt extrem på den punkten men vår andra öl ligger också en bra bit över inträdeskostnaden.

M.a.o. man ska helt klart ta med öl för att man tycker det är roligt :)

Men var det inte en annan formulering tidigare?

Nu sitter jag och håller tummarna att uppdelningen i Folkets Val blir bra. Kommer den uppdelningen annonseras i förtid?
Ölsvammel - www.beerdrivel.se
Användarens profilbild
bjolu340
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av bjolu340 »

1800!?

Saffransöl?
Olsvamlarn
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Olsvamlarn »

bjolu340 skrev:1800!?

Saffransöl?
Nej, men den ölen var också dyr att göra. Nej det här är mer ett resultat av dyr malt och massor med humle ihop med en mycket stark öl i större mängder. Hela batchen kostade strax över 2400 i ingredienser.
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Nu finns det en högst preliminär lista över Folkets val-öl på http://shbf.se/documents/2013/sm/FV_201 ... 130422.pdf

Notera detta INTE är den som arrangörerna har gjort utan en som jag har gjort ur registrerigsystemet efter bästa förstånd. Det betyder
att tävlingsnummer, layout etc kan ändras. Själva ölen som sådana borde dock vara rätt. Så se den som förhandsinfo i avvaktan på det
slutgiltiga.
My hope is hops
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Janne gnoff Berglund »

Fredrik Almgren skrev:Nu finns det en högst preliminär lista över Folkets val-öl på http://shbf.se/documents/2013/sm/FV_201 ... 130422.pdf

Notera detta INTE är den som arrangörerna har gjort utan en som jag har gjort ur registrerigsystemet efter bästa förstånd. Det betyder
att tävlingsnummer, layout etc kan ändras. Själva ölen som sådana borde dock vara rätt. Så se den som förhandsinfo i avvaktan på det
slutgiltiga.

Lysande, tackar!

Ser ut att gå bra att prova hela klass 1 i år igen :)
Olsvamlarn
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Olsvamlarn »

Stort tack för den Fredrik! :) Mycket kul läsning.

Jag noterade dock att de öl jag med på har fått ort Örebro, men de är bryggda i Frövi. Förstår att det här bara var ett snabbt utdrag men antar att det blir samma fel i det slutgiltiga dokumentet eftersom jag bor i Örebro och har registrerat ölen. Vem kontaktar man angående såna förändringar? Gäller öl nr 232 och 319.
Skriv svar