Nybörjare med Jästfällningsproblem

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
JetPac33
Nybryggare
Nybryggare

Nybörjare med Jästfällningsproblem

Inlägg av JetPac33 »

Vi bryggde nyligen vår första helmaltsbryggd efter Malt Magnus nybörjarrecept på Pale ale.
Resultatet blev överraskande bra, ett välsmakande öl med bara ett problem:
Mycket jästfällning i flaskan. Det blev så mycket att man inte kunde dricka sista fjärdedelen, och
det fanns en del jästsmak i resten av ölen.
Borde vi ha filtrerat ut jästen på något sätt, eller använda något slags klarningsmedel ?

Tacksam för tips !
Mathia5
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Nybörjare med Jästfällnings problem

Inlägg av Mathia5 »

Ni kan prova att kallkrascha ölen i ett par dagar efter jäsning så att allt bös i grönölen dyker ner till botten. Irish Moss och Protafloc hjälper också till att klarna upp ölen.

Det jag inte riktigt vet är hur ni gjorde när ni tappade ölen från jäsfat till flaska. Kanske var det i den processen som mycket jäst kom med?
JetPac33
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av JetPac33 »

Vi använde en hävert för att tappa över från jäshinken till flaskorna.
Var använder man Irish Moss ? I flaskorna ?
Mathia5
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Mathia5 »

I slutet av koket så lägger man till det klarningsmedel. 15 minuter för Proafloc som är samma sak som koncentrerad Irish Moss om jag fattat det rätt.

Hade ni en fast jästkaka i botten? Hade ni på plastploppen på änden av häverten som man doppar ner i jäshinken? Den gör att det inte kommer in just jäst från kakan om man skulle råka trycka ner häverten i den.

Men kallkrascha, klarningsmedel och bra hävertteknik tror jag på.
Mathia5
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Mathia5 »

Alternativet är förstås att ölen inte jäst klart. Vad hade ni för OG och FG om ni mätte det?
Användarens profilbild
Foodhead 1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Nybörjare med Jästfällningsproblem

Inlägg av Foodhead 1 »

Hur länge har flaskorna stått kallt? Även stora mängder jäst bör falla till botten i kyla.
Användarens profilbild
macchiato
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av macchiato »

JetPac33 skrev:Vi använde en hävert för att tappa över från jäshinken till flaskorna.
Var använder man Irish Moss ? I flaskorna ?
Kan ni ha missat ett steg på vägen?

Jag utläser det som att ni har tappat över ölet direkt från jäshinken ner i flaskorna. Det resulterar som ni märkt i väldigt mycket jäst i flaskorna om det är så ni gjort. Normalt förfarande är att man tappar över det hyfsat klara ölet till ytterligare en rengjord hink ihop med lite socker, innan man sedan från denna andra hink tappar över allt på flaska. Irish Moss tillsätter man i slutet av koket. Gelatin eller Isinglass är medel som man använder vid flaskningen för att få lite blankare öl.
Jim [skutte]
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Jim [skutte] »

Tappa över till ett nytt kärl är inget som man måste göra. Onödig syresättning om man doserar primingsockret direkt i flaskan tex.
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"
Freke
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Freke »

Som många varit inne på, råkade ni få med delar av jästkakan från jäshinken när ni tappade över på flaska? När jag gjort öl utan klarningsmedel och utan kallkrash så har det fortfarande bara blivit lite fällning i botten på flaskan, men då har flaskorna kolsyrejästs i två veckor och sen stått i kylskåp i två veckor.
johnny_dove
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av johnny_dove »

Jästsmaken tonas ner med tiden ölen står kallt i kylen.
Användarens profilbild
Foodhead 1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Foodhead 1 »

Normalt och normalt... Vi har inte tappat om en enda gång hittills, varken för sekundärjäsning eller inför buteljering, och aldrig haft problem med för mycket jäst i flaskorna. Jag tror inte att problemet kan vara för mycket jäst, utan att jästen fortfarande är i suspension. Kallagring ett tag borde räcka. Även om hela jästkakan från hinken åkt i flaskorna bör den väl kunna sedimentera i en fin och kompakt (om än tjock) kaka i flaskorna?
JetPac33
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av JetPac33 »

Tack för alla svar !

Behövs kallagring ? Eftersom vi bryggde en ale, så ville vi inte förvara den för kallt.
Vi lämnade kvar en del vätska i jäshinken, så jag tror inte vi fick med så mycket av jästkakan och vi hade kvar plastploppen i ändan på häverten.
Nej vi mätte inte OG, skall göra det nästa gång.
johnny_dove
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av johnny_dove »

Inte för att vara petig men og är socker innan jäsning. FG är mätning av sockerhalten vid slutet av jäsningen. Hur länge jäste ni satsen? Testa att låta den stå upp till 3 veckor för att låta den jäsa ut ordentligt. Blev det väldigt mycket kolsyra i flaskorna?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Freke
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Freke »

JetPac33 skrev: Behövs kallagring ? Eftersom vi bryggde en ale, så ville vi inte förvara den för kallt.
Vill ni ha en klar och jästfri öl så skulle jag säga att ni behöver lagra den kallt när kolsyrejäsningen är avslutad, ställ den i ett kylskåp i 1-2 veckor, sen kan ni förvara den varmare om ni inte vill servera den så kall eller varför ville inte inte förvara den kallt?
Skriv svar