Recepthjälp på öl med ekspån

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Benkaftw
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Recepthjälp på öl med ekspån

Inlägg av Benkaftw »

Hej

Har knåpat ihop ett ganska enkelt recept jag tänkt brygga i helgen med ekspån i seukundären. Har läst runt lite på forumet om tidigare brygder med ekspån, men behöver er hjälp med kommentarer och åsikter på vad ni tror om detta, topp eller flopp?! :D

Boil Size: 16,77 l
Post Boil Volume: 15,60 l
Batch Size (fermenter): 15,00 l
Bottling Volume: 15,00 l
Estimated OG: 1,063 SG
Estimated Color: 31,0 EBC
Estimated IBU: 31,2 IBUs
Brewhouse Efficiency: 80,00 %
Est Mash Efficiency: 80,0 %
Boil Time: 70 Minutes

Ingredients:
------------
Amt Name Type # %/IBU
2,50 kg Viking Pale Ale (7,0 EBC) Grain 1 64,1 %
0,50 kg Caraamber (60,0 EBC) Grain 2 12,8 %
0,50 kg Caramel/Crystal Malt - 60L (120,0 EBC) Grain 3 12,8 %
0,40 kg Smoked Malt (Weyermann) (6,0 EBC) Grain 4 10,3 %
15,00 g Admiral [10,40 %] - Boil 60,0 min Hop 5 22,6 IBUs
12,00 g Hallertauer Mittelfrueh [4,60 %] - Boil 20,0 min Hop 6 4,8 IBUs
13,00 g Fuggles [5,00 %] - Boil 10,0 min Hop 7 3,8 IBUs
1,0 pkg SafBrew Ale (DCL/Fermentis #S-33) [23,66 Yeast 8 -
30,00 g Oak Chips (Secondary 7,0 days) Flavor 9 -

Mäskning med försockringsrast 65-68 grader 60 min.
Ekspånen får ligga i tills det smakar bra enligt mitt tycke, det är inte skrivet i sten de 7 dagar nämnda i receptet alltså.
Benkaftw
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Recepthjälp på öl med ekspån

Inlägg av Benkaftw »

Eftersom ingen hade några invändningar på mitt recept, tänkte jag i alla fall dela med mig av "erfarenheten" med att använda ekspån.

Mina 16 liter fick jäsa klart till önskat FG innan det var dags att lägga i ekspånen. Typen jag använde var Amerikanska Heavy Toast med rekommenderad mängd 1-2 gram per liter. Mätte upp 30 gram, hällde ner i en oanvänd humlepåse och lät det koka upp i en liter vatten under cirka 10 minuter. Efter koket såg vattnet nästan rödaktigt/mörkbrunt ut, och jag gissar att många smakämnen från träbitarna fälls ut under koket. Jag använde inte avkoket i jäshinken pga utspädningen det skulle leda till, men till den som vill använda ekspån i sin brygd skulle jag nog tipsa om att räkna med den kommande litern avkok i sitt recept, för att möjligen få med ännu mera smakämnen från träet.
Humlepåsen med träbitarna fick ligga i jäshinken från den 19/2 till 7/3, alltså 2 veckor och 2 dagar. Under denna tid smakade jag av med några dagars mellanrum för att känna smakutvecklingen och inte få den alltför torra och överväldigande smaken som annars kan bli.

Vid tappning på flaska hade ölet en lätt kropp och en smak med angenäm ek-bakgrund. Eftersmaken lutade åt vanilj men samtidigt trä med en distinkt strävhet på tungan. Efter en lagringstid på cirka 2-3 veckor till har smaken nu börjat rundas av med lite mera maltsötma och vanilj samt lätt träig beska, kroppen är nu medium medan eftersmaken har blivit av med strävheten och nästan fått en aningen rökig ton.

För den som är nyfiken kan jag rekommendera Homebrewtalk's sida om användning av ekspån/kuber.
eberlund
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av eberlund »

de gånger jag använt ekspån, typ 4-5 tillfällen, så har jag väntat tills ölet jäst ca en vecka. Sen har jag tagit en dl vatten, lagt i ekspån och kokat upp och sen hällt allting i sekundären/andra veckans jäsning. 30g på 16 liter lät mycket för mig men det beror nog på vilka spån man använder så kan inte säga så mycket om det... nu minns jag inte vilka spån jag hade men jag använde 0.5-1g / liter öl för att få en behaglig ton, utan för mycket av den känslan av att slicka ett ekbord.
http://www.olradet.se - En ölblogg om öl, ölprovningar och hembryggning på ett lättsamt sätt
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Re: Sv: Recepthjälp på öl med ekspån

Inlägg av ScrotzaN »

När jag använt ekspån har jag kokat i lite vatten o tillsatt allt. Jag skulle starkt avråda andra från att göra det. Jag fick en kärv träig beska som jag är rätt säker kommer från att jag tillsatte avkoket. I fortsättningen så tänker jag bara använda själva spånet.
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
eberlund
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av eberlund »

ok, jag har kört vatten o kok flera ggr utan att ha upplevt kärva smaker. FUnkat riktigt bra. Kanske beror på vilka spån man har.. vilket land, vilken rostning etc?
http://www.olradet.se - En ölblogg om öl, ölprovningar och hembryggning på ett lättsamt sätt
Benkaftw
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Benkaftw »

Såhär i efterhand håller jag med Eberlund om att 30gr på 16 liter var en aning mycket, speciellt med amerikanska heavy toast. Smakade som sagt av under tiden jäsningen pågick och avslutade när den kändes angenäm. Dock upptäckte jag i förrgår att smaken intensifieras en aning med tiden och framstår lite mer som rått trä (slicka på ekbord :wink: ). Så för att sammanfatta; lite mindre giva (med eller utan avkok är ju frågan?) som får ligga kanske ännu längre i sekundären och sedan även lagras minst någon månad eller två.
Skriv svar