Snabb utjäsning- väldigt lågt FG

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Slatterod
Delmäskare
Delmäskare

Snabb utjäsning- väldigt lågt FG

Inlägg av Slatterod »

Hej!

Long time reader, first time poster :)

Jag har precis gjort min första brygd helmäsk- och oj vad mycket man lär sig när man kokar sin första batch jämfört med vad man kan läsa sig till. Utgick från ett recept som jag fick ifrån iBrewmaster till paddan (sitter på kontoret nu så jag har det inte i huvudet) Mäska 50% av volym och laka resten

Hur som haver så skulle receptet ge ett og på 1.072 efter 60 min kok vilket jag träffade på pricken, så långt allting bra. (hade dock lite otur när jag tänkte i början då jag inte förstod med en gång att jag skulle kyla/räkna om för temperaturdifferens, men som sagt det blev ju bra ändå)

Kylde vörten enligt alla konstens regler, ner i en jästunna och på med US-5 och låter det puttra på i 20 C

Nu till "problemet": nu 8 dagar senare så är det väldigt lite aktivitet i jäsröret- mäter igen och är nere på 1.010?!? Jag skulle enligt receptet landa på 1.017

Smakade på mitt mätprov och det smakade absolut inte illa... men aningen stark alkoholsmak och lite platt i smaken/vattnig

Är det normalt att FG blir för lågt? Vad kan det bero på?

Fel som jag vet med mig sedan bryggningen och som kommer elimineras vid nästa kok är:
- Termometern flippade ur vid mäskning/lakning kan ha slått på många grader
- Jag använde något för mycket jäst (eller tror jag i alla fall) 1 påse till 14 l vört
- Något klent IBU (32 enligt recept)

Ideér och tankar mottages med varm hand!

Stor tack på förhand!
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Sv: Snabb utjäsning- väldigt lågt FG

Inlägg av Bee »

Jag hade satsat på för låg mäsktemp/fel på termometern.
IBUn tror jag inte påverkar utjäsningen så mycket. Framförallt eftersom du pitchade lagermängd till en ale.
Slatterod
Delmäskare
Delmäskare

Re: Snabb utjäsning- väldigt lågt FG

Inlägg av Slatterod »

Mmmm.. det där med mäsktemp och haveriet med termometern grämer mig, men som sagt det blir det bot och bättring på tills nästa kok :)

Gjorde en snabbkoll på ett amerikansk forum och där diskuterades en del gällande Pliny klon där dom ville uppnå väldigt låga fg.... för att klara detta körde man låg mäsktemp och tillsatt socker

Det slår mig ju då genast att kombinationen att ha misslyckats i mäsktemp och att mitt recept hade en liten del honung kanske är svaret på mysteriet? Grannen är ju biodlare så därav valet av recept (ska ju ha nån att dricka ölen med också :D )
Användarens profilbild
Foodhead 1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Foodhead 1 »

Jovisst, låg mäsktemp och honung borde kunna ge lågt FG. Vad skulle du tro att mäsktempen låg på, och vad hade du siktat på? Sen har vi nog alltid hamnat lägre än beräknat FG med US-05 hittills, vilket i och för sig bara varit välkommet eftersom ingen av oss gillar särskilt söt öl.
Slatterod
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Slatterod »

Foodhead: Enligt recept så siktade jag på 70C i 60 min (76,6C in...) mäskkärlet är ett fd rostfritt värmeri med värmeelement och när jag mäskade i så kändes det som att tempen sjönk väldigt så jag fick helt enkelt puttra på med värmaren och köra på känsla :)

Jag inbillar mig att jag kanske till och med kört för varmt, men det är ju riktigt jäkla svårt att veta :| precis i närheten av elementet lär jag legat över, men resten av bädden kan mycket väl legat på 60 :?:

Dum som jag var värmde jag inte mäskvattnet med värmaren och på så vis fått en jämnare temp (har ett uthus där jag brygger så utrustningen vart nog lite kall), men man lär sig och tur är väl det :)

Jag tänkte bara köra jäsning i primär, kommer jag tjäna på att låta den stå ytterligare ett par veckor innan jag tappar på flaska? Kommer det ens finnas jäst kvar att kolsyrejäsa på med lågt fg?
Användarens profilbild
Foodhead 1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Foodhead 1 »

Ja, låt den stå ett tag till så jästen hinner ta hand om slaggprodukter och lägga sig ordentligt, tycker jag. Jäst kvar till flasktappning behöver du nog inte oroa dig för. Det ska räcka gott och väl.
Slatterod
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Slatterod »

Jag påtvingar mig lite senilitet och glömmer tunnan ett tag så får jag se hur det blir :) får ta och köra ett kok eller två under tiden istället!

Tackar för hjälpen!
Skriv svar