Efter att ha använt kylbox med tappkran + invändigtfilter vid ett tillfälle tänkte jag passa på och höra efter med er om jag gjorde rätt?
Mäskade enligt mäskschema och sedan hälldes allt ned i kylboxen varpå locket stängdes och det hela fick stå i 60 min. Under dessa 60 min sjönk tempen 2 grader (från 78 till 76), efter detta tillfördes ytterligare vatten som höll 78grader varpå kranen öppnades och ganska omgående kom en klar fin vört. Lakningen avslutades när OG på utgåendevatten (från kylboxen) var något lägre än det vi hittils samlat upp.
Är det så man gör när man lakar? Eller kan man strunta i det här med att vänta i 60 min (är det i princip en enkel mäskning i sig?), så att jag i princip mäskade två gånger?
Lakning med "kylbox-metoden"
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
- martinb
- Utbildningsansvarig
- Kontakt:
Re: Lakning med "kylbox-metoden"
Vänta, mäskade du i 1h i 78 grader eller hade du en utmäskning på 78 grader i 1h?
Utmäskning brukar man inte ha mer än 10-15 minuter.
Utmäskning brukar man inte ha mer än 10-15 minuter.
Ehhm... kanske?
Men det jag menade var alltså att under själva mäskningen i kastrull så var det 78 grader i 10 minuter, och efter det så hälldes allt ned i kylboxen och fick stå i en timme (men tanke på din fråga så känns detta något knas). Efter detta lakade vi.....
Edit: I kylboxen hölls i princip 78 grader under 1 h.
Edit2: Hela mäskningen var enligt mäskschema
Försockringsrast 66 75.0 min
Utmäskning 78 10.0 min
Det är alltså efter detta som mäsken stod i 1h i 78 grader.
Men det jag menade var alltså att under själva mäskningen i kastrull så var det 78 grader i 10 minuter, och efter det så hälldes allt ned i kylboxen och fick stå i en timme (men tanke på din fråga så känns detta något knas). Efter detta lakade vi.....
Edit: I kylboxen hölls i princip 78 grader under 1 h.
Edit2: Hela mäskningen var enligt mäskschema
Försockringsrast 66 75.0 min
Utmäskning 78 10.0 min
Det är alltså efter detta som mäsken stod i 1h i 78 grader.
Re: Sv: Lakning med "kylbox-metoden"
Du gjorde alltså en mäskning på 66°C i kastrull 75 minuter, höjde temperaturen till 78°C i 15 minuter och hällde allt i en kylväska och väntade 60 minuter?
Det sista steget hade du kunnat skippa, speciellt om du gjort hela mäskningen i en påse. (BIAB)
Det sista steget hade du kunnat skippa, speciellt om du gjort hela mäskningen i en påse. (BIAB)
Precis Bee, så gjorde vi. Är det sista steget "bara" onödigt eller rent av dåligt på något sätt? Alltså det med att hålla det vid 78 grader efter att mäskning egentligen är avslutad?
-
Janne gnoff Berglund
- Jästodlare

- Kontakt:
Har ni haft 78 grader i 15 minuter finns det ingen anledning att vänta längre.
Jag brukar gå upp till 75 grader för utmäskning, mest för att det "ska räcka" och för att inte komma för nära de höga temperaturerna.
Onödigt har ni gjort alltså.
Aldrig egentligen hört om någon som väntat så länge, så har heller inte läst någonting om det skulle vara dåligt, mest slöseri med tid gissar jag.
Jag brukar gå upp till 75 grader för utmäskning, mest för att det "ska räcka" och för att inte komma för nära de höga temperaturerna.
Onödigt har ni gjort alltså.
Aldrig egentligen hört om någon som väntat så länge, så har heller inte läst någonting om det skulle vara dåligt, mest slöseri med tid gissar jag.