Long time reader, first time poster
Jag har precis gjort min första brygd helmäsk- och oj vad mycket man lär sig när man kokar sin första batch jämfört med vad man kan läsa sig till. Utgick från ett recept som jag fick ifrån iBrewmaster till paddan (sitter på kontoret nu så jag har det inte i huvudet) Mäska 50% av volym och laka resten
Hur som haver så skulle receptet ge ett og på 1.072 efter 60 min kok vilket jag träffade på pricken, så långt allting bra. (hade dock lite otur när jag tänkte i början då jag inte förstod med en gång att jag skulle kyla/räkna om för temperaturdifferens, men som sagt det blev ju bra ändå)
Kylde vörten enligt alla konstens regler, ner i en jästunna och på med US-5 och låter det puttra på i 20 C
Nu till "problemet": nu 8 dagar senare så är det väldigt lite aktivitet i jäsröret- mäter igen och är nere på 1.010?!? Jag skulle enligt receptet landa på 1.017
Smakade på mitt mätprov och det smakade absolut inte illa... men aningen stark alkoholsmak och lite platt i smaken/vattnig
Är det normalt att FG blir för lågt? Vad kan det bero på?
Fel som jag vet med mig sedan bryggningen och som kommer elimineras vid nästa kok är:
- Termometern flippade ur vid mäskning/lakning kan ha slått på många grader
- Jag använde något för mycket jäst (eller tror jag i alla fall) 1 påse till 14 l vört
- Något klent IBU (32 enligt recept)
Ideér och tankar mottages med varm hand!
Stor tack på förhand!