Hej!
När man häller över koket till saftsil ner i jästunnan så uppstår problemet efter ett tag att silen mer eller mindre slutar släppa igenom vört. Det som händer är att silen blir så full av humlekottar så de effektivt blockerar vätska från att passera igenom. Jag har då pressat ur humlen, vilket säkert kan vara så mycket som 1-1,5l vört. (Med handskar som fått ligga i Starsan förstås.) Det är lite meckigt och vid senaste koket som var ganska stort så var jag dessutom tvungen att tömma saftsilen på humle en gång för att det blev så mycket i silen. Det jag har för mig att jag har läst appropå att pressa ur humlepåsar efter torrhumling är att man kan pressa ur oönskade syror ur humlen. Vid torrhumling är det ju inte samma mängd vätska som går förlorad men det känns fel att slänga bort flera liter öl också. Så hur gör ni?
Pressa ur saftsil med humle efter koket
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Re: Pressa ur saftsil med humle efter koket
Hej
Är det inte proteingeggan (kalldruven) som är den stora boven och som täpper igen silduken?
Du skulle kunna ha dubbelt system, ytterst silduken och ett inre durkslag eller liknande som fångar upp humlekottarna.
Då kan du lyfta bort durkslaget när det är fullt med humlekottar och tömma över dem någonstans.
det där med pressa finns det olika uppfattningar om.
troligast är väl att risken är att någon pressar med sina bara händer och infekterar vörten.
det är klart att det är väldigt beskt när det blir så koncentrerat så att det smakar illa beror nog på det.
Jag brukar låta det självrinna någon timme så att det inte finns så mycket vätska kvar.
ASCII bild på dubbla system
Är det inte proteingeggan (kalldruven) som är den stora boven och som täpper igen silduken?
Du skulle kunna ha dubbelt system, ytterst silduken och ett inre durkslag eller liknande som fångar upp humlekottarna.
Då kan du lyfta bort durkslaget när det är fullt med humlekottar och tömma över dem någonstans.
det där med pressa finns det olika uppfattningar om.
troligast är väl att risken är att någon pressar med sina bara händer och infekterar vörten.
det är klart att det är väldigt beskt när det blir så koncentrerat så att det smakar illa beror nog på det.
Jag brukar låta det självrinna någon timme så att det inte finns så mycket vätska kvar.
ASCII bild på dubbla system
Kod: Markera allt
| | durk | |
| | slag | |
| +----------+ |
| silpåse |
+----------------+
Härliga tider, strålande tider 
Bra lösning, den ska jag helt klart testa nästa gång. Det är ju bättre att låta det rinna av av sig själv så minskar man infektionsrisken genom att inte ta på påsen med händerna. Under avrinningen ska jag pröva att sätta på en till (desinfecerad) jäshink upp och ner som lock så minskar jag risken för infektion genom luften eftersom det tar ett tag.
Senast redigerad av Mathia5 den torsdag 2013-03-28 21:46, redigerad totalt 1 gång.
Jag använder dubbla siltyg.
ett grovt med 1mm maskor som sätts fast på jäshinken.
En lång betydligt finare silduk som läggs ovanpå den andra.
Eftersom silduken är fin sätter den snart igen av protein klägg.
Då drar jag den långa silduken så att den igensatta delen hamnar i en kastrull på golvet och en ny ren del kommer över hinken.
Funger hur bra som helst.
/Kjell
ett grovt med 1mm maskor som sätts fast på jäshinken.
En lång betydligt finare silduk som läggs ovanpå den andra.
Eftersom silduken är fin sätter den snart igen av protein klägg.
Då drar jag den långa silduken så att den igensatta delen hamnar i en kastrull på golvet och en ny ren del kommer över hinken.
Funger hur bra som helst.
/Kjell
Jag har testat några olika varianter med varierande resultat (och varierande mängd svordomar):
En silduk som man får skrapa på väggarna med hålslev. (Mycket arg)
En silduk med vanlig hushållssil ovanpå. (fångar mest humle och inte så mycket druv. Ganska arg)
Byta silduk i halvlek. (arg och ganska kletigt på händer, kläder och golv = arg fru).
En rejäl whirlpool och strunta i silduk. (hoppsasteg/indianhopp).
Lättast blir det ju om man kör med humle-kokpåsar så man bara har druvet att sila. Eller vänta lite, lättast är såklart att köra whirlpool och skita i att sila sista böset. Man waste:ar ju 1-2 liter med det kan det ju vara värt. Ibland har jag samlat den whirlpoolade "finvörten" i de första 1-2 hinkarna och sedan gjorde en fulbatch av sista 3-4 litrarna via silduksfiltrering. Den sista ser ju för bedrövlig ut i hinken med en hel del druv som åker igenom silen, men ölen har blivit lika goda och klara i slutändan.
En silduk som man får skrapa på väggarna med hålslev. (Mycket arg)
En silduk med vanlig hushållssil ovanpå. (fångar mest humle och inte så mycket druv. Ganska arg)
Byta silduk i halvlek. (arg och ganska kletigt på händer, kläder och golv = arg fru).
En rejäl whirlpool och strunta i silduk. (hoppsasteg/indianhopp).
Lättast blir det ju om man kör med humle-kokpåsar så man bara har druvet att sila. Eller vänta lite, lättast är såklart att köra whirlpool och skita i att sila sista böset. Man waste:ar ju 1-2 liter med det kan det ju vara värt. Ibland har jag samlat den whirlpoolade "finvörten" i de första 1-2 hinkarna och sedan gjorde en fulbatch av sista 3-4 litrarna via silduksfiltrering. Den sista ser ju för bedrövlig ut i hinken med en hel del druv som åker igenom silen, men ölen har blivit lika goda och klara i slutändan.
...och såhär såg den ut när den var klar. Har tyvärr ingen närbild så den här får duga.