Sekundärjäsning
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Sekundärjäsning
Tjena!
Jag har sett att många sekundärjäser sina öl i flera veckor.
Jag har alltid kört en ca en vecka primär och en vecka sekundär då jag alldrig har förstått anledningen att jäsa längre.
Nu har jag satt en sats brown ale på jäsning och funderar på att köra två veckor sekundär istället för en.
Vad kan jag förvänta mig för skillnad? Kommer jag få ett klarare öl?
Jag har sett att många sekundärjäser sina öl i flera veckor.
Jag har alltid kört en ca en vecka primär och en vecka sekundär då jag alldrig har förstått anledningen att jäsa längre.
Nu har jag satt en sats brown ale på jäsning och funderar på att köra två veckor sekundär istället för en.
Vad kan jag förvänta mig för skillnad? Kommer jag få ett klarare öl?
Re: Sekundärjäsning
Med risk för att starta krig här nu vill jag ifrågasätta sekundärjäsning om man bara kör 2 veckor i tunna totalt. Risken för infektion och oxidering är större än den lilla vinsten som avskiljning från jästkakan skulle ge. Blir det verkligen problem med autolys av jäst för hembryggare? Stora bryggerier har ju detta problem men det har helt andla volymer och deras jäsning beter sig annorlunda. Jag kör i princip enbart primärjäsning i ca 2 veckor (2.5 med torrhumling, och ja, numera torrhumlar jag i primären) och tycker det fungerar bra. Har någon gjort något praktiskt test på det här med sekundärjäsning? Koka en batch, dela upp i två hinkar. Sekundära den ena men inte den andra och jämför.
Jag förstår vitsen vid lageröl som står länge men det är ju sällan någon vits att jäsa mer än två veckor med ale. Sedan är det väl inte bra att sekundärjäsa i hink utan damejang/carboy med minimalt med tomutrymme är att föredra eftersom man introducerar mycket syre som tar lång tid för jästen att "kolsyra-ut" ur röret.
Motbevisa mig gärna här nu men kom med faktauppbackade argument, det finns lika många teorier som det finns jästceller i en jästkaka =)
Jag förstår vitsen vid lageröl som står länge men det är ju sällan någon vits att jäsa mer än två veckor med ale. Sedan är det väl inte bra att sekundärjäsa i hink utan damejang/carboy med minimalt med tomutrymme är att föredra eftersom man introducerar mycket syre som tar lång tid för jästen att "kolsyra-ut" ur röret.
Motbevisa mig gärna här nu men kom med faktauppbackade argument, det finns lika många teorier som det finns jästceller i en jästkaka =)
Själv litar jag på jamil o kör samma kärl så länge d inte överskrider 4v. Men som Lindh kör jag 2-3 v i samma kärl.
Min femöring:
Sekundärjäsa - ja, och det har inget att göra med om man tappar om eller inte.
Tappa om - kan oftast skippas utan någon negativ påverkan på ölet.
Skriver lite mer utförligt om det här
http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2013 ... et-ar.html
och här
http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2012 ... rring.html
Sekundärjäsa - ja, och det har inget att göra med om man tappar om eller inte.
Tappa om - kan oftast skippas utan någon negativ påverkan på ölet.
Skriver lite mer utförligt om det här
http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2013 ... et-ar.html
och här
http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2012 ... rring.html
En fundering: Är det någon på Forumet som har råkat ut för autolys? Och i så fall, efter hur lång tid?
Jag låter ale stå tre veckor och lager sex veckor och har aldrig fått autolys.
Jag låter ale stå tre veckor och lager sex veckor och har aldrig fått autolys.
"Jag smakade ett gott öl i England. Jag tror det hette "pint"!"
Har råkat ut för det med en dubbel som inte ville jäsa ut ordentligt.
Låt den stå väldigt länge på jäskakan (kanske 5-6 veckor eller så)
För min egen del så ser jag en stor fördel med att tappa om för att bli av med en massa bös i botten.
Ölet blir blankare, jag får betydligt mindre bottensats i flaskorna.
Dessutom är det är bra läge att eventuellt torrhumla eller vidta någon annan åtgärd med ölet.
Har aldrig haft problem med en infektion som beror på omtappning till sekundär, inte heller någon syresättning.
Men så är jag väldigt noga med rengöring, hygien, osv.
Låt den stå väldigt länge på jäskakan (kanske 5-6 veckor eller så)
För min egen del så ser jag en stor fördel med att tappa om för att bli av med en massa bös i botten.
Ölet blir blankare, jag får betydligt mindre bottensats i flaskorna.
Dessutom är det är bra läge att eventuellt torrhumla eller vidta någon annan åtgärd med ölet.
Har aldrig haft problem med en infektion som beror på omtappning till sekundär, inte heller någon syresättning.
Men så är jag väldigt noga med rengöring, hygien, osv.
Härliga tider, strålande tider 
Gissar att den stod i rumstemp?
"Jag smakade ett gott öl i England. Jag tror det hette "pint"!"
Det finns alltså ingen anledning att låta det stå längre än två veckor om det har jäst ut ordentligt?
Jo, det kan det göra, särskilt för alkoholstarkare öl.Friko skrev:Det finns alltså ingen anledning att låta det stå längre än två veckor om det har jäst ut ordentligt?
Har det jäst ut så finns det inte någon som helst anledning att låta det stå kvar.
Vill du långlagra en startkare öl som BW eller IS så rekommenderar jag att skilja av bottensatsen och tappa upp på fat och/eller flaskor.
@Jonas: Ja den stod i rumstemp.
Vill du långlagra en startkare öl som BW eller IS så rekommenderar jag att skilja av bottensatsen och tappa upp på fat och/eller flaskor.
@Jonas: Ja den stod i rumstemp.
Härliga tider, strålande tider