Stor avdunstning i koket

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

brygget
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Stor avdunstning i koket

Inlägg av brygget »

hej, har nu gjort 3 småbatcher allgrain och börjar bli mer och mer insnöad i träsket. :)

Men en sak som jag funderar lite på är att vi har en ganska kraftig elpatron som värmer vörten när den ska kokas , och det gör att när vi
kör en mindre sats så stormkokar det väldigt mycket och vi har avdunstning på 20-25 % under kokningen.
Som exempel så skulle vi igår enligt receptet fått ut 11 l med og runt 1050-1055 men det blev istället 9 liter med og 1062.
Vilket är det bästa sättet att åtgärda detta?

Ska man laka ur med mer vatten så det helt enkelt finns utrymme för att koka bort så mycket?
Finns det risk att ölen blir mer vattnig eller blaskig?

Ska man begränsa kokaren så det blir ett mer stillsamt kok?

Eller ska man späda med vatten efter koket?

Provade att späda lite efter koket förra gången men antingen tog vi för mycket vatten , för jag tyckte den ölen både smakade mindre och doftade mindre.

Har även precis börjat använda Brewmate och beersmith, kan man skriva in någonstans att man späder ut koket?

Och en annan sak , om man får ett högt og som jäser ut väldigt mycket , är det risk att ölen smakar mycket alkohol (spritsmak), eller nojar man för mycket och ska dricka ölen istället för att analysera...
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Sv: Stor avdunstning i koket

Inlägg av Bee »

Du behöver bara ha ett rullande kok. Dvs att vörten rör sig, så ni kan gott och väl dra ner lite på stormandet. Dom tar upp saken i en Brew Strong pod, kommer inte ihåg vilken dock.
Freke
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Stor avdunstning i koket

Inlägg av Freke »

Det pratas lite om det i Brew Strong pod:n som tar upp head retention, där säger de att ett alltför våldsamt kok kommer koagulera ut onödigt mycket proteiner vilket kan ge ett sämre skum. Det gör ju också att ölet blir något mörkare än vad man tänkt sig pga maillardreaktion.

Jag tror inte du får så mycket spritsmak så länge ditt höga OG kommer från malt, det är snarare om man tillsätter socker som man kan få det.
brygget
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av brygget »

Ska försöka lösa effektregleringen av elpatronen på nåt bra sätt..

Hur mycket påverkar egentligen OG värdet? om man får ett värde som är lite högre än väntat , kommer
även FG värdet att följa efter och avstanna lite högre ?
Jim [skutte]
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Jim [skutte] »

börjar ni med 14 l eller mindre så tycker jag inte det är så farligt avkok. att det dunstar 4-5 liter på en timmas kok är normalt för mig ivarjefall. Det blir juh en större % som dunstar bort vid mindre satser.

Högre Og behöver inte betyda högre fg. Större sannolikhet för högre abv samt ett sämre utbyte av humlen.
Om det är så att det kokar normalt och att preboil var på runt 13-14l så mät exact preboil volym nästa gång och mata in avdunstningen i BS2 istället så får du exakta värden därefter.
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"
brygget
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av brygget »

Kikade lite på min elpatron , den är märkt med 2kw och är inkopplad på 230v , är det någon som vet om man
kan koppla denna på något annat vis för att få ner effekten?
Skulle ju som sagt vilja minska lite på effekten när vi kör mindre batcher.
DSC_0861.JPG
Användarens profilbild
PeO
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av PeO »

Ett enkelt sätt att halvera effekten är att sätta en diod i serie med elementet som man kortsluter med en strömbrytare när man vill ha full effekt.
/PeO
Skriv svar