Prima med bränt socker

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Brewson
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Prima med bränt socker

Inlägg av Brewson »

Hej! Jag sitter nu med en inte riktigt renhårig stout och funderar på om jag kan prima den med bränt socker? Jag tänkte göra en sockerlösning av vatten och socker som har fått smälta och fått en mörkare färg, som när morsan gjorde knäck och krokant. Jag är ute efter att förstärka den lite brända smaken från Choklad- och Svartmalten som jag har använt, men även få till en gnutta sötma. Funkar bränt socker på samma sätt som vanligt raffinerat, någon som vet? Tacksam för ett snabbt svar.

Mvh Erik
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Re: Prima med bränt socker

Inlägg av ekstedt »

Hämtat fritt ur minnet, så ta det för vad det är:

Nej, i bränt/karamelliserat/kanderat socker har sockrets kemiska struktur förändrats så att jäsbarheten har försvunnit. Det kan finnas jäsbart socker kvar men oklart hur mycket, så undvik karamelliserat socker vid flasktappning.
OleFattGuy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av OleFattGuy »

ekstedt skrev:Hämtat fritt ur minnet, så ta det för vad det är:

Nej, i bränt/karamelliserat/kanderat socker har sockrets kemiska struktur förändrats så att jäsbarheten har försvunnit. Det kan finnas jäsbart socker kvar men oklart hur mycket, så undvik karamelliserat socker vid flasktappning.
Fast å andra sidan så ville du få till en gnutta sötma iho med det brända så, why not? Men du måste nog dessutom tillsätta lite jäsbart socker för kolsyrans skull...
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

OleFattGuy skrev: Fast å andra sidan så ville du få till en gnutta sötma iho med det brända så, why not? Men du måste nog dessutom tillsätta lite jäsbart socker för kolsyrans skull...
Fast varför använda som kolsyresocker i så fall? Det är ju bara att slänga ner i ölet i god tid innan flasktappningen så att eventuellt jäsbart socker hinner jäsa innan flasktappningen.

Nu handlade det ju om kolsyresocker och då är det vanskligt i och med att det är svårt att veta hur mycket jäsbart socker som finns. Om man kompletterar med vanligt socker finns en uppenbar risk för överkompensation med för mycket kolsyra som följd. Man ska aldrig kolsyrejäsa med något där man inte har järnkoll på andelen jäsbart socker.
Brewson
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Brewson »

Tackar för era svar! Dock blev det lite sent, ölet är buteljerat med det brända sockret och jag har inte kompenserat för eventuellt bortfall av förjäsbara kolhydrater. Det är bara att vänta och se hur det blir. Till nästa gång har jag ytterligare lite mer kunskap om öltillverkningens fallgropar.
/Erik
Skriv svar