Torrhumla bör jag tappa om?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
johnny_dove
Torrhumlare
Torrhumlare

Torrhumla bör jag tappa om?

Inlägg av johnny_dove »

Första all grain brygden:smile:

Dags för sekundär enl. beersmith. Alejäst danstar nottingham 2 påsar, 4 dygn. Pluppar varannan minut.

Hade inget kylsystem och bestämde mig därför att köra torrhumling för arom.

Har två hinkar men skulle, efter en del studier, nu vilja köra safe och inte tappat om till den sekundära efterjäsningen. Måste jag tappa om för att torrhumla?

Kan man inte lika bra stoppa i några glaskulor och hänga humlepåsen i julklappssnöre från kanten, utan omtapp, eller skall jag våga tappa om? Topp renlighet så klart båda alternativen.

Om jag bör tappa om - best practise? Hur minimerar man syresättning praktiskt?
Har även lite idéer om att ställa ut på kylning på balkongen innan buteljeringen, köra gelatin, eller isinglas etc. Tips? Hur gör man bäst, inte enklast?
Jim [skutte]
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Torrhumla bör jag tappa om?

Inlägg av Jim [skutte] »

Det finns så många olika åsikter om detta så du borde verkligen göra det du känner för och vill prova.
Personligen tycker jag att omtappning till sekundärt kärl är för det mesta onödigt (vissa undantag givetvis, tvätt av jäst, stark vört + långlagring, lager mm.)

Det går alldeles utmärkt att torrhumla i samma kärl men man ska vara medveten om att mycket jäst i suspention och även jästkakan har en negativ effekt på humlen men det är inte värre än att man kan kompensera lite enligt min mening. Du har dessutom tänkt använda gelatin som även det drar ner effekten av torrhumlingen.
(Tycker dessutom du ska hoppa över påsen utan köra fritt i jäshinken)

Om du vill tappa om så är det bäst att se till att utloppsslangen (hävert/ slang på kran) så fort som möjligt hamnar under utan på ölet i nya kärlet samt att om möjlighet finns det nya kärlet fylls med kolsyra. (rent teoretiskt skulle man kunna försiktigt "skoppa" över ett par liter från primär till sekundär kärl)
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"
johnny_dove
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Sv: Torrhumla bör jag tappa om?

Inlägg av johnny_dove »

Hur får man kolsyra i omtapp? Humlen var vakumpackad från humlegården brewers gold. Svällde upp och såg färsk ut vid koket. Bör ju flyta på ytan om man skall strunta i kokad rengjord humlepåse. Borde inte vara problem vid buteljeringen.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
johnny_dove
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Torrhumla bör jag tappa om?

Inlägg av johnny_dove »

Gläntade på locket och hällde i ca 30 gram humlekottar som jag hade lagt lufttätt i frysen rakt i hinken och stängde igen. Allt såg fint ut och kreutz var borta. Luktade fint.
Det började bubbla i jäsröret igen efter jag tappade i humlen. Har hört att det är kolsyra som löser ut från vätskan på humlekottarna? Det bubblar en hel del även idag, dagen efter(?) Väntar med spänning ett par dagar och håller tummarna för att jag inte infekterat ölet på något sätt vid torrhumlingen.
Skriv svar