Recepthjälp med betoning på hjälp
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
Recepthjälp med betoning på hjälp
Jag har precis hittat malten som jag köpt som filer för Beersmith (Weyermann och Vikings maltsorter hos Malt Magnus under Programvaror). Nu visar det sig att de maltsorter som jag skulle ersätta i Beersmith var en ganska bra bit från originalreceptet som jag skulle klona. Originalreceptet för min IPA såg ut så här
0,20 kg Wheat Malt, Dark (17,7 EBC)
0,40 kg Caramel/Crystal Malt - 120L (236,4 EBC)
4,00 kg Pale Malt (2 Row) US (3,9 EBC)
1,069 OG, 67,5 IBUs och 28,9 i EBC
Jag visade receptet i butiken på Humlegården och fick 2kg Viking Carapale ljus karamellmalt, 1kg Weyermann mörk vetemalt samt 5kg Weyermann pale ale malt. Jag har försökt trimma receptet så att det ska bli ungefär samma som ovan men det blir ordentligt mycket ljusare. Det jag är lite orolig för nu är att förutom att det blir ett ljusare öl, är att smaken kommer förändras för mycket. Vad tror ni?
Nytt recept efter justering:
1kg Mörk vetemalt (Weyermann)(13,8 EBC)
1,75kg Weyermann Pale wheat malt (3,9 EBC)
2kg Viking Carapale (8,0 EBC)
OG: 1,073, 65,7 IBUs och 13,3 i EBC
Mycket tacksam för åsikter!
/Mathias
0,20 kg Wheat Malt, Dark (17,7 EBC)
0,40 kg Caramel/Crystal Malt - 120L (236,4 EBC)
4,00 kg Pale Malt (2 Row) US (3,9 EBC)
1,069 OG, 67,5 IBUs och 28,9 i EBC
Jag visade receptet i butiken på Humlegården och fick 2kg Viking Carapale ljus karamellmalt, 1kg Weyermann mörk vetemalt samt 5kg Weyermann pale ale malt. Jag har försökt trimma receptet så att det ska bli ungefär samma som ovan men det blir ordentligt mycket ljusare. Det jag är lite orolig för nu är att förutom att det blir ett ljusare öl, är att smaken kommer förändras för mycket. Vad tror ni?
Nytt recept efter justering:
1kg Mörk vetemalt (Weyermann)(13,8 EBC)
1,75kg Weyermann Pale wheat malt (3,9 EBC)
2kg Viking Carapale (8,0 EBC)
OG: 1,073, 65,7 IBUs och 13,3 i EBC
Mycket tacksam för åsikter!
/Mathias
Re: Sv: Recepthjälp med betoning på hjälp
Hmm, ingen av dom där är ju ens i närheten av crystal 120. Du skulle haft carabohemian lr dark crystal malt istället för den om man ser till ungefärlig färg. Förstår inte riktigt varför dom inte gav dig någon av dem. Har du ingen karamellmalt ens i närheten av rätt färg blir det ju inte o smaka likadant förstås. Dock så tror jag de blir fin öl om än mkt ljusare än tänkt, men de e ju så en ipa brukar vara också. 
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
Re: Recepthjälp med betoning på hjälp
Det stora problemet är att du inte har någon basmalt med tillräckliga mängder enzymer. Du måste absolut ha pale ale- eller pilsnermalt i det där receptet.
Detta med reservationen att jag är aningen osäker på enzyminnehållet i Carapale-malten. Den kanske kan funka, men tror inte det.
Detta med reservationen att jag är aningen osäker på enzyminnehållet i Carapale-malten. Den kanske kan funka, men tror inte det.
Om Viking Carapale: "The enzymatic activity of Cara Pale is negligible. " från http://www.vikingmalt.com/?id=183
Crap. Jag hade sett fram så j-kla mycket med att komma igång och brygga i helgen. Förstår verkligen inte hur jag kunde få så ljus malt när jag visade receptet.
Och när vi ändå är inne på det så att jag inte gör samma misstag i framtiden, finns det någon bra lista på malter och "diastatic power" eller är det bara allmänt känt vilka malter som man ska använda som basmalt?
edit: Nu har jag lärt mig skillnaden på basmalt och specialmalt också. Tackar för det. Wikin är till stor hjälp ibland!
Stort tack för hjälpen, första batchen var nära totalt magplask...
Crap. Jag hade sett fram så j-kla mycket med att komma igång och brygga i helgen. Förstår verkligen inte hur jag kunde få så ljus malt när jag visade receptet.
Och när vi ändå är inne på det så att jag inte gör samma misstag i framtiden, finns det någon bra lista på malter och "diastatic power" eller är det bara allmänt känt vilka malter som man ska använda som basmalt?
edit: Nu har jag lärt mig skillnaden på basmalt och specialmalt också. Tackar för det. Wikin är till stor hjälp ibland!
Senast redigerad av Mathia5 den fredag 2013-02-01 15:16, redigerad totalt 2 gånger.
Pilsnermalt har bäst enzymatiskt innehåll, därefter pale ale-malt. Dessa är att föredra som basmalt om man har mycket annan specialmalt (andra sädesslag som vete, råg eller havre, eller olika karamellmalter eller rostade maltsorter).Mathia5 skrev:Om Viking Carapale: "The enzymatic activity of Cara Pale is negligible. " från http://www.vikingmalt.com/?id=183
Münchnermalt har tillräckligt med enzymer för att "konvertera sig själv", samma sak med aromatiskt malt. Men mörkare än så behöver man tillskott av enzymer från pilsner- eller pale ale-malt.
- Weinkeller
- Maltrostare

Alltså, du har inte likvärdiga ingredienser. Men du kan ju alltid byta rakt av och få en ljusare öl så länge du inte tänkt komplettera malten.
Dvs:
4000g Pale Ale
400g Carapale
200g Mörk vetemalt
Eller?
Dvs:
4000g Pale Ale
400g Carapale
200g Mörk vetemalt
Eller?
- Foodhead 1
- Vattenbehandlare

Snacka med Humlegården, tycker jag. Om de skulle ge dig motsvarande maltsorter har de ju helt klart dabbat sig. De har varit väldigt hjälpsamma de gånger jag har krånglat med dem.
Mycket riktigt så löste det sig. Jag fick ett infall (eller snarare insåg jag att jag skulle behöva vänta en vecka till på att få göra öl) så jag ringde dem och kollade om jag kunde komma förbi. Så jag åkte dit och hämtade Viking Crystal 100. Jag hade inte hade haft tid att göra ett nytt recept i Beersmith utan förlitade mig på Humlegården igen men inser nu att jag borde haft 200 och inte 100...
Jag når inte riktigt det recept jag ville göra men helt ok så det får duga. Nu har jag lärt mig att göra receptet (med rätt ingredienser) först och beställa sen.
För övrigt berättade herren i affären att det tydligen ska gå att göra bra öl med så lite som 20% basmalt.
Jag når inte riktigt det recept jag ville göra men helt ok så det får duga. Nu har jag lärt mig att göra receptet (med rätt ingredienser) först och beställa sen.
För övrigt berättade herren i affären att det tydligen ska gå att göra bra öl med så lite som 20% basmalt.
Det stämmer säkert, men du har väl ingen basmalt i ditt recept överhuvudtaget?Mathia5 skrev: För övrigt berättade herren i affären att det tydligen ska gå att göra bra öl med så lite som 20% basmalt.
I original-klonreceptet ingick tvåradig Pale Ale malt som jag fått för mig är en basmalt? Jag har ersatt den (eller, det är vad Humlegården gav mig som ersättning) med Weyermann Pale wheat malt som jag hoppas har samma egenskaper?
Nej, vetemalt har inte enzymer i tillräcklig grad och räknas ej som basmalt.Mathia5 skrev:I original-klonreceptet ingick tvåradig Pale Ale malt som jag fått för mig är en basmalt? Jag har ersatt den (eller, det är vad Humlegården gav mig som ersättning) med Weyermann Pale wheat malt som jag hoppas har samma egenskaper?
Det beror på att jag har valt fel malt i Beersmith. *facepalm*
Det ska vara Pale Ale malt och inte Wheat malt. Då stämmer det hoppas jag?
Såhär ser receptet ut nu:
0,75kg Viking Crystal 100 EBC
1,00 kg Wheat Malt, Dark, 13.8 EBC
2,75kg Pale Ale Malt, 6,5 EBC
Columbus, Centinnial och Cascade i mängder...
1,070 OG
67 IBU
27,6 EBC
6,8 ABV
Det ska vara Pale Ale malt och inte Wheat malt. Då stämmer det hoppas jag?
Såhär ser receptet ut nu:
0,75kg Viking Crystal 100 EBC
1,00 kg Wheat Malt, Dark, 13.8 EBC
2,75kg Pale Ale Malt, 6,5 EBC
Columbus, Centinnial och Cascade i mängder...
1,070 OG
67 IBU
27,6 EBC
6,8 ABV
Ok, då är det ingen fara på taket. Kör på!
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Det stämmer inte såvitt jag vet, vetemalt brukar till och med ha mer enzymer än kornmalt. Anledningen att man inte brukar vilja ha för stor mängd vetemalt har med lakningen att göra eftersom vetemalt saknar skal.ekstedt skrev:Nej, vetemalt har inte enzymer i tillräcklig grad och räknas ej som basmalt.
Humlegården påstår annorlunda: http://shop.humle.se/malt/storre-forpac ... grp=342390fredrik.stahl skrev: Det stämmer inte såvitt jag vet, vetemalt brukar till och med ha mer enzymer än kornmalt. Anledningen att man inte brukar vilja ha för stor mängd vetemalt har med lakningen att göra eftersom vetemalt saknar skal.
Men det kanske handlar om en spridd missuppfattning?