Kan man jäsa i samma kärl som man mäskar i?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Heretic
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Kan man jäsa i samma kärl som man mäskar i?

Inlägg av Heretic »

Jag undrar om det går att jäsa i det kärl som man utgör försockringsraste, lakningen och koket i?
Jag använder mig av maltextrakt och humle med nylonstrumpa.

Eller är det lika bra att jag häller över till ett nytt kärl då jag har tillgång till ett?
Tänkte bara om det är onödigt? Om jag ska använda mig av nytt kärl så känner jag att nylonstrumpa med humle är bara bökigt.
gedman
Hembryggarens redaktion

Re: Kan man jäsa i samma kärl som man mäskar i?

Inlägg av gedman »

I teorin, ja. Det finns folk som helt enkelt sätter ett jäsrör på sitt täta och sterila kokkärl. Men jag skulle verkligen inte rekommendera det, främst på grund av infektionsrisken och att du har stora mängder kalldruv på botten av kokkärlet som du gärna vill ha bort innan jäsning.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Sv: Kan man jäsa i samma kärl som man mäskar i?

Inlägg av Bee »

Maltmagnus har en:
Rostfritt jäskärl 29L
Rostfri gryta med rostfritt lock med tätslutande packning och spännen i rostfritt stål för att garantera en helt säker förslutning.

Ett riktigt lyxigt jäskärl för den kräsna hembryggaren.

Rostfri tappkran i botten och kraftigt cylindriskt jäsrör och packning ingår.

Passar perfekt ihop med Silplåt (art 40080) En suverän lösning för dig som gillar att torrhumla din öl , öppna bara botten kranen och låt silplåten sila bort humlekottarna.

Går även utmärkt att använda som mäsk kärl, det man ska tänka på är att grytan är ganska tunnbottnad så infusions mäskning fungerar nog bäst, annars finns det risk att botten slår sig, bryr man sig inte om att botten blir lite bubblig så går det givetvis att köra den på en kokplatta eller gasolbrännare.
Heretic
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Kan man jäsa i samma kärl som man mäskar i?

Inlägg av Heretic »

Okej. Jag jäser i annat kärl :)
Skriv svar