Biab 10 liter

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Den röde kanon
Torrhumlare
Torrhumlare

Biab 10 liter

Inlägg av Den röde kanon »

Hej jeg er ny her og vil brygge med biab metoden.
Har bare testet det lille köksbryggeriet, men det gir for lidt öl.

Jeg vil gerne ha 10 liter färdig öl, så hvor stor gryte (liter) er lempligt for Biab brygg.
Og ca. Hvor mange kg/gram malt, vil jeg skulle bruge ?

Mvh amatören :)
En Dansk i Skåne :)
Jim [skutte]
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Biab 10 liter

Inlägg av Jim [skutte] »

Alldrig bryggt med BIAB men ger snabbt svar så får Bee eller annan lämpligare än mig fylla på senare :P

Upp till 30 liter fungerar med Biab bryggning vågar jag garantera. Mitt råd är att skaffa en kastrull på minst 20 liter på en gång.
Med en 20 liters gryta kan du brygga 10-15 liter utan att behöva späda om du kör med BIAB/maxi biab.

Jag brukar grovräkna 1kg malt/ 5 liter 1050 vört. (Det varierar lite beroende på hur bra ens system är på att få ut sockret ur malten. men är en ganska bra grovräkning)
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"
OleFattGuy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av OleFattGuy »

Om du använder Maxi-BIAB metoden (beskriven i denna tråd), skulle jag tro att du kanske, kanske skulle kunna komma undan med att använda en 12-liters gryta.

MEN då har du verkligen INGA marginaler.
Att koka 10 liter vört i en 12 l gryta innebär stor risk för överkok.
Du måste hela tiden vakta, och om du ska få 10 l öl i slutändan måste du ckså fylla på hela tiden.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Sv: Biab 10 liter

Inlägg av Bee »

Man kan också köpa en 25l kylväska och biab mäska i, lite mer meck men du kan lätt få ihop det till en 25l sats.
Mäska in med 15l och fyll på med några liter kokhett vatten för att hålla temperaturen om det behövs.
5kg malt borde lätt ge 10-15l sötvört med extrakt mängd runt 1000°Ö.
Du får väl koka i två kastruller och korrigera givorna för högre vörtstyrka och späda till önskad volym/styrka.
Kan tillägga att vid hd-boil är det extremt smidigt att kyla vörten, då man kan använda is direkt i. :-)
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Välkommen till besattheten =)
Håller med tidigare inlägg, du kommer hamna på 22liter i hinken snabbt ändå. Det kostar väldigt lite med råvaror mot den tid du lägger ner och jag har aldrig stått där med min back och tänkt "shit det blev för många öl, hälften hade varit tillräckligt". Utrustningsmässigt är det inte så mycket dyrare att gå upp en storlek till. Kastrull kostar mellan 400-1500 sek beroende på märke/modell (biltema 25l vs Patina 30l) och en biabpåse kan du sy själv eller köpa för runt 300 hos MM/humle.se.
Vill du mäska manuellt framöver så köper du en kylväska eller hink-i-hink kostar mellan 200-400 sek beroende på kranar etc.

Till 23 liter öl brukar jag använda 6 kg malt men det är såklart beroende på öltyp. Men det är volymerna som fortfarande är smidiga. Så fort du går över 25 liter öl eller 8 kg malt så krävs det att man delar upp jäsningen i fler hinkar och har en annan lösning för mäskning. För 10 liter öl skulle jag köra 2-3 kg malt. Om du kommer över Beersmith så är det lätt att räkna ut hur mycket malt/extrakt du behöver för att få den öl du vill ha.

/Gustav

*EDIT: Glömde säga, jag startade själv göra öl för ett halvår sedan (även om jag gjort mycket vin tidigare i mina dagar) och det finns bilder på min utrustning, recept och bryggmetoder på min blogg: http://www.gustavlindh.com/blog
Den röde kanon
Torrhumlare
Torrhumlare

Tak alle for bra svar. Föler meg rustet til at teste nu. Har laddet beer smith også.
Er i finland i julen og smake på öl. De har meget god öl her :)
Den röde kanon
Torrhumlare
Torrhumlare

Vi bare sige tak enda engang, for de snappe svar og mange gode tips.
Hemme igen, så nu kan man skrive på rigtig tastatur.
Ser frem imod mange gode samtaler på dette forum :)
Godt Nyttår
Skriv svar