Satslakning

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
bohumle
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Satslakning

Inlägg av bohumle »

Hej

Jag brukar flödeslaka, det funkar för det mesta bra. Ni som satslakar, brukar ni först släppa ut all mäskvört innan ni släpper på lakvattnet? samt brukar ni dela upp lakvattnet i 2 omgångar, alltså släppa på den totala lakvatten volymen i 2 omgångar?

Kan jag i stället för att satslaka i 2 omgångar släppa på allt lakvatten i en omgång och tappa ut den?

Bo
Freke
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Satslakning

Inlägg av Freke »

Det går nog men ger något lägre utbyte.

Tänker man i termer om Oeschleliter (Mängden vört i L gånger Oeschlevikten på vörten) går det att resonera sig fram till detta.
Ett enkelt räkneexperiment (teoretiskt med 100% utbyte...):

Antag att du har 5kg pilsnermalt och totalt 25 liter vatten för att få ut 20 liter vört.
Maximalt utbyte från 5 kg malt är 300 * 5 = 1500 Oeschleliter.

Om man mäskar med 15 liter och satslakar ut allt innan man häller på resterande lakvatten får man i första steget ut en vört med Oeschlevikten 1500 / 15 = 100°, räknar man med att 5L vätska är kvar i malten ger det 10 L vört och totalt 10 * 100 = 1000 Oeschleliter.

Nu har vi alltså 500 Oeschleliter kvar i mäsken, vi tillsätter resterande 10 L vatten och Oeschlevikten på de 15 L som nu är i mäskkärlet blir 500 / 15 = 33°, när detta stått till sig ett tag så allt socker fått lösa sig i det tillförda vattnet lakar vi ut 10 L vatten och får du ut 33 * 10 = 330 Oeschleliter.

Totalt har vi nu fått ut 1330 Oeschleliter av 1500 möjliga.

Scenario 2, efter mäskningen tillför vi direkt våra 10L lakvatten och lakar ut allt på en gång. Vi utgår återigen från 1500 Oeschleliter och med 25 L vatten blir Oeschlevikten på detta vatten 1500 / 25 = 60°, efter att ha lakat ut 20 L vatten ur detta får vi således ut 60 * 20 = 1200 Oeschleliter.

Således, satslakning i 2 omgångar gav 1330 Oeschleliter. Satslakning med allt på en gång gav 1200 Oeschleliter.
Det vill säga, specifik densitet före kok för denna sats på 20 L när man batchlakar med två omgångar blir ca 1067 och när man kör allt på en gång blir det 1060.

Det blev visst ett längre inlägg än vad jag hade tänkt men jag hoppas att jag klarlagt det lite och att jag tänkt rätt...
Skriv svar