Är det möjligt att koka en stark vört och sedan när det svalnat späda ut med önskad mängd vatten innan man pitchar jästen? Har svårt att få bra kok när jag kokar hela kastrullen full..
Späda efter koket?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Späda efter koket?
Hej!
Är det möjligt att koka en stark vört och sedan när det svalnat späda ut med önskad mängd vatten innan man pitchar jästen? Har svårt att få bra kok när jag kokar hela kastrullen full..
- Foodhead 1
- Vattenbehandlare

Re: Späda efter koket?
Ja, det är fullt möjligt. Det främsta problemet är att du får sämre utbyte av humlen i koncentrerad vört, men det åtgärdas ju lätt med mer humle. Hur mycket hade du tänkt spä?
om det är möjligt, det dubbla..
-
OleFattGuy
- Vattenbehandlare

Alternativt så gör du som följer:Foodhead 1 skrev:...främsta problemet är att du får sämre utbyte av humlen i koncentrerad vört, men det åtgärdas ju lätt med mer humle...
Häll i en del (1/3del eller mindre) av extraktet i grytan fylld med kokvattnet. Lägg i all bitterhumle och koka i fyrtio minuter. Beroende på ditt humleschema, tillsätt din smakgiva OCH resterande extrakt vid tja, 20 minuters återstående koktid? Tillsätt din aromgiva, flameout, whirlpool eller vad du nu tänkt, stäng av värmen och späd sedan ut (förslagsvis med riktigt kallt kanske t o m fryst vatten). Tada! Du har utnyttjat bittergivan maximalt och kylt snabbt.