Återanvända jäst
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Återanvända jäst
Hejsan, tänkte för första gången återanvända jäst jag använt vid en bryggning. Men då jag insåg att de burkar jag tänkte använda mig av var kassa, så fick jag slänga ner allt i en stor burk som nu stått i kylskåpet några dagar. Kan jag på nått sätt tvätta ur denna jästen och använda den eller är det bara att kasta? borde ju bara vara att hälla av vattnet, hälla i nytt kokat vatten och sen tappa över det till småburkar och sen köra enligt nån av alla dessa filmer på youtube? eller?
- Goblintroll
- Torrhumlare

Re: Återanvända jäst
Koka vatten och låt svalna. Blanda i rikligt med detta vattnet och jäst och skaka om. Ställ burken i kylskåpet i ca en halvtimma. Denna massan kommer nu skikta sig i tre lager. Det understa är skräp, humlebaggel, död jäst osv, mellanlagret är fullt med gott. Och övre lagret är vatten.
Häll av vattnet, häll över mellanlagret i en annan rengjord steriliserad burk , och häll ut skräpet i botten. Sen kan du upprepa proceduren i burk nr två för att få en renare jäst.
Det är så jag har lärt mig att man skall göra. Och det har funkat bra för mig.
//Jonas.
Häll av vattnet, häll över mellanlagret i en annan rengjord steriliserad burk , och häll ut skräpet i botten. Sen kan du upprepa proceduren i burk nr två för att få en renare jäst.
Det är så jag har lärt mig att man skall göra. Och det har funkat bra för mig.
//Jonas.
Beer, so much more than just a breakfast drink.
Hur länge håller den och hur mäter man mängden jäst till nästa batch?
Så här ser det ut nu. Men jag kanske ska byta vatten, röra runt det hela, ställa in i kylen 30 minuter och sen försöka få ut endast jästen?
Jag skulle säga att det jag markerat i bilden är din jäst:
Häll av det översta och blanda i nytt kokat & kylt vatten. Låt den sen bara stå nån halvtimme i kylen så kan du hälla över den grumliga vätskan i en ny burk och bli av med gegget i botten. Sen när jästen lagt sig på botten i det nya kärlet kan du hälla av/byta det nya vattnet.
Hur mycket vatten det ska vara när man förvarar jästen vet jag inte.
Här är en bild på en jäst jag sparat i en 0.5L flaska: Sen är det bara andra gången jag gör detta så jag är själv nybörjare, men förra gången gick det bra att jäsa öl med det jag sparat efter att jag gjort förkultur på det.
Hur mycket vatten det ska vara när man förvarar jästen vet jag inte.
Här är en bild på en jäst jag sparat i en 0.5L flaska: Sen är det bara andra gången jag gör detta så jag är själv nybörjare, men förra gången gick det bra att jäsa öl med det jag sparat efter att jag gjort förkultur på det.
Ett tips är att göra en förkultur på det också så du vet att jästen är pigg. Se till att den doftar gott under jäsningen också, annars kan den ha elakingar i sig.