Inlämning till sm 2013?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
-
Extatiskt Rasande
- Torrhumlare

Inlämning till sm 2013?
Hej. Jag har försökt hitta info om hur inlämningen inför sm2013 går till. Framförallt var och när?
Tack på förhand.
Tack på förhand.
Re: Inlämning till sm 2013?
Här hittar du lite om SM: http://shbf.se/index.php/evenemang/sm-i ... gdoel.htmlExtatiskt Rasande skrev:Hej. Jag har försökt hitta info om hur inlämningen inför sm2013 går till. Framförallt var och när?
Tack på förhand.
Här finns lite mer: http://shbf.se/index.php/artikelarkiv/3 ... egler.html
På frågan om var inlämningen sker, kan vi idag inte svara närmare än att vi som vanligt kommer att ha inlämning dels i Stockholm, dels på ett flertal platser i landet där våra medlemmar ställer upp och har hand om lokala inlämningar. Sedan finns alltid möjligheten att skicka in bidrag med post eller fraktbolag.
"Jag smakade ett gott öl i England. Jag tror det hette "pint"!"
En sista inlämningsdatum vore intressant att veta för att planera bryggningar inför SM. 
Om det inte finns exakt datum nu så undrar jag hur långt i förväg det brukar vara?
/Jörgen
Om det inte finns exakt datum nu så undrar jag hur långt i förväg det brukar vara?
/Jörgen
PiteMalt - Helmaltsbryggare från Piteå.
http://www.pitemalt.se/
- martinb
- Utbildningsansvarig
- Kontakt:
Om jag nu inte har helt fel så brukar det vara ca 1 månad innan SM. All öl skickas sedan för sortering och sedan ut till de olika domargrupperna i landet som 2 veckor innan SM-dagen bedömer de hundratals öl som lämnats in. Så sikta på inlämning sista veckan i mars, första veckan i april detta året.
-
Extatiskt Rasande
- Torrhumlare

Nu har vi iaf i en annan tråd fått veta att ölen ska lämnas på humlegården.
Jag kan inte låta bli att undra varför det är så knapphändigt med information. Det försvårar ju deltagande för bryggare som inte varit med tidigare och vet vad som gäller av gammal vana.
Jag kan inte låta bli att undra varför det är så knapphändigt med information. Det försvårar ju deltagande för bryggare som inte varit med tidigare och vet vad som gäller av gammal vana.
-
wild_billy
- Satsbryggare

Jag kan inte hitta föranmälningsprotokollet på hemsidan.
"Brygden skall föranmälas via föreningens webbaserade system som återfinns på www.shbf.se.
"Brygden skall föranmälas via föreningens webbaserade system som återfinns på www.shbf.se.
-
Janne gnoff Berglund
- Jästodlare

- Kontakt:
webinlämningen brukar öppna upp någon vecka eller 2-3 innan ölen senast skall lämnas in.wild_billy skrev:Jag kan inte hitta föranmälningsprotokollet på hemsidan.
"Brygden skall föranmälas via föreningens webbaserade system som återfinns på http://www.shbf.se.
Vissa gånger har den öppnar rätt knappt innan för öl till den domarbedömda delen av tävlingen.
Det lär skyltas på forum samt hemsida när detta är möjligt.
Information om SM samt inlämningar brukar dyka upp i Hembryggaren nummer 1.
-
wild_billy
- Satsbryggare

Tack så mkt. Skönt med snabba svar!
- Klas Welin
- Torrhumlare

Hej,
Det är på gång att komma upp mer SM-info på hemsidan. Här är i alla fall lite på vägen.
Webbregistreringen kommer att hålla öppet 10/3 - 31/3. För öl som bara är med i Folkets val håller registreringen troligen öppet lite längre.
Inlämningen i Stockholm kommer att vara på Humlegården i Vallentuna 7/4 och 8/4. Inlämningsdatum i övriga delar av Sverige ligger tidigare än detta, men exakt vilka datum på vilka platser vet jag inte. Håll utkik på hemsidan!
Det är på gång att komma upp mer SM-info på hemsidan. Här är i alla fall lite på vägen.
Webbregistreringen kommer att hålla öppet 10/3 - 31/3. För öl som bara är med i Folkets val håller registreringen troligen öppet lite längre.
Inlämningen i Stockholm kommer att vara på Humlegården i Vallentuna 7/4 och 8/4. Inlämningsdatum i övriga delar av Sverige ligger tidigare än detta, men exakt vilka datum på vilka platser vet jag inte. Håll utkik på hemsidan!
-
Extatiskt Rasande
- Torrhumlare

Tack för svaret. Precis sån info jag var ute efter. Jag inser att det är sjukt mycket praktiska bitar som ska klaffa inför ett sånt här evenemang och att det förmodligen är en liten krets personer som ser till att fixa majoriteten av allt jobb.
Om det finns saker jag kan hjälpa till med, gör jag gärna det. Jag vet bara inte vart jag ska vända mig. Jag skulle till exempel kunna tänka mig att samla upp bidrag i min stad och köra dom till någon uppsamlingsplats inom rimligt avstånd.
Om det finns saker jag kan hjälpa till med, gör jag gärna det. Jag vet bara inte vart jag ska vända mig. Jag skulle till exempel kunna tänka mig att samla upp bidrag i min stad och köra dom till någon uppsamlingsplats inom rimligt avstånd.
Kan vara med o tävla i SM utan att vara där på SM-dagen? Tänkte om man inte har möjlighet att åka ditt men vill ha en bedömning på sin öl.
- martinb
- Utbildningsansvarig
- Kontakt:
Domartävlingen kan du vara med på. Dessa bidrag skickas in en dryg månad i förväg och även om man inte kan vara med på själva SM-dagen och hämta ut sitt domarprotokoll så får man det hemskickat med post efteråt.
-
Janne gnoff Berglund
- Jästodlare

- Kontakt:
Det beror på vad du är ute efter.August skrev:Kan vara med o tävla i SM utan att vara där på SM-dagen? Tänkte om man inte har möjlighet att åka ditt men vill ha en bedömning på sin öl.
Vill du "bara" ha en bedömning på din öl, antingen en generell sådan beroende på bryggkvalitet, eller om du vill ha kommentarer gällande typriktighet, då kan du som medlem i shbf lämna eller skicka in dina öl för att bli bedömd och kommenterad av domarna.
Vill du tävla i typriktighet i SM så lämnar du in dina 5 flaskor i domartävlingen, därefter får du protokollen hemskickade till dig. Här behöver du inte vara med personligen på SM om du inte kan/vill.
På det stora hela vill jag påstå att du inte får lika många kommentarer här som om du skickat in dina öl separat utanför tävlingen, då domarna ofta skall gå igenom rätt många öl på en dag för SM-bedömningarna och inte hinner skriva lika många kommentarer och tips för varje öl dessa dagar.
Vill du tävla i Folkets Val men inte kan vara med själv får du hitta en kamrat som sätter upp allt åt dig, men då får du heller inga bedömningar.
Hoppas det snart kommer datum och instruktioner om hur man skickar in sina bidrag. Jag antar att det inte kommer att finnas någon möjlighet att lämna in bidrag här uppe för oss i Norrland. 
PiteMalt - Helmaltsbryggare från Piteå.
Inlämningen både i och utanför Stockholm bygger helt och hållet på att våra medlemmar ställer upp,
så det beror på om du eller någon annan tar emot och skickar in inlämnade öl i din region.
Då kommer du också att få träffa en del nya bryggare vilket alltid är bra, och i slutändan blir ni
kanske tillräckligt många för att anordna SM. 2017 eller 2018 vet vi inte riktigt var SM ska gå av
stapeln, så varför inte uppe i norr?
så det beror på om du eller någon annan tar emot och skickar in inlämnade öl i din region.
Då kommer du också att få träffa en del nya bryggare vilket alltid är bra, och i slutändan blir ni
kanske tillräckligt många för att anordna SM. 2017 eller 2018 vet vi inte riktigt var SM ska gå av
stapeln, så varför inte uppe i norr?
"Jag smakade ett gott öl i England. Jag tror det hette "pint"!"